KJØPER SEG TID: Norsk Tippings administrerende direktør, Torbjørn Almlid. Foto: Ned Alley , NTB scanpix

Neppe noe samarbeid mellom Norsk Tipping og norsk fotball etter 2016

Norsk Tipping-direktør Torbjørn Almlid til VG: - Vi har kjøpt oss tid til å tenke ved en avtale for kun 2016

NFF-direktør Kjetil Siem til VG: - Vi trenger ikke kjøpe oss tid, vi ønsket dette selv

Norsk Tipping har vært en del av norsk fotball siden 1948. Etter 2016 kan samarbeidet i verste fall være over for godt. Det ser begge partene.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Norsk Tippings administrerende direktør Torbjørn Almlid sier det ikke konkret, men det er ikke ingen tvil om at fotballens omfavning av Discovery fra 2017, fort kan ha ødelagt et svært langt samarbeid.

Historisk brudd

- Vi liker det ikke, er det lengste Almlid går i dette intervjuet med VG. Men det er ingen tvil om at den nye avtalen partene har inngått, for kun 2016, skyldes NFFs kopling med Discovery.

- Selvfølgelig kan det bli et historisk brudd, innrømmer NFFs generalsekretær Kjetil Siem overfor VG. Han høres ikke overbekymret ut av den grunn.

- Vi må sette oss ned, sammen med Norsk Tipping, og se på hele det kommersielle forholdet oss imellom. Det kan ikke fortsette på denne måten hvor Norsk Tipping viser så liten respekt for norsk fotballs posisjon, og snart vår største partner sier Siem.

Almlid ser det selvsagt fra sitt eget ståsted:

Kjøper ikke tid

- Vi har kjøpt oss tid med avtalen for 2016. Det har oppstått en situasjon her, fra 2017, som gjør at vi nå må tenke oss veldig godt om, får snakket med mange. Og det får vi anledning til med en ny avtale for bare et år, sier Almlid.

- Ville det allerede vært en langsiktig avtale - hvis feks TV 2 skulle sende norsk fotball i årene som kommer?

- Det ser jeg ingen grunn til å kommentere, bortsett fra at problemstillingen ikke hadde vært til stede, den hadde ikke vært valid, svarer Almlid.

- Kunne dere skrevet en lengre avtale om dere ville?

- Vi kunne nok skrevet en avtale til evigheten vi, om vi hadde vært villige til det, mener Almlid.

GENERALSEKRETÆR: Kjetil Siem Foto: Magnus Sandberg , VG

- Vi trenger ikke kjøpe oss tid. Vi ønsket en avtale for et år, som det forsåvidt har vært de fire siste årene også. Det har vært mye bakglatt og kladdeføre i hver forhandling og vi har problemer med at Norsk Tipping vil ha ut både kvinnefotballen, fair play og 2 divisjon. Det hele er veldig mer sammensatt enn om vi har et fremtidig forhold til Discovery, sier Siem.

- Hva tror du skjer videre?

- Vi må vurdere hele det kommersielle forholdet til Norsk Tipping. De har jo uttrykt veldig misnøye med en kommersiell partner som er mye større enn dem selv, og det syns jeg ikke noe særlig om. Og kanskje er begge partner tjent med andre løsninger. Vi liker svært dårlig at de legger alt ansvar på et selskap som opererer helt lovlig i Norge - delfinansiert av den norske stat, svarer NFFs generalsekretær.

- Er det så rart?

- Ja det er veldig rart. Skal norsk fotball ta et større ansvar enn våre myndigheter? Alle våre inntekter går til drift i hele fotball-Norge, topp og bredde. Skal vi halvere inntektene fordi vi skal beskytte noe myndighetene ikke beskytter mer enn de gjør? spør NFFs generalsekretær.

Ingen reaksjoner

- Norsk Tipping har jo en avtale med Discovery selv. Og Discovery opererer helt lovlig, det har jo myndighetene avgjort. Og NFF er ikke større enn myndighetene, vi kan ikke pålegges å ta ekstra ansvar, større enn det myndighetene tar, svarer Siem.

Han legger til at han synes det er merkelig at det ikke var reaksjoner da Discovery kjøpte OL, så lenge det blir det nå.

