I VINDEN: Discovery, her ved sjef Harald Strømme, møter motstand hos Lotteritilsynet. Her presenterer Strømme Discovery-kanalenes programmer for våren 2015. Foto: Heiko Junge , NTB scanpix

Lotteritilsynet girer opp kampen mot utenlandsk spillreklame

Atle Hamar: – Vi skal ta det juridiske så langt som vi kan

Direktør Atle Hamar og Lotteritilsynet setter inn et ekstra støt i kampen mot utenlandsk spillereklame etter at TV-giganten Discovery sikret seg rettighetene til Tippeligaen.

– Norsk fotball har inngått en avtale med den mest aggressive formidleren av denne typen reklame. Avtalen er svært uheldig og utfordrer den norske modellen mer enn den hjelper, sier Atle Hamar til VG.

Torsdag ble det kjent at Discovery sikret de norske fotballrettighetene fra 2017 og seks år frem i tid. VG er med på laget, og avtalen har den største prislappen i norsk idrettshistorie: 2,4 milliarder kroner.

Avtalen får Lotteritilsynet til å reagere. Discoverys kanaler – blant andre Vox, Max og TV Norge – er blant «verstingene» når det gjelder å sende reklame for utenlandske bettingselskaper, ifølge tilsynets egne undersøkelser.

– Vi skal ta det juridiske så langt som vi kan for å forhindre slik reklame i Norge, sier Hamar.

Går en ekstra runde

REAGERER: Atle Hamar sier han skvatt i stolen da nyheten om Discoverys storkjøp ble annonsert. Foto: Ole Kristian Strøm , VG

Norsk Tipping har monopol på spillreklame i Norge, men utenlandske TV-giganter omgår det norske regelverket ved å sende spillreklame fra utlandet. TV-kanaler som sendes fra for eksempel Storbritannia følger britisk lovgivning.

Les også: Idrettsforbundet: Vil stoppe de utenlandske bettingselskapene

Lotteritilsynet har i lengre tid jobbet med at norsk pengespillovgivning også skal gjelde når reklamen sendes fra utlandet. Håpet for å stanse dette, ligger i det såkalte AMT-direktivet, utformet av EU.

Ingen land har lyktes med dette, ifølge Klassekampen.

– Vi har bedt mediemyndighetene i England, Nederland og Spania om å pålegge disse selskapene å stoppe denne typen reklamen. Vi har fått nei fra England, men venter svar fra Nederland og Spania.

– Selv om vi ikke fikk gjennomslag i første prosedyre mot England, er det mulighet for en runde to. Det kommer vi til å forsøke oss på, sier direktøren.

Hva med Norsk Tipping?

Norsk Tipping, som har hatt navnerettighetene til Tippeligaen siden 1990, reagerer også på at TV-rettighetene havnet i hendene på Discovery.

– Vi skulle svært gjerne sett at rettighetene ble solgt til aktører som er lojale mot reklameforbudet, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid til Kampanje.

Norges Fotballforbund og Norsk toppfotball er i disse dager i forhandlinger med Norsk Tipping om en ny samarbeidsavtale. Almlid vil ikke svare Kampanje på spørsmålet om sjansen er større for Norsk Tipping trekker seg som hovedsponsor for ligaen etter rettighetssalget til Discovery.

VG var fredag kveld i kontakt med kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery:

– Vi har ikke noe behov for å kommentere denne saken, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder