POPULÆR SPILLER: Martin Ødegaard var et yndet fotoobjekt etter U21-landskampen mot Portugal på Marienlyst torsdag.
POPULÆR SPILLER: Martin Ødegaard var et yndet fotoobjekt etter U21-landskampen mot Portugal på Marienlyst torsdag. Foto:Bjørn S. Delebekk,VG

NFF-sjef i strupen på sponsorekspert

Jacob Lund: Ødegaard har ingen verdi for NFF

FOTBALL

Svein Graff: Aldri opplevd maken til interesse

Norges Fotballforbunds kommunikasjonsdirektør Svein Graff
går til frontalangrep på sponsorekspert Jacob Lund som mener Martin Ødegaard har «null verdi» for landslaget og NFF.

  • Morten Stokstad
Publisert:

I et intervju med Nettavisen fredag uttaler DNBs tidligere sponsorsjef at det 15-årige stortalentet «aldri vil bli en kioskvelter for NFF». På spørsmål om hvilken markedsverdi han har for Norges Fotballforbund, svarer Lund:

– Ingenting. Når det gjelder markedsverdien til Ødegaard, så er den null fram til han eventuelt blir solgt.

NFFs kommunikasjonsdirektør Svein Graff mener Jacob Lunds uttalelser er totalt skivebom.

– Det er et nytt eksempel på at Jacob Lund er kronisk misfornøyd med norsk fotball, noe han har vært siden han sluttet i jobben som sponsorsjef i DNB. Han er også alt annet enn oppdatert i denne saken, sier Graff, som mener interessen for Strømsgodsets vidunderbarn er skyhøy.

– Sjelden eller aldri har Fotball-Norge opplevd større interesse for en enkeltspiller enn i tilfellet Martin Ødegaard. Vi i NFF opplever at noen av våre største partnere ønsker å benytte ham i store riksdekkende kampanjer, men vi og partnerne har en felles forståelse om at vi ikke bruker 15 år gamle Martin nå.

– Vi har satt trafikkrekord på nett og i sosiale medier på alt som handler om Martin Ødegaard. Vi har aldri opplevd lignende medietrykk fra norske og utenlandske journalister. Rettighetshaver MAX bestemte seg for å sende ligalandskampen mot Emiratene og U21-kampen i Drammen fordi de gamblet på at Martin Ødegaard var i troppen, påpeker Svein Graff.

YouTube-hit

I forrige uke ble Ødegaard tidenes yngste norskeA-landslagsspiller i privatkampen mot Emiratene. Torsdag herjet han i debuten for U21-landslaget mot Portugal. Også internasjonalt har han skapt store overskrifter på grunn av sitt unike fotballtalent.

– Aldri har vel en norsk Tippeliga-spiller skapt YouTube-hysteri som da rettighetshaver CMore lagde en video av ham, poengterer Graff.

Foreløpig har videoen med høydepunkter fra 15-åringens Tippeliga-kamper hatt mer enn 1,6 millioner visninger.

– Det er ganske fantastisk at Jacob Lund uttaler at det er helt dødt rundt landslaget. For ordens skyld: Kampen mot Italia kan sette ny publikumsrekord på Ullevaal stadion i nyere tid. I øyeblikket er 23 000 billetter solgt. Det går mot 27 000 og utsolgt. Jeg kan ikke huske sist vi hadde et lignende forhåndssalg.

– Hvordan reagerer du på at en så erfaren sponsormann som Jacob Lund uttaler dette?

– Jeg noterer meg at media ukritisk benytter seg av tittelen sponsorguru om Jacob Lund i enhver sammenheng. I denne saken er han alt annet enn en guru.

– Hvilke motiver tror du han har?

– Det er farlig å spekulere i, men han har vært kronisk negativ til norsk fotball siden han forlot jobben i DNB. Det lever vi fint med. Vi har åpenbare utfordringer i norsk fotball, men i denne saken er Lund i utakt med virkeligheten, svarer Graff.

– Klar strategi

– Det var da voldsomt til skyts, sier Jacob Lund når VG konfronterer ham med Svein Graffs uttalelser.

– Det jeg forsøkte å si er at en svale gjør ingen sommer. Det er ikke tvil om at gutten er et kjempetalent, men det er ikke han som alene skal få fart på norsk fotball. A-landslaget har ikke vært i et sluttspill siden 2000. Norske klubblag har ikke gjort noe i Europa på fem-seks år. Økonomien er satt over styr, og publikum har sviktet norsk fotball. Når det gjelder Svein Graffs personkarakteristikker av meg, så får det stå for hans regning. Det nivået vil jeg ikke ned på, sier Jacob Lund.

Norges Fotballforbunds kommunikasjonsdirektør forteller at NFF kommer til å ta spesielle hensyn til unggutten den dagen han blir fast i A-landslagstroppen.

– Vi har hatt og har en svært tett dialog med familien til Martin Ødegaard og Strømsgodset. Vi har diskutert disse tingene nøye. Vi har en klar strategi på at Martin Ødegaard ikke skal være fritt vilt for sponsorer eller media. Og vi tar klare hensyn fordi han er 15 år, sier Svein Graff.