- Ingen sa noe da Discovery kjøpte OL. Men da fotballen ble kjøpt opp, da kom reaksjonen, melder Siem.

Almlid sier følgende:

- Faktum er at fotballen som sådann er en svært stor mottaker av Norsk Tippings overskudd. Av overskuddet på rundt fire millarder, går 6-700 millioner til fotballen - og det er verd å ha med seg i denne diskusjonen. Og Tippeligaen går helt tilbake til 1992. Samarbeidet med norsk fotball helt tilbake til 1948. Og jeg er helt sikker på at mange vil interessere seg for problemstillingen her, håndhevingen av spillpolitikken i Norge. For dette er kanaler som er fulle av bettingreklame.

Spesielt prinsippielt er dette interessant, sier lederen for Norsk Tipping.

- Vi støtter monopolet 100 prosent, men det betyr ikke at vi ikke kan ha avtaler med selskap som igjen har avtaler med bettingselskapene. Da kan vi altså ikke ha avtale med en eneste norsk bank, forsikringsselskap, Telenor, Statoil og og mange mange andre statseide bedrifter og flere til. Ikke med Norsk Tipping heller, som selv annonserer på slike TV-kanaler.

43,5 millioner

Kjetil Siem sier til VG at Norge er det eneste landet i Europa som er blitt unntatt fra å ha spill-reklame i fotballsendingene (landskamper) på Discovery.

- Ved hjelp av Discovery fikk vi det ut av programmene. Det i seg selv er unikt og noe vi er svært stolte av, sier generalsekretæren.

Den nye avtalen mellom Norsk Tipping, Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund er altså på et år, og den gir fotballen 43,5 millioner kroner.

- Vi har fått en bra avtale, med mer synlighet som profilerer verdiene våre, som samfunnsoppdragene våre og forebygging av spill-problemer. Det er et fremskritt fra tidligere, sier Torbjørn Almlid i Norsk Tipping.

- Avtalen er god den, vi er fornøyde, sier Kjetil Siem i Norges Fotballforbund.

Les også

  1. Norsk Tipping fortsetter trolig som sponsor

    Alt tyder på at Norsk Tipping sluker tv-avtale-kamelen og fortsetter som sponsor for den øverste fotball-ligaen for…
  2. Lotteritilsynet girer opp kampen mot utenlandsk spillreklame

    Direktør Atle Hamar og Lotteritilsynet setter inn et ekstra støt i kampen mot utenlandsk spillereklame etter at…
  3. Spillertalsmann i strupen på fotballtopp etter lønnsutspill

    De nye rettighetspengene skal ikke gå til «spillerlønninger og tull», ifølge fotballtoppen Leif Øverland (57).
  4. Slik spilles Tippeligaen 2016

    Vålerenga både starter og avslutter mot Viking i Tippeligaen 2016.
  5. Discovery-sjefen lover billig TV-fotball

    ULLEVAAL STADION (VG) Discovery-sjef Harald Strømme kjøpte rettighetene til norsk fotball for en rekordsum.
  6. Norsk Tipping misliker Discovery-avtalen

    Norsk Tipping liker ikke at Norges Fotballforbund har solgt TV-rettighetene til Discovery-gruppen, som sender reklame…
  7. Kuttet Hauges Tippeliga-honorar etter tabbe på 100 millioner

    Da Rune Hauge solgte rettighetene til Tippeligaen i 2005, fikk han 100 millioner kroner for jobben.
  8. Discovery vil lage «derby-lørdag», «supersøndag» og «super-cup»

    ULLEVAAL STADION (VG) Når Discovery forhandlet om rettighetene til norsk fotball var tanken «at fotballen skulle tilbake…
  9. TV 2 etter rettighetstapet: – Kunne ikke matche budet

    TV 2s redaktør Olav Terjeson Sandnes legger ikke skjul på at det svir å gi slipp på de norske fotballrettighetene fra…
  10. Discovery sikrer seg Tippeligaen i seks år - betaler 2,4 milliarder

    De norske fotballrettighetene fra 2017 og de seks neste årene er kjøpt av Discovery, som har med seg VG på laget.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder