TV-MAGNET: Liverpool og de andre engelske lagene er enormt attraktive i TV-markedet. Foto: OLI SCARFF / AFP

Avviser prissjokk for Premier League-seerne: – Det vil ødelegge markedet

Seierherren NENT Group bekrefter at prisen på de lukrative Premier League-rettighetene økte nok en gang, men avviser at TV-seerne må belage seg på enorm prisøkning.

  • Nils Mangelrød
  • Sven Arne Buggeland
  • Jørn Pettersen

Torsdag morgen ble det klart at NENT Group vant kampen om Premier League-rettighetene fra 2022 til 2028. Det betyr at TV 2 ikke lenger kommer til å sende den engelske ligafotballen etter 2021/22-sesongen.

TV 2 betalte ifølge Dagens Næringsliv i 2018 rundt 1,9 milliarder kroner for tre år i den forrige rettighetsperioden for Premier League.

NENT Group bekrefter at prisen økte også i denne milliardkampen om Premier League-rettighetene, men vil ikke opplyse om prisen de måtte betale for å vise Premier League på Viaplay på norske skjermer i kommende seksårsperiode. TV 2 gjorde det tidligere i dag klart at de ikke hadde det høyeste budet.

– Det har vært en prisinflasjon, men ikke på det nivået at vi ikke ville ha rettighetene. Det har vært til dels sterk konkurranse og stor interesse blant medieaktørene. Men prisøkningen har vært rimelig, sier Tobias Gyhlénius, kommunikasjonsdirektør i NENT Group, til VG.

Denne sesongen har Liverpool vært helt overlegne i Premier League:

NENT Group har allerede sendt Premier League på Viaplay i Sverige, Danmark og Finland, der en totalpakke med sport har kostet 479 svenske kroner. Han er klar at de ikke kan pålegge kundene enorme prisoppganger, også i Norge fremover.

– Vi kommer til å gjøre rettighetene så bredt tilgjengelig som mulig. Det går ikke an å ha sjokkhøy prisoppgang. Det vil ødelegge markedet. Man må finne en balanse i dette. Selvsagt finnes det en interesse for Premier League og sport. Men vi kan ikke øke prisene for mye. Det vil ikke kundene akseptere, sier Gylhénius.

– Er det slik at dere kan garantere at prissigningen for kundene ikke overgår inflasjonen ellers i samfunnet?

– Rettighetene trer i kraft i 2022, så det er litt tidlig å prate om priser. Men jeg vil påpeke at det er viktig å forholde seg til rettighetene på en måte som gjør at man ikke ødelegger for kunden, sier han.

les også

Alsaker etter Premier League-tapet: – Trist dag

Professor ved NTNU Handelshøyskolen, Harry Arne Solberg, har sportsøkonomi som forskningsfelt. Han sier at fotball er idretten som utløser høyest betalingsvilje, ved siden av boksing.

TV 2 Sumo tar per dags dato 449 kroner måneden for pakken med Premier League og sport og 479 kroner for totalpakken, der underholdning kommer i tillegg.

– Betalingsviljen er stor blant dem som vil følge sitt britiske favorittlag gjennom ni måneder, sier Harry Arne Solberg, økonomi.

Pål Christian Møller, formann i Liverpools norske supporterklubb mener mange supportere nå føler at grensen er nådd prismessig. Han påpeker at også supportereffekter er blitt svært dyrt.

– Mange syns det er dyrt og jeg tenker spesielt på yngre seere der kanskje foreldre også må betale for dem, sier Møller til VG.

Han sier det samtidig er blitt en kultur for å møtes på pub for å se kamper.

Mektige NENT Group har ikke bare Premier League-rettigheter å spille på - se i faktaboksen:

Kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah Willand skriver i en sms til VG at kanalen ikke går ut med abonnentstall for TV 2 Sumo, hverken totalt eller på enkeltprodukter.

TV 2 oppga selv i en pressemelding i oktober 2018 at strømmetjenesten hadde nådd 400.000 abonnenter. Bransjenettstedet Kampanje melder at «den engelske fotballen alene står fort for rundt 125.000 Sumo-kunder alene».

Da Ole Gunnar Solskjær i desember samme år ble manager i Manchester United, opplyste TV 2 Sumo-direktør Christian Birkeland til Aftenposten at antall abonnenter på Premier League-pakken deres økte med 25 prosent.

les også

Den brutale rettighetskampen: TV 2 har levert til gull

Per i dag har Viaplay, som blir plattformen for Premier League, 1,6 millioner betalende kunder i Norden, opplyser Gyhlénius.

TV 2 har hatt visse begrensninger på hvor mange kamper de kan sende fra Premier League hver runde. Gylhénius opplyser om at Premier League bestemmer hvor mange kamper som kan sendes og må svare på hvordan det kommer til å se ut fremover.

Han påpeker at kampantallet de kan sende varierer ut fra oppsettet til Premier League. Denne sesongen sender de 232 kamper direkte.

– Vi forventer ikke at det blir færre kamper i den neste rettighetsperioden, sier Gylhénius.

Det som er helt sikkert er at det kommer til å bli egne norske sendinger, med norske kommentatorer og eksperter i studio fremover, selv om NENT eier rettighetene for hele Norden.

– Vi har lokale sendinger med de beste lokale ekspertene og kommentatorene i dag for hvert land. Det kommer vi til å fortsette med, og det blir det selvsagt også i Norge. Det er viktig for seerne, sier Gylhénis.

les også

United-legende om Liverpool: – Skremmende

Kommunikasjonsrådgiver og daglig leder i Mediacom, Lasse Gimnes, tror at Viaplay kan gå mot gylne tider, publikumsmessig i alle fall.

– Dette er den viktigste saken på premium strømmemarkedet i Norge. Så det er grunn til å tro at vekstvinneren når den nye rettighetsperioden starter heter Viaplay. Men det er ikke nødvendigvis lønnsomhetsvinneren, sier Gimnes.

Premier League

SVUTMP
1Leicester City22007256
2Everton22006246
3Arsenal22005146
4Liverpool22006336
5Crystal Palace22004136
  • Champions League
  • Europaliga
  • Nedrykk

Mer om

  1. Premier League
  2. Fotball
  3. Viaplay
  4. TV 2

Flere artikler

  1. Eksperter tror TV 2 vil sikte seg inn på Eliteserien og Champions League

  2. Milliardkampen om Premier League-rettighetene: – Årets store TV-kamp som nå skal avgjøres

  3. TV 2 mister Premier League-rettighetene: NENT Group overtar TV-sendingene fra 2022

  4. Premier League-abonnement: Mulig å fryse

  5. Alsaker etter Premier League-tapet: – Trist dag

Fra andre aviser

  1. TV 2s etterfølger gir én garanti som vil glede fotballfansen

    Aftenposten
  2. – Indrefileten er Premier League. Den er borte for TV 2.

    Aftenposten
  3. – Indrefileten er Premier League. Den er borte for TV 2.

    Fædrelandsvennen
  4. Tror verdifulle abonnenter forlater TV 2: – De mister mye av kraften i produktet

    Aftenposten
  5. Betaler du mye for å se på sport? Dette skjer nå som «alt» blir avlyst.

    Bergens Tidende
  6. Betaler du mye for å se på sport? Dette skjer nå som «alt» blir avlyst.

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no