SER FREMOVER: Leif Øverland, direktør i Norsk Toppfotball, er glad for at de fikk med seg sin største sponsor – uten at de trengte å jobbe den fram i stor grad selv. Her fotografert i en annen setting.
SER FREMOVER: Leif Øverland, direktør i Norsk Toppfotball, er glad for at de fikk med seg sin største sponsor – uten at de trengte å jobbe den fram i stor grad selv. Her fotografert i en annen setting. Foto: Jørgen Braastad

Altibox forlenger millionavtale med Eliteserien

FOTBALL

Eliteseriens største sponsor Altibox fortsetter videre i 2019-sesongen. Det betyr millioner ut til klubbene.

Publisert:

– Vi ser at det virker og at vi treffer bredt i den norske befolkningen. Vi trenger næringslivet, toppidretten og grasroten. Det som virker vil vi gjøre mer av. Fotball er folkeidrett og det passer oss bra, sier Stian Røiseland, markedsdirektør i Altibox.

I 2016 ble de med som hovedsamarbeidspartner til Eliteserien og delpartner til OBOS-ligaen for to år.

Etter 2018-sesongen, er partene nå enige om avtale for 2019-sesongen også. TV- og internettselskapet er Eliteseriens største sponsor.

– Beløpet på denne avtalen er omtrent det samme som den forrige. Det er en stor avtale. Vi sjekket om verdien sto i stil, og det gjør det. Det er snakk om titallsmillioner, røper Røiseland.

Sett denne? Her byttes gresset på Ullevaal:

Leif Øverland, direktør i Norsk Toppfotball, setter pris på avtalen.

– Det er den største avtalen vi har. Det gir mye av rammen vi skaper, sier Øverland.

Alle millionene fra sponsoravtalen fordeles ut til klubbene.

Denne uken er klubber og samarbeidspartnere samlet på Intility Arena til årlige markedsdager. Øverland mener det er vind i seilene rundt norsk fotball med to lag til Europa League og kvinnelandslaget til VM.

– Det jeg merker fra i fjor til i år er Sarpsborg 08-suksessen. Alle snakker om det. De har måtte gå den harde veien og bygget stein på stein. Når de lykkes, skjer det noe med de andre klubbene, sier Øverland.

Også Røiseland kjenner at det «blåser riktig vei». Men han peker også på et forbedringspotensial.

– Vi må få enda mer folk på stadion, sier han.

Selskapet har ikke lekt noe med tanken om «Altibox-ligaen» ennå. Da Norsk Tipping var hovedsponsor av Eliteserien, het serien Tippeligaen.

PS! VG er samarbeidspartner med Discovery, som er rettighetshaver av Eliteserien.

Her er kulturministeren på stadion. Se hun juble for Vålerenga-mål:

Her kan du lese mer om