¤ Oppgir solgte billetter - ikke antallet på tribunen

GLISSENT: Det er ingen tvil om at publikum flykter fra norsk fotball. Nå kritiserer flere at tilskuertallene som oppgis, ikke er hvor mange som fysisk er tilstede, men hvor mange billetter som er solgt. Foto:Carina Johansen,NTB Scanpix

Supportertalsmann mener norsk fotball lurer seg selv: Reagerer på at tilskuertallene ikke forteller hvor mange som var på stadion

Flere er kritiske til at publikumstallet som oppgis på norske fotballarenaer, er solgte billetter og ikke hvor mange som fysisk er tilstede.

  • Kjetil R. Anda

Artikkelen er over fem år gammel

«Da Molde sikret gullet i Stavanger, var tilskuertallet oppgitt til å være 7730. De som var der mener det reelle tallet kan ha vært en tredjedel av det som ble oppgitt».

Det skriver VGs Knut Espen Svegaarden i fredagens VG. Bakgrunnen ligger i at Aftenposten skrev at tilskuerflukten fra eliteserien har stanset. Det mener Svea ikke er riktig med tanke på at tilskuertallene som oppgis, er solgte billetter og ikke hvor mange som fysisk er tilstede.

- Problemet er at en økning på fem prosent ikke er reell. Jo, den er det i kroner og øre, fordi billettene er betalt for. Men den speiler ikke interessen, skriver Svea.

Det er administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland, «delvis enig i».

- Det er et faktum at spesielt noen kamper oppleves som lite interessante for fansen. Ligaen er kanskje avgjort for klubben deres, og de har ingenting å spille for. I tillegg er kanskje ikke tidspunktet for kampen riktig, sier Øverland til VG.

LES OGSÅ:Slik skal norsk fotball gjenreises

Lurer seg selv

I juli hevdet Norsk supporterallianse at de lave tilskuertallene var i ferd med å snu. Nå innrømmer deres talsmann at tallene kan gi et feil bilde av hvor mange som faktisk er tilstede.

- Man lurer ikke andre enn seg selv. Det er ikke av interesse for andre enn økonomiansvarlig i klubbene å vite hvor mange billetter som er solgt. Det hadde nok vært mer realistisk å telle hvor mange som er på stadion.

Det sier talsmann i supporteralliansen, Bjørnar Posse Sandboe, til VG.

- Man må være ærlige og innse at det er slik man selger, men man bør ikke forlede folk til å tro at tallene på stadion er relle, fortsetter han.

Vikingsjef: - Litt mer enn en tredjedel

I den aktuelle kampen mellom Viking og Molde ble publikumstallet som nevnt oppgitt til å være 7730.

- Det var litt mer enn en tredjedel av dette. Litt mer, men ikke så mye, sier administrerende direktør i Viking, Arne Larsen Økland til VG.

POSITIVT: Det er riktig å si at publikumsmassen øker, fordi vi vurderer epler mot epler, sier toppfotballsjef Leif Øverland. Han mener det prates mer positivt om norsk fotball. Foto:Gorm Kallestad,NTB scanpix

Grunnen til differansen forklarer Økland med starten på høstferie, samt Oilers-kamp mot Vålerenga på samme tidspunkt.

- Men man vil aldri oppleve at alle som har kjøpt billett faktisk kommer på kamp.

Han lover at man fra og med neste år får systemer på Viking stadion som kan telle hvor mange som fysisk er tilstede.

- Vi er veldig nøye med å si «antall solgte billetter» når vi oppgir publikumstallet fra kampene.

Økland sier det er viktig for norske lag å vite hvor mange som faktisk er tilstede på kampene, med tanke på vurderinger rundt kamptidspunkt.

- Men er det riktig å si at tilskuerflukten har stanset?

- Hadde du spurt meg i sommer hadde jeg sagt ja. Men det har sviktet hos oss i høst. Det skyldes for det første sportslige resultater, men også ugunstige tidspunkt, sier Økland.

Toppfotballsjefen på sin side våger ikke å juble før sesongen er ferdig.

- Akkurat nå er det riktig å si at publikumsmassen øker fordi vi vurderer epler mot epler. Antall solgte billetter i år er litt høyere enn i fjor. Men jeg opplever at det prates mer om positivt om norsk fotball nå, sier Øverland.

- Bunnen er nådd

Det gjøres flere tiltak for å bedre interessen rundt norsk fotball. Blant annet vurderes det å begrense antall lag i Tippeligaen.

- Det er mye som tyder på at bunnen er nådd. Det er en gryende interesse for norsk fotball, og det er mye som kommer tilbake nå, sier supporteralliansens talsmann.

Han mener mye kan gjøres dersom norske fotballkamper igjen sendes for åpne kanaler, og ikke lukkes bort bak betalingsmurer.

- Da TV 2 hadde Tippeligaen var de gode til å bygge opp om kampene og skape lokale helter. Nå har Premier League fått denne oppmerksomheten, og det mener jeg er synd for norsk fotball, sier Sandboe.

TV 2 fikk ikke engang være med på budrunden da Cmore kjøpte rettighetene for Tippeligaen for én milliard kroner.

Flere artikler

  1. Full krig mellom supportere og NFF: – De har mistet bakkekontakten

  2. Slik kan 170.000 tilskuere forsvinne fra Tippeligaen

  3. Publikumskrise i Viking: 4 av 10 sesongkort ikke brukt i går

  4. TV 2 etter rettighetstapet: – Kunne ikke matche budet

  5. Mener TV-oppsettet må tvinge frem endringer i Tippeligaen

  6. RBK, VIF og Brann tause – Molde bekrefter 34.950 ubrukte billetter

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder