Discovery vil lage «derby-lørdag», «supersøndag» og «super-cup»

Sikret seg norsk fotball for 2,4 milliarder i seks år

Norsk Toppfotball: Skal ikke skje at pengene går til spillerlønninger eller annet tull

ULLEVAAL STADION (VG) Når Discovery forhandlet om rettighetene til norsk fotball var tanken «at fotballen skulle tilbake til folket». Derfor listet direktør Harald Strømme opp nye konsepter da TV-giganten sikret seg Tippeligaen og OBOS-ligaen fra 2017 til 2022.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Etter å ha høstet lovord fra fotballpresident Yngve Hallén og presentert hvilke dager kanalen skal sende Tippeliga- og OBOS-ligakamper, fortalte Discovery-topp Strømme om planene for deres styrking av norsk fotball.

Bakgrunn: Discovery betaler 2,4 milliarder for norsk fotball

Spesielt tre konsepter vil være nytt for det norske folk, skulle planene gjennomføres. Under overskriften «engasjere publikum, fylle stadion og skape events» fortalte han at et av grepene var å lage eventet «derby-lørdag».

– Vi skal løfte frem derbyene som merkevarer. Vi skal planlegge de i god tid, slik at folket vet at «den dagen er det derby-lørdag». Vi skal skape engasjement, bygge en merkevare og gjøre det til et TV-event, sier Strømme.

Les også: TV 2 etter rettighetstapet: - Kunne ikke matche budet

I tillegg ønsker Discovery å lage «super-søndag», et konsept de ønsker å gjennomføre seks ganger i året.

– Det skal starte klokken 15.00. Da starter vi med en breddekamp, der vi finner et klassikeroppgjør fra 2. til 5. divisjon. Vi skal lage et skikkelig event av det. Vi skal bygge opp med lokale innslag og samle lokale supportere. Vi skal lage et bredere engasjement enn hverdagsfotballen. Senere søndagen skal vi vise en toppkamp klokken 18.00 og ett storoppgjør klokken 20.00 på TVNorge, sier Strømme.

Til slutt ønsker den nye rettighetshaveren å innføre en kamp som er å se både i England og Spania: Super-cup.

– Det er vinneren av cupen og vinneren av serien spiller et oppgjør. Vi vil også lage en stor og bredt anlagt fotballgalla hvor vi synliggjør og løfter frem profilene, sier Strømme.

Forsvarer prisen

Det var ved 12-tiden i dag at nyheten om at Discovery punger ut 2,4 milliarder for norsk fotball de neste seks årene ble kjent. Med seg på laget har TV-giganten fått med seg VG i et redaksjonelt samarbeid. Kanalen har ikke selv ikke daglige nyhetssendinger. VG skal produsere programmet Foppall, Sportspanelet og Tippemagasin.

Strømme mener prisen kan forsvares og sier de aldri ville lagt pengene på bordet «hvis de ikke mente det».

– Overskriften her er jo fotball til folket, mens underskriften er penger til fotballen, sier Strømme, mens podiet bestående av fotballpresident Ynge Hallén, generalsekretær i NFF Kjetil Siem, VG-redaktør Torry Pedersen og Leif Øverland leder i Norsk Toppfotball humret.

– Det er to sider av dette. Det er en seksårig avtale. Det perspektivet har en ekstraverdi fordi vi i fellesskap kan investere mer i produktutvikling og mer i lokal forankring. Skulle vi gått ut i en ny anbudskonkurranse om to år ville viljen til å investere vært mindre, sier Discovery-direktøren.

At det nå pumpes mye penger inn i norsk fotball med denne avtalen, den største i norsk idrettshistorie, ser ikke administrerende direktør i Norsk Toppfotball Leif Øverland som et problem.

– De pengene skal skal vi ta godt vare på. De som drømmer om at dette nå skal gå til spillerlønninnger eller annet tull, for å si det sånn, det skal ikke skje. Det skal være nøysomhet. Vi skal ta hånd om de på en sunnmørsk måte. Vi skal utvikle norsk fotball, sier Øverland under pressekonferansen.

Kjøpte OL og kvalik-kamper

Discoverys rettighetskjøp kommer to måneder etter at TV 2 sikret seg Premier League i tre nye år. For den amerikanske TV-giganten føyer det seg likevel inn i rekken av sportsrettigheter Discovery har kjøpt de siste årene.

I 2013 sikret de seg alle Norges kvalifiseringskamper til både Frankrike-EM 2016 og og fotball-VM i Russland 2018. I sommer ble det også klart at de sikret seg OL fra 2018 til 2024, som betyr fire olympiske leker på deres kanaler.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder