GLOBALE: Tippeligaoppgjørene mellom Rosenborgs Pål Andre Helland (t.v) og Vålerengas Sander Berge vises på nettsidene til utenlandske spillselskaper. Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix

Derfor får utenlandske spillselskap lov til å vise kamper fra Tippeligaen

Norsk Tipping: – Uheldig og problematisk

Norges Fotballforbund bekrefter at utenlandske spillselskap har rettigheter til å vise Tippeligaen i utlandet. Norsk Tipping er svært oppgitt over situasjonen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Hvis du bruker datamaskinen din i, for eksempel, England og tipper hos selskaper som Unibet, Bet 365 og Betsson, tilbyr flere også muligheten til å se kampene fra Tippeligaen direkte på deres nettsider. VG har blant annet snakket med en nordmann, bosatt i England, som får sett Tippeligakamper hos sitt bettingselskap.

Dette er en helt lovlig praksis, velsignet av Norges Fotballforbund:

– Vi har denne sesongen en avtale med selskapet Perform som har retten til å selge visningsrettigheter til Tippeligaen utenfor Norge. Vi har lagt inn begrensninger om at de ikke kan tilby, eller tilgjengeliggjøre disse rettighetene i Norge eller i de nordiske landene, der vi selger rettighetene selv, sier Knut Kristvang til VG. Han er daglig leder i Fotball Media, det felleseide selskapet til NFF og Norsk Toppfotball.

Les også: Ny undersøkelse: 122 000 risikospillere i Norge

– Ikke er glade for

– Dette er noe vi synes er uheldig og problematisk. Det er en utvikling vi ikke er glade for, sier Tonje Sagstuen, kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping.

NORSK BALL: Oppgjøret Aalesund - Stabæk ble tilbudt av Unibet TV.

I Norge og Norden er det TV 2 som har rettighetene til å vise alle kamper fra Tippeligaen og OBOS-ligaen. NFF har også Norsk Tipping som generalsponsor og tolerer ikke koblinger mot utenlandske spillselskaper. Men utenfor Norden får altså bettingselskapene vise norsk fotball til sine kunder. Dette er kun et tilbud til kunder med IP-adresser (utenlandske nettverk) utenfor de nordiske landene.

Les også: Neppe noe samarbeid etter 2016

– Hva synes dere i Fotball Media om at utenlandske spillselskaper viser kamper fra Tippeligaen?

– Vi kan ikke selge nasjon for nasjon selv, slik som Premier League eller Bundesliga, så populær er nok ikke Tippeligaen utenfor landets grenser. Vi får hjelp av et selskap som selger dette videre. Perform inkluderer dette i sine forskjellige rettighetspakker til ulike kanaler og websider som tilbyr livesendinger fra forskjellige idretter i de respektive landene og territoriene. Vi har aldri solgt rettigheter direkte til utenlandske spillselskaper, sier Kristvang.

– Tjener dere mye penger på selge tippeligarettighetene som vises utenfor Norden?

– Vi får betalt for rettighetene, men det er en betydelig lavere sum sammenlignet med verdien på rettighetene i Norge, svarer han.

– Rettet mot norske brukere

Norsk Tipping har lenge vært klar over praksisen. De er ikke overrasket over at bettingselskapene ønsker å vise norsk fotball.

– Utenlandske aktører promoterer seg mot norske brukere og det norske markedet i stadig større grad. De benytter hver mulighet de får. Jeg vil jo tro at Tippeligaen er et tilbud rettet mot norske brukere, i dette tilfellet bosatt utenfor Norge, sier Sagstuen i Norsk Tipping.

Unibet er et av selskapene som har sikret seg utenlandske Tippeliga-rettigheter. De er ikke enig i karakteristikken fra Norsk Tipping:

– Unibets innkjøp av Tippeliga-rettigheter for streaming er ikke markedsført mot nordmenn i utlandet - ei heller er nordmenn i utlandet målgruppen. Vi ønsker ganske enkelt å bringe Tippeligaen - og andre idretter og ligaer også kjøpt gjennom Perform og liknende aktører - til et bredt, verdensomspennende publikum som ønsker å se kamputviklingen mens kampen spilles, sier Steffen M. Løvholen, PR-manager i Unibet Norge.

Avtale går ut

Norges eneste lovlige spillselskap var i harnisk da Discovery kjøpte rettighetene til norsk fotball, for 2,4 milliarder kroner, rett før jul i fjor. De liker dårlig at den amerikanske TV-giganten livnærer seg på reklame fra utenlandske spillselskap. NFF satte samtidig krav om at Discoverys sendinger fra Tippeligaen ikke kunne inneholde spillreklame for andre enn Norsk Tipping.

– Vår avtale med NFF som generalsponsor for Tippeligaen går ut i år. Vi har et godt forhold og skal forhandle i høst. Men grunnen til at vi skrev en ettårsavtale sist, er fordi det er en rekke spørsmål knyttet til den nye TV-avtalen med Discovery – som sender reklame fra utenlandske spillselskap. Selv om NFF forholder seg til regelverket, er det jo kjent at det var et rettighetssalg vi ikke var glade for, forteller Sagstuen.

Les også: Dette er Tippeliga-planene til Discovery

Fotball Media har foreløpig en toårsavtale med selskapet Perform.

– Vi følger selvfølgelig regelverket om pengespill i Norge og støtter enerettsmodellen for Norsk Tipping. I visnings-avtalene for Norge, bla med Discovery fra 2017, så har vi i tillegg lagt inn begrensninger om at det ikke skal eksponeres andre spillselskaper enn Norsk Tipping i sendinger fra norsk fotball fra 1 time før kampstart, under kampen, og til en time etter kampslutt. Men i dette tilfellet er det da snakk om utnyttelse og visning utenfor våre landegrenser og Norden, med andre medieaktører, andre lover og regler på området og andre seere og brukere. Men det har vært viktig for oss å begrense tilgjengeligheten innenfor Norge og de nærmeste landene i Norden, avslutter Kristvang.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder