GULL I ALLE KANALER: Slik så det ut da Rosenborg feiret cuptriumfen på Ullevaal søndag. Foto: Bjørn S. Delebekk , VG

Ny RBK-utklassing: Størst i Tippeligaen på sosiale medier

... men rivalen slår dem på engasjement blant supporterne

Best i Tippeligaen, best i cupen. Rosenborg har herjet på gressmatten i år, men klubben kan smykke seg med enda en seier: De er størst på sosiale medier.

  • Lillian Holden
Publisert:

– Sosiale medier er viktige for oss. Der når vi utrolig mye folk, og det er uten tvil den mest effektive kommunikasjonskanalen vi har per i dag. Hjemmesiden vår er i ferd med å komme i andre rekke, men er fremdeles vår hovedplattform, sier kommunikasjonsmedarbeider i RBK, Jørgen Stenseth, til VG.

I disse dager er Rosenborg i ferd med å bikke 200.000 følgere på Facebook. Det sender dem ifølge statistikk utarbeidet av FotballPro suverent høyest på skalaen i forhold til andre Tippeliga-klubber: nærmest kommer Vålerenga, med cirka 70.000 følgere.

Deretter følger Mjøndalen med 50.000, og Viking med 47.000.

Hele oversikten kan du for øvrig lese i faktaboksen.

Fått med deg denne? Stolt Eggen: – Pokalen er din, Kåre

Delte til gull

Det har gått et knapt døgn siden Rosenborg slo Sarpsborg 2–0 på Ullevaal og knep cupgullet, noe som sikret klubbens første «The double» siden 2003. Etter kampslutt grep Mikael Dorsin en megafon, og foran RBK-supporterne på nasjonalarenaen dro han i gang den etter hvert så velkjente «sha-la-la»-feiringen.

Det ble filmet. Og lagt ut på klubbens facebook-side. Mandag formiddag hadde videoen drøyt 2.600 likes, en bråte med kommentarer og nesten 300 delinger. Statusoppdateringen som fortalte supporterne at trønderne hadde sikret cupgullet på Ullevaal, hadde dratt inn over 20.000 likes og over 1000 delinger.

Slike tall sender Rosenborg desidert høyest på skalaen når det gjelder Tippeliga-klubber på Facebook. Og ikke bare troner de desidert høyest når det gjelder antall følgere på siden sin, de er også den klubben som får flest likes, kommentarer og delinger.

Les kommentar: – Det er nå jobben begynner, RBK

Ifølge statistikken til FotballPro har Rosenborg flere av disse enn alle de andre norske Tippeliga-klubbene til sammen.

– Vi har jobbet bra med sosiale medier helt fra starten av. Vi opprettet en Facebook-side allerede i 2007/08, og målet vårt var egentlig å få like mange følgere der som vi har supportere på stadion: Det vil si 20.000. Men det nådde vi fort, forteller Stenseth i RBK.

– Videre hadde vi et mål om 100.000, men tenkte at «det skjer jo ikke». Men allerede i 2011 var vi der. Nå har vi snart 200.000, og det er vi fantastisk fornøyd med.

Stenseth tror at klubbens strategi med sosiale medier har mye av æren for de høye tallene, men han mener også at årets suksess har spilt en stor rolle.

– Det hjelper alltid. I år har vi stort sett kun hatt medgang, og det gjenspeiles i alle sosiale kanaler, sier Stenseth. I tillegg til å være på Facebook er RBK også på Snapchat (cirka 18.000 følgere), Instagram (cirka 30.000), YouTube og Twitter (30.800 følgere).

Les også: TV 2-ekspert med stikk til RBKs feiring

Slått av Molde

En av Rosenborgs virkelig erkerivaler er Molde. Nylig havnet klubbene i krangel, da trønderne feiret seriegullet med blant annet å synge «hater, hater, hater Molde by» for full hals.

I fjor var det Molde som tok The double, i år Rosenborg. De to klubbene kniver tett – så også på sosiale medier. Og på ett område er det Molde som kommer aller best ut: De har det høyeste engasjementet blant sine supportere.

Molde har 34.000 følgere på Facebook, men ifølge undersøkelsen fra FotballPro har de i snitt 1,8 likes, kommentarer og delinger per fan. Rosenborg følger tett etter, men når ikke helt opp: De ender på 1,6 i snitt.

– Med 200.000 følgere vil vi være avhengig av veldig mye engasjement for å nå opp. Dersom Molde, som har cirka 34.000 følgere, får 3.000 likes på en post, vil de ha nådd opp på et tall som tilsier at ti prosent av følgerne engasjerer seg.

– Men jeg er komfortabel med at de har 34.000 følgere, mens vi har 200.000, sier han med et smil.

Les også: RBK-keeperen fra cupgull søndag til juseksamen mandag

Her kan du lese mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder