TILBAKE TIL TV 2: Nå har C More blitt solgt rettighetene til TV 2, her representert ved ankeret Davy Wathne. TV-profilen intervjuer her Odd-trener Dag-Eilev Fagermo og Branns Rikard Norling. Foto:Trond Reidar Teigen,NTB scanpix

TV 2 enige med C More om oppkjøp

Overtar alle sportsrettighetene til kanalen

Må godkjennes av Konkurransetilsynet

TV 2 ønsker å kjøpe C More og alle rettighetene innen sport – inkludert Tippeligaen. Nå er partene kommet til enighet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Allerede 6. januar kunne VG melde at et C More-oppkjøp var på trappene og i dag kom bekreftelsen fra TV 2.

Først og fremst betyr det at de kan overta rettighetene til Tippeligaen. Men før avtalen er i boks, mangler en vesentlig ting:

Overtagelsen må godkjennes av Konkurransetilsynet. Vanlig saksbehandlingstid er 35 dager.

– Vil TV 2 satse på norsk fotball som dere gjorde fra 2006-2008?

– Svaret på det er ja. Så lenge norsk fotball er tilbake i vårt eierskap, så vil det være naturlig at vi gir gass, sier rettighetssjef Bjørn Taalesen i TV 2 til VG. Han henviser til administrerende direktør Olav Sandnes for øvrige kommentarer.

Ifølge pressemeldingen til TV 2, skal alle rettighetene til C More sport og film inngå i avtalen.

Det betyr at i tillegg til norsk fotball, vil TV 2 overta blant annet italiensk, spansk og svensk fotball.

Overordnet mål

– Vi har et overordnet mål om å vekke interessen for norsk fotball og gjøre det enkelt å være supporter. Med alle rettighetene kan vi gjøre egne vurderinger og vi vet hva som har fungert tidligere, så det kan godt hende at vi kommer tilbake til den gamle modellen, sier nyhets- og sportsredaktør i TV 2, Jan Ove Årsæther, til VG.

Han sier at planen er å samle alt innholdet på en plass digitalt.

– Vi kan også få den muligheten til å gjøre de norske storkampene tilgjengelige på gratiskanalene våre. Nå kan vi få de fulle redaktørmulighetene, sier han.

Også for de andre ligaene kan det bli aktuelt å ha åpne gratis-kamper.

– Vi får nå muligheten til å legge for eksempel Real Madrid-kampene åpne, men blir en egen vurdering. Så sjansen er der for å se Martin Ødegaard på en åpen kanal. Det blir helt opp til oss, sier han og understreker at de trenger en god blanding av åpne og betalte kamper.

– Vi ser frem til å forvalte og videreutvikle alle de attraktive og gode rettighetene vi nå overtar, sier Olav T. Sandnes i pressemeldingen.

- Spennende

Generalsekretær Kjetil Siem i Norges Fotballforbund reagerer positivt på nyheten om TV 2-oppkjøpet av C More.

– Det blir spennende å få en felles eier på både betal-tv og fri-tv knyttet til fotballproduktet i Norge. Nå har vi hatt en felles modell med sine utfordringer, sier Siem – og sikter til at betalkanalen C More har sendt seks av åtte kamper hver runde, mens TV 2 har sendt de to siste på åpne kanaler.

– Vi har ikke noe med hvem som eier hvem, og vet heller ikke hvordan TV 2 og CMore samkjøres, så det tar vi til etterretning. Men vi er glade for offensiven overfor norsk fotball. De hadde ikke kjøpt rettighetene med mindre de ikke hadde hatt lyst til å satse skikkelig på norsk fotball. Nå har vi tre mediepartnere: NRK på damefotball og cupen, SBS Discovery på landslagsfotball og klubbfotballen samlet på TV 2. Det er en fin bukett, sier Siem til VG.

– Var det en tabbe av norsk fotball å selge rettighetene til C More i 2011?

– Nå må vi rette blikket fremover. Vi er ferdig med det som har skjedd, og nå ser vi bare en vei, svarer Siem, som ikke var NFF-ansatt under det omstridte oppkjøpet for fire år siden.

Lederne var positive

Da spekulasjonene om oppkjøp skjøt fart, ringte VG til flere ledere i Fotball-Norge. Stort sett ble det godt tatt imot:

– Det handler om de enkle tingene: Forutsigbarhet, tydelighet og grunnlag for entusiasme er det som virkelig betyr noe for fotballsupportere, sa Stabæk-nestor Ingebrigt Steen Jensen.

– Et oppkjøp ser jeg ingenting negativt med. TV 2 viste tidligere at de satset seriøst på norsk fotball og gjorde det godt, sa styreleder i Rosenborg, Ivar Koteng.

– TV 2 har gjort mye godt for norsk fotball før, og i utgangspunktet stiller vi oss veldig positive, sa daglig leder i Viking Fotball, Arne Larsen Økland.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder