STORTALENT: Martin Ødegaard (15) er på alles lepper om dagen. Det prøver Rosenborg å dra nytte av. Foto:Vegard Wivestad Grøtt,NTB scanpix

Rosenborg bruker Martin (15) som trekkplaster

RBKs nettside: – Gå ikke glipp av Martin Ødegaard på Lerkendal

Supporterleder i Kjernen: – Dette blir helt feil!

David Nielsen til VG: – Forteller at Godset gjør mye riktig

Rosenborg-fansen reagerer på at klubben bruker Martin Ødegaard (15) i en reklameartikkel på sine hjemmesider for å selge flest mulig billetter til sesongavslutningen mot Strømsgodset.

  • Steinar André Danielsen
  • Morten Stokstad
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

– Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal!

Slik avslutter Rosenborg en billettreklame-artikkel på på sine egne hjemmesider. Med tittelen «Ødegaards siste kamp på Lerkendal?» forsøker RBK.no å friste supporterne