GULLGUTTENE: Molde jubler over å ha blitt ligamester i 2014. Kampen om TV-rettighetene fra 2017 spisser seg til. Foto:Svein Ove Ekornesvåg,NTB scanpix

TVNorge-sjef Strømme: - Vil ikke være nyttig idiot i fiktiv budkamp

Mener at TV 2 får for stor markedsmakt hvis de kjøper CMore

SBS-sjef Harald Strømme mener at det ikke blir noen reell
kamp om Tippeliga-rettighetene hvis TV 2 kjøper CMore.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Han mener at TV 2s forhandlingsmakt blir så stor at markedsmekanismene blir satt ut av spill.

– Jeg vil ikke spille rollen som en nyttig idiot for å drive opp prisen i en fiktiv budkamp om Tippeligaen, når utfallet er gitt, sier Strømme til VG. SBS har blant annet kanalene TVNorge og Max.

Han bekrefter at SBS har luktet på CMore, men nå er det TV 2som forhandler med CMore om oppkjøp.

– Kan ikke konkurrere

– TV 2 vil bli helt dominerende i betal-TV-markedet hvis de svelger C More og samtidig får lov til å ha monopol på Premier League og Tippeligaen. Dette er utvilsomt de to aller viktigste sportsrettighetene i Norge, sier Harald Strømme.

– Ved å eie 70% av betal-TV-markedet, med opp mot en halv million betalende kunder, vil TV 2 ha muskler og penger ingen kan konkurrere med i kampen om fremtidige betal-tv-rettigheter, hevder SBS-sjefen.

Harald Strømme vil altså ikke spille rollen som «nyttig idiot» for å presse opp prisen på Tippeligaen.

– Med et så mektig TV 2, og med deres vilje til å bruke sin markedsmakt, blir det urealistisk å vinne frem. Det vil koste flere hundre millioner å bygge opp en tilsvarende abonnentmasse, og derfor vil vi ikke kunne konkurrere på pris. Norsk fotball kan umulig være tjent med at det bare finnes én budgiver i det norske markedet.

MAX-MANN: TVNorge-sjef Harald Strømme er redd det ikke blir noen reell kamp om fotballrettighetene. Foto:NTB Scanpix,

– Opptatt av konkurranse

– Vi kommer til å be Konkurransetilsynet om å gjøre det som er nødvendig for å opprettholde en fri og rettferdig konkurranse både i betal-TV-markedet og i konkurransen om sportsrettigheter.

Fotballens TV-sjef, Knut Kristvang, sier at de følger prosessen rundt CMore så godt de kan.

– Hva synes du om Strømmes uttalelse om at han ikke vil være «nyttig idiot»?

– Vi er opptatt av at det skal være konkurranse. Når en skal selge noe, om det er fotballrettigheter eller noe annet, så er det selvfølgelig en fordel om det er flere interessenter.

– Jeg støtter Strømme i at det er viktig med konkurranse. Mens hans vurdering knyttet til denne situasjonen blir det feil av meg å ha noen mening om.

– Men sist valgt dere selv å vente på bud fra flere?

– Det skjedde på bakgrunn av at det forelå et konkret bud. Historisk så er alle rettighetsprosesser ulike. Noen foregår over lang tid, noen over kort tid… Det er mange elementer som påvirker oss, ikke bare hos oss selv, men hvordan mediemarkedet seg ut på den tiden vi skal selge rettighetene. Det er sikkert andre aktører som er aktuelle nå, som ikke var aktuelle forrige gang.

CMore-salg påvirker

Kristvang svarer slik på om prosessen rundt CMore vil påvirke arbeidet med de nye fotballrettighetene:

– Ja, jeg tror utfallet vil påvirke hvordan markedet for rettighetene i Norge kan se ut, men det er for tidlig å si hva slags konsekvenser det vil gi. Vi vet heller ikke utfallet.

– Når skal dere legge ut rettighetspakken på anbud?

– Det er ikke bestemt når vi skal gå ut. Vi er i en prosess der vi forbereder salget, men vi er tross alt bare halvveis inne i den løpende avtalen og det er to år igjen av dagens rettighetsperiode.

TV 2s Bjørn Taalesen ønsker ikke å kommentere uttalelsene fra Harald Strømme.

TV 2 reagerte voldsomt da selskapet som den gang het Canal Plus kjøpte brorparten av fotballrettighetene uten at noen andre fikk by på pakken i 2011. C More betalte 1,2 milliarder kroner for seks av åtte kamper i hver Tippeliga-runde for perioden 2013-2016, men investeringen har på langt nær betalt seg.

I juni i 2014 kjøpte det svenske mediekonsernet Bonnier ut Telenor og tok fullt eierskap over betal-TV-kanalen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder