SØLVGUTT: Marcus Pedersen feirer sølvet på Marienlyst etter 2-2 mot Vålerenga.

SØLVGUTT: Marcus Pedersen feirer sølvet på Marienlyst etter 2-2 mot Vålerenga. Foto: Terje Pedersen , NTB scanpix

Discovery-sjefen lover billig TV-fotball

ULLEVAAL STADION (VG) Discovery-sjef Harald Strømme kjøpte rettighetene til norsk fotball for en rekordsum. Nå lover han billigere TV-fotball til folket.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Vi har ikke satt noen pris på premium-kanalene, men hovedmålet er at fotballen skal bli tilgjengelig for flere og til en fornuftig pris. I og med at vi flytter fire kamper ut på et bredere univers, blir det en annen totaløkonomi i det, sier Strømme.

For øyeblikket koster det rundt 300 kroner i måneden å ha Tippeliga-kanalene på TV 2-eide C More. Discovery har sikret seg rettighetene for Tippeligaen, OBOS-ligaen og cupen i seks år fra 2017 – for totalt 2,4 milliarder kroner. Det er den største rettighetsavtalen i norsk idrettshistore.

– Hvordan skal dere få fotballen tilbake til folket?

– Ved å løfte den ut fra betalingsmurene. Skal du se all fotball i Norge, koster det mye. Og koster det mye, når man bare frem til menigheten. Vi tror norsk fotball har et større nedslagsfelt enn som så. Vi vil flytte kampene ut på kanaler som er bredere distribuert, sier Strømme.

Bakgrunn: Discovery betaler 2,4 milliarder

Hauge: 20-30 kroner

I en typisk Tippeliga-runde kan man trolig se fire kamper på Eurosport (tre) og Max. I tillegg vises fire kamper på såkalte premiumkanaler.

Les også: Kvinnefotballen misfornøyd med TV-avtale

Discovery kommer typisk til å vise fire Tippeliga-kamper fra en runde på Eurosport og Max. I tillegg vil fire kamper bli vist på såkalte premiumkanaler.

– Hvis du har grunnpakken hos en TV-leverandør, vil det bli noen kroner dyrere å ha Tippeliga-kanalene, men ikke 300 kroner som det har vært, heller 20-30 kroner. For en lav sum får du norsk fotball, sier Rune Hauge – som har bistått Fotball Media i salget av de norske fotballrettighetene.

– Hvilke fordeler ser du med denne avtalen kontra C More-avtalen som har vært?

– I hovedsak er det at det ikke lenger blir den høye prisen som du har måttet betale for å få tilgang. Nå vil folk flest ha tilgang til mye fotball, og får alt for en liten sum på toppen. Modellen blir annerledes. Hos C More var det slik at antall abonnementer ble ganget med et høyt tall (300 kroner). Her er det ganske mange flere abonnenter ganget med et lite tall, sier Hauge.

TV 2: – Kunne ikke matche budet

Fotballpresident Yngve Hallén mener det blir viktig å vinne den yngre generasjonen.

– Det har vi gjort på banen, hvor både landslag og klubber har løftet seg, men vi må også vinne rundt banen. Det er det vi skal leve av i fremtiden. Det tror jeg er ett av grepene. Discovery er opptatt av at de legger mye på Eurosport og at vi får fire åpne kamper, sier Hallén.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder