TIL 10 PÅ BØRSEN: Mexico-keeper Guillermo Ochoa ble nevnt to millioner ganger på Twitter da han leverte en forestilling for historiebøkene i 0-0-kampen mot Brasil. Foto:Miguel Tovar / Getty Images,

Disse øyeblikkene fikk mest oppmerksomhet på Twitter

Mexico-keeperen nevnt to millioner ganger på mikrobloggtjenesten

Marcelo-selvmål ble VM-gruppespillets høydepunkt

Ekspert på sosiale medier: - Tallene er ekstreme

I løpet av gruppespillet i VM ble det twitret 300 millioner ganger om mesterskapet. Noen kamper, spillere og øyeblikk skapte mer engasjement enn andre.

  • Steinar André Danielsen
Publisert:

Da Mexicos klubbløse keeper sto som en levende vegg mot Neymar og co. i Brasils egen storstue, var navnet hans på alles lepper.

Klubbløse Guillermo Ochoa (28) ble hyllet av samtlige kommentatorer, eksperter og TV-tittere, og ble blant annet belønnet med 10 på VG-børsen etter 0-0-kampen.

Samtidig ble han samtalenummer én på det sosiale nettstedet Twitter.

I løpet av 90 målløse minutter ble den inntil da heller ukjente 28-åringen nevnt nesten to millioner ganger på nettsamfunnet.

Da han sto i veien for Thiago Silvas kjempesjanse like før slutt, ble redningen nevnt 243.379 ganger per minutt på mikrobloggtjenesten.

- Her snakker vi om enorme tall. At han nevnes to millioner ganger i løpet av en kamp, er utrolig! sier Anders Larsson, postdoktor ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitet i Oslo.

Øyeblikket er imidlertid langt fra det største så langt i VM sett med Twitter-øyne.

Marcelo-selvmål mest omtalt

Siden VM i Sør-Afrika i 2010 har Twitter vokst seg mye større på verdensbasis. Det gjenspeiles i tallene Twitters egen statistikkbruker har offentliggjort siden verdensmesterskapet i fotball ble sparket i gang 12. juni.

I løpet av gruppespillet, som ble ferdigspilt torsdag kveld, ble det publisert hele 300 millioner Twitter-meldinger som handler om VM.

Under Brasils åpningskamp mot Kroatia ble det twitret utrolige 12,2 millioner ganger - fordelt på over 150 land.

Aktiviteten på nettsamfunnet avhenger utvilsomt av størrelsen på begivenheten.

Da Marcelo satte ballen i eget nett etter ti minutter mot Kroatia, sørget han samtidig for VMs mest kommenterte øyeblikk så langt (378.085 Twitter-meldinger pr. min.). Neymars utlikning til 1-1 er nummer tre på lista.

Se video av hvordan Twitter-aktiviteten eksploderte ved Marcelo-selvmålet og Neymar-utlikningen!

VMs hittil nest største Twitter-øyeblikk kom da Clint Dempsey sendte USA opp i 2-1-ledelse over Portugal.

I en kort periode etter scoringen ble målet nevnt i utrolige 304.603 Twitter-meldinger per minutt.

- Over 300.000 i minuttet... Det er kjempehøye tall. Utrolig! Det forteller at fotball er verdens største idrett. Er idretten internasjonal, har den et internasjonalt publikum, sier spesialrådgiver for sosiale medier i NRK, Ingeborg Volan.

* Se topp fem øyeblikk øverst til høyre i artikkelen

MARERITTSTART: Brasil får en verst tenkelig start på VM på hjemmebane når Marcelo setter ballen i eget nett etter ti minutter mot Kroatia. Øyeblikket er VMs hittil mest kommenterte på mikrobloggtjenesten Twitter. Foto:Kevin Cox,Getty Images

Stjerner i sentrum

Da Luis Suarez satte tennene i Giorgio Chiellini i gruppespillskampen mellom Uruguay og Italia, ble det twitret om i overkant av hundre tusen ganger i minuttet.

Vel så interessant er det at Suarez' navn ble brukt i bare hundre tusen tweets før hendelsen inntraff. Fra episoden oppstod og frem til midnatt (amerikansk tid), ble den kontroversielle spissen nevnt hele to millioner ganger.

Ellers er det liten tvil om at de største stjernene jevnt over tiltrekker seg mest oppmerksomhet. Cristiano Ronaldo ble for eksempel nevnt i 1,5 millioner tweets i løpet av kampen mot USA. Det til tross for at han leverte en svak kamp til han å være.

Samme antall Twitter-meldinger omhandlet Luis Suarez i løpet av de 90 minuttene mellom Uruguay og England. Spissen gjorde comeback etter kneskade og senket England med to scoringer.

1.5m mentions of @luis16suarez during #URU v #ENG game #EnglandvsUruguay LINK: http://t.co/pbO7T7vZdT http://t.co/7CVrSVhzjw

Mest nevnt på Twitter gjennom gruppespillet er imidlertid Lionel Messi. Han topper listen foran Neymar, Suarez, Ronaldo og Wayne Rooney. Hvor ofte de forskjellige spillerne faktisk er nevnt, har ikke Twitter Data gått ut med.

- Et digitalt talerør

Ingeborg Volan i NRK peker på hva hun tror er mye av grunnen til at folk er så aktive på mikrobloggtjenesten.

- Twitter har blitt et slags talerør når folk vil uttrykke følelser. Folk er ikke redde for å si sin mening og å vise følelser på sosiale medier, sier Volan.

Hun får støtte av postdoktor ved institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, Anders Larsson.

- De utrolige tallene under VM forteller mye om hvordan Twitter har blitt den digitale motsetningen til at folk står og skriker foran TV-en, sier Larsson.

Foto:Christopher Lee,Getty Images

Her kan du lese mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder