SCORING I SARPSBORG: Her jubler Mjøndalen-spillerne etter at Alagie Sosseh utliknet til 1-1 i bortekampen mot Sarpsborg denne sesongen. Foto: Fredrik Varfjell , NTB scanpix

Mjøndalen nekter for å ha kjøpt Facebook-følgere

Markedssjef Sivertsen: – Det aller siste Mjøndalen bruker penger på

Nedrykksklubben hadde tredje mest følgere av Tippeliga-klubbene

Klubben som rykket ned fra Tippeligaen i høst har selv kontaktet Facebook for å finne ut hvorfor de har opplevd en vekst på elleville 836 prosent følgere i 2015.

VG skrev mandag om Rosenborg som utklasser de andre Tippeliga-konkurrentene også i sosiale medier.

Med over 200.000 følgere på Facebook er RBK godt over dobbelt så store som nestemann på listen - Vålerenga.

Mer overraskende er det at Mjøndalen, med rundt 8000 innbyggere og tilskuersnitt på 2609, følger på tredjeplass med over 50.000 følgere. Tilsvarende tall for januar var 5422.

Bakgrunn: Ny RBK-utklassing: Størst i Tippeligaen på sosiale medier

– Dette er imponerende tall, og jeg tror det er en følge av Mjøndalens åpenhet vis-à-vis media og den folkelige tonen og framtoningen de har, sier mediesjef Thomas Torjusen i NTF til NTB.

Vet ikke årsaken

– Vi vet faktisk ikke helt hva som har skjedd, men vi fikk en eksplosjonsartet økning rett etter hjemmekampen mot Strømsgodset i høst. Da hadde vi et ekstremdøgn, sier Ole Sivertsen, markeds- og arrangementssjef i Mjøndalen til DT.

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygard-Hansen skrev på sin blogg fredag at 86 prosent av Mjøndalens følgere ikke holder til i Norge. Hvorfor bruntrøyene skal være populære i Egypt er ukjent, men 40 prosent av dem som ønsker hyppige oppdateringer på Facebook skal komme derfra.

14 prosent kommer fra Hellas og 10 prosent fra Algerie og Irak, ifølge Nygard-Hansen.

– 43.000 utenlandske fans kommer ikke av seg selv. Uansett hvor folkelig tone Mjøndalen måtte ha i media og på Facebook, skriver kommunikasjonsrådgiveren i bloggen og presiserer at hvem som helst kan stå bak den eventuelle «investeringen».

Kontaktet Facebook

Nygard-Hansen skriver at man på flere nettsider kan kjøpe seg 10.000 «likes» for 200 dollar (ca 1700 kroner). Ole Sivertsen i Mjøndalen innrømmer at han er kjent med dette fenomenet, men avviser på det sterkeste at dette har vært tilfelle på Isachsen stadion.

– Å kjøpe likes på Facebook ville vært det aller siste Mjøndalen bruker penger på. Vi har selv forsøkt å finne ut hva som har skjedd, og blant annet kontaktet Facebook. Det er ikke noe mål for oss å være store på Facebook, men selvsagt hyggelig at rundt 40.000 helt sikkert liker oss, sier Sivertsen.

PS! Foruten Mjøndalen har Bodø/Glimt (209 prosent) og Odd (30 prosent) hatt de største Facebook-oppturene i eliteserien i år.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder