DEN NYE LOGOEN: Leif Øverland i Norsk Toppfotball presenterte fremtidens toppserie før kampen mellom Odd og Vålerenga i Skien.
DEN NYE LOGOEN: Leif Øverland i Norsk Toppfotball presenterte fremtidens toppserie før kampen mellom Odd og Vålerenga i Skien. Foto: Trond Reidar Teigen NTB scanpix

Eliteserien erstatter Tippeligaen – og får Premier League-look

FOTBALL

SKIEN (VG) Fra og med 2017 er Tippeligaen historie. Eliteserien blir toppdivisjonens nye navn – med det samme symbolet som pryder Premier League-logoen.

Publisert: Oppdatert: 28.08.16 19:02

Løven får en sentral plass i fremtidens Eliteserie, og før søndagskampen mellom Odd og Vålerenga presenterte administrerende direktør Leif Øverland i Norsk Toppfotball planene for hvordan den nye innpakningen skal sørge for både sportslig og økonomisk vekst i fremtiden.

Les også: Tippeligaen får nygammelt navn: Eliteserien

– Ønsker å eie våre viktigste produkter

Siden 1990 har Tippeligaen vært det offisielle navnet på toppserien i fotball for menn, men etter en levetid på 26 år er det altså slutt.

– Vi ønsker å eie våre viktigste produkter. På samme måte som NFF har tatt landslaget til seg selv, så ønsker vi å utvikle vårt eget produkt. Men vi ønsker å gjøre det sammen med partnere. Og vi håper inderlig at Norsk Tipping skal fortsette som en generalpartner videre fremover, sier Øverland til VG.

– Hvor mye har dere latt dere inspirere av Premier League-logoen med tanke på at dere har gitt løven en sentral plass?

– Dette er noe som har kommet opp i de fokusgruppene vi har hatt. Vi har fått hjelp av et dyktig firma som har jobbet med det, det er ikke vår profesjon i det hele tatt, og da har løven kommet opp som et felles symbol for fotballen i Norge, svarer han.

Løven finnes også i det norske riksvåpenet og på landslagscrestet til Norges Fotballforbund.

Les også: Slik blir norsk fotballs nye TV-avtale

Tar nye grep for å bygge Eliteserien

Fra og med neste år blir Discovery ny rettighetshaver og det skal blant annet bli innført «derby-lørdag» og «supersøndag». Utenfor Skagerak Arena på søndag forsøkte man også for første gang konseptet med egen «fanzone».

– Når du eier ditt eget navn så må du virkelig ta ansvar for det du driver med. Vi har ikke vært flinke nok, i sum må vi satse mer på spiller- og trenerutvikling og mer på publikumsopplevelsen. Det er ikke alltid vi har det så bra som vi hadde det på Brann - Rosenborg, sier Øverland.

– Det har vært en bred prosess og vi som klubb står helt bak denne strategien. Vi tror veldig på dette. Tippeligaen er et navn vi har blitt vant med, men det er viktig for en liga å ha et eget navn som eksisterer uavhengig av sponsoren. Så blir det opp til oss, hele Fotball-Norge, å fylle det med et innhold som gjør at både publikum, sponsorer og alle andre blir mer interessert, sier Odds daglige leder Einar Håndlykken.

Les også: Erik Solér skal hjelpe Lillestrøm

De neste dagene samles toppklubbene til et to dagers langt seminar i Skien for å legge strategien for at Eliteserien skal lykkes best mulig i den knallharde kampen om folks oppmerksomhet.

– Jeg tror det er bra at vi tenker litt nytt med å lage en «derby-lørdag» der man kan få til noe på utsiden av stadion i timene før kampstart. Og at man prøver å bygge opp en «supersøndag». Jeg synes gruppa som har jobbet med dette har gjort en solid jobb. Presenstasjonen og begrunnelsen virker veldig overbevisende, sier toppfotballsjef Nils Johan Semb.

– Vi gjør ikke dette for å få en fin logo. Vi gjør det fordi vi ser at vi har behov for å ta virkelig tak. Vi har mye bra, men i sum så må vi forbedre opplevelsen, sier Toppfotball-sjef Leif Øverland.

Les også: Discovery betaler 2,4 milliarder for Tippeligaen i seks år

Her kan du lese mer om