TV 2 etter rettighetstapet: – Kunne ikke matche budet

TV 2s redaktør Olav Terjeson Sandnes legger ikke skjul på at det svir å gi slipp på de norske fotballrettighetene fra 2017.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Torsdag ble det klart at Discovery har sikret seg Tippeligaen i seks år fra 2017. Det betyr at TV 2 mister rettighetene til å vise norsk fotball etter kommende sesong.

– I dag er vi naturlig nok skuffet. Vi skulle gjerne fortsatt å forvalte det vi har vært en del av de siste 10 årene, sier sjefredaktør i TV 2 Olav Terjeson Sandnes til VG.

VGTV: Slik blir fotballrettighetene

Redaktøren understreker videre at han har respekt for den løsningen norsk fotball har kommet frem til.

– Vi ønsker norsk fotball alt vel og lykke til fremover. VG og Discovery har garantert som ambisjon å også forvalte dette på en god måte.

Pressemeldingen fra Discovery finner du nederst i saken.

– Kunne ikke matche budet

Terjeson Sandnes er ikke den eneste i TV 2 som er skuffet etter dagens rettighetsutdeling. Nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther forteller at pengesummen ble for stor for den norske TV-kanalen.

SKUFFET: TV 2-redaktør Olav Torjeson Sandnes legger ikke skjul på sin skuffelse, men ønsker norsk fotball lykke til videre. Foto: Trond Solberg , VG

– Vi la inn etter det vi mener et godt bud. En god pakke med tanke på innhold og penger. Men den summen Discovery la på bordet var vi ikke i nærheten av. Det var vanskelig for oss å se at vi skulle opp på et rekordnivå nå. Vi kunne rett og slett ikke matche budet, sier han til NRK.

Varsler omkamp i 2023

Terjeson Sandnes garanterer at TV 2 vil levere et godt produkt for 2016-sesongen, og varsler allerede nå at det blir omkamp ved neste korsvei.

– Heldigvis er det snakk om noe man leier og ikke eier, så det kommer nye muligheter for oss, selv om det er snakk om en lang avtale i dette tilfelle.

Fornøyde supportere

Noen som er langt mer tilfredse enn TV 2, er Norsk Supporterallianse. Talsperson Bjørnar Posse Sandboe fra Stabæk Support peker på tre elementer som gjør at den nye avtalen er bedre for supporterne enn den gamle.

– Det er en hovedrunde som styrkes betraktelig, mye lenger frister for å beramme kamper, og sterkere og mer rettferdige begrensninger i hvor mange ganger kamper som kan flyttes per klubb, sier han til VG.

På sitt nettsted kaller Norsk Supporterallianse også den nye avtalen for en voldsom forbedring.

Les også: TV 2 betalte 1,6 milliarder for Premier League tre nye sesonger

Her er pressemeldingen fra Discovery:

Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har solgt medierettighetene for Tippeligaen og OBOS-ligaen til Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport. Med på laget er VG, som skal produsere daglige sportsnyheter for TV-huset, og som utvider sin dekning av norsk fotball gjennom uken. Medieavtalen er den største rettighetsavtalen i norsk idrettshistorie.

Tippeligaen og OBOS-ligaen vil fordeles på TV-kanalene Eurosport Norge og MAX, men et knippe storkamper vil også gå på hovedkanalen TVNorge. Samtlige kamper vil være tilgjengelige på strømmetjenesten Eurosport Player.

– Vår ambisjon er å gi mer fotball til folket, og gjøre norsk fotball mer tilgjengelig. Det skal vi få til, i godt samarbeid med de norske TV-distributørene. Sammen med VG og hele fotball-Norge, inklusive klubber og supportere, skal vi løfte interessen og engasjementet for norsk toppfotball. Dette blir i det hele tatt et prosjekt i samarbeidets ånd, sier Strømme.

Også fotballpresident Yngve Hallén og generalsekretær i NFF, Kjetil Siem, er fornøyde med den nye avtalen.

– Vi har allerede et godt samarbeid med Discovery om landslagsrettighetene, og det faktum at de har kjøpt rettighetene til fire OL viser at de satser tungt på sport. Gjennom forhandlingene har Discovery sammen med samarbeidspartneren VG vært fremoverlente. Jeg er overbevist om at dette blir en god avtale for norsk fotball, sier fotballpresident Yngve Hallén.

– Dette er en historisk dag for norsk fotball. Vi har signert den største avtalen i vår historie. Det gir norsk fotball endelig god økonomisk forutsigbarhet i et lengre perspektiv og dermed også forbedret handlingsrom og fokus på utvikling de neste seks årene. Partnerskapet mellom Discovery og VG vil promotere norsk fotball bredt på daglig basis. Medievanene er i rask endring, og denne avtalen er fremtidsrettet og godt designet for å møte disse endringene, sier generalsekretær i NFF, Kjetil Siem.

En referansegruppe bestående av representanter for seks toppfotballklubber har blitt konsultert underveis i prosessen. Tilbakemeldingen fra klubbene er god.

– Det føles litt uvant at TV 2 ikke lenger blir vår hovedpartner på TV etter neste sesong, men etter å ha sett planene til Discovery og økonomien som ligger i avtalen, er jeg positiv. Samarbeidet med VG – som er den største digitale aktøren i Norge – vil gi norsk toppfotball daglig eksponering på alle flater. Det, sammenholdt med langsiktige gode økonomiske rammer, gjør dette til en god avtale for klubbene, sier Henrik Hoff, administrerende direktør i Aalesunds FK.

Supporterne har hele tiden vært opptatt av å styrke hovedrunden søndag og få en bedre forutsigbarhet på kamptidspunkter.

– Vi har fått en styrket hovedrunde, det har vi ønsket oss veldig. Vi har 6 av 8 kamper på søndag, hvorav 5 i hovedrunden klokken 18. Supporterne vil aldri ønske seg en mandagskamp, men dette er også det eneste vi ikke har grunn til å være fornøyde med her. Dette er, slik jeg ser det, det beste av de realistiske alternativene. Det er flere ting å glede seg over, blant annet en betydelig bedre forutsigbarhet både med tanke på frist for beramming av kamper, begrensning for flyttinger, og styrket hovedrunde. Jeg føler supporterne har blitt gjennomgående inkludert i hele prosessen, sier talsperson for Supporteralliansen, Bjørnar Posse Sandboe.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder