Norsk Tipping misliker Discovery-avtalen

Norsk Tipping liker ikke at Norges Fotballforbund har solgt TV-rettighetene til Discovery-gruppen, som sender reklame for utenlandske spillselskaper.

NTB
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Vi skulle svært gjerne sett at rettighetene ble solgt til aktører som er lojale mot reklameforbudet, det vil si loven som forbyr utenlandske bettingselskaper å markedsføre seg i Norge. Det er ikke Discovery, derfor er vi ikke fornøyde med beslutningen som er tatt av norsk fotball i dag, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid til Kampanje.

Heller ikke glade: Kvinnefotballen misfornøyd med med TV-avtale

Discovery-gruppen, som sendte reklame for utenlandske spillselskaper i forbindelse med europaligasendingene torsdag, skal ha betalt 2,4 milliarder kroner for å sende norsk eliteserie og 1. divisjon i seks år fra 2017.

Vi vet utmerket godt at inntektene fra bettingselskapene betyr mye for Discovery og andre kanaler som omgår reklameforbudet. En stor del av pengene som er blitt lagt på bordet for rettighetene kommer fra den internasjonale bettingindustrien, sier Almlid.

VGTV: Slik blir fotballrettighetene

Det er uklart om salget av TV-rettighetene påvirker Norsk Tippings mangeårige sponsorat av eliteserien. Siden 1990 har tippeselskapet kjøpt navnerettighetene og kalt toppdivisjonen for «Tippeligaen». Den nåværende avtalen gikk ut etter 2015-sesongen. Partene er i forhandlinger om en ny avtale.

– Det er nyttig for oss at beslutningen om salget av medierettighetene ble tatt før vår avtale med norsk fotball fullføres, sier Almlid til Kampanje. (NTB)

TV 2 etter rettighetstapet: - Kunne ikke matche budet

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder