MERKEVAREBYGGER: Norsk Toppfotballs admninistrerende direktør Leif Øverland forteller om den nye ligamerkevaren på Skagerak Arena søndag. Foto: Trond Reidar Teigen NTB scanpix

Betalte over én million for omdiskutert løve-logo

Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball måtte ut med 1,2 millioner kroner for den nye eliteserielogoen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det bekrefter Norsk Toppfotball-direktør Leif Øverland overfor VG.

NFF og NTF startet arbeidet med å styrke merkevaren norsk fotball i 2014. Arbeidet med de to øverste ligaene har kostet omtrent tre millioner kroner, mens selve logoen – som er designet av Scandinavian Design Group – fikk en prislapp på 1,2 millioner kroner.

Til sammenligning: Medier24 skrev nylig at Jernbaneverket betalte 545.000 kroner for nytt navn – Bane NOR SF – og logo. Både logoen og navnet, som er laget av Scandinavian Design Group, har fått kritikk, blant annet fra Språkrådet.

Toppfotballens investeringen er gjort av selskapet Fotball Media AS, som eies femti-femti av NTF og NFF.

Den nye logoen blir innført når Tippeligaen skifter navn til Eliteserien neste sesong.

– De som ikke liker designen vil vel si at 1,2 millioner kroner er mye. Hva sier du til dem?

– Det koster veldig mye å utvikle logoer, og dette er en liten del av helheten. Det er innholdet – det sportslige og publikumsopplevelsen på stadion – som avgjør om utviklingen av produktet blir lønnsomt, sier Øverland til VG.

Bakgrunn: Eliteserien erstatter Tippeligaen – og får PL-look

Investerer 350 mill.

Logoen har av noen blitt latterliggjort fordi den ligner for mye på Premier League-logoen, mens andre har trykket logoen til sitt bryst.

Øverland sier at både klubbene og Norsk Supporterallianse (NSA) er fornøyde med logoen.

– Vi kommer med en pakke som skal fremstå mer proff enn den gjør i dag. Vi løfter hele serien, og vi skal bli mye mer synlige. Vi er i en kjempekonkurranse der vi slåss om publikums oppmerksomhet. Klubbene liker hvordan dette ser ut – for eksempel sammen med egen logo når neste hjemmekamp skal annonseres. De liker også hvordan den ser ut i sosiale medier, sier Øverland.

Les også: Discovery vil lage «derby-lørdag» og «supersøndag»

– Hvorfor en løve?

– Da vi startet i 2014 var vi enige om at vi skulle ha et felles symbol som var gjenkjennelig for norsk fotball totalt sett. Riksløven ble brukt på landslaget langt tilbake i tid, helt tilbake i 1911. Det ble en diskusjon om hvilke fellestrekk vi skulle ha med oss fra landslaget, og da valgte vi ikke fargen, men løven.

350 millioner skal fordeles

Norsk toppfotball begynner nå å satse skikkelig på utdanning i toppklubbene.

– Det vi gjør nå er å utvikle en egen merkevare som er lønnsom. Vi gleder oss allerede til neste år, for å gi enda bedre opplevelser for publikum. I tillegg investerer klubbene nå 350 millioner kroner over seks år i spiller- og trenerutvikling. Vi tror det blir en spennende reise, sier Øverland.

Sett denne? TV 2 holdt redusert PL-avtale hemmelig i ti måneder

Det arbeides nå med hvordan de 350 millionene skal fordeles.

– Det vil ikke gå på størrelsen på klubb eller omsetning, men hvor mye man er villig til å investere i trener- og spillerutvikling. Her kan Hødd få like mye som vinneren av Eliteserien.

Les også: Huseklepp ferdig i Brann

Da Discovery sikret seg rettighetene til norsk fotball for 2017-2022 i desember i fjor, lovet sjefredaktør Harald Strømme «at fotballen skulle tilbake til folket». Fredagskampen skal bort, mens man innfører «derbylørdag» og tyngre satsing på søndager.

– Serieoppsettet kommer tidlig, og vi setter opp derbyene allerede i januar. Dette liker supporterne, sier Øverland.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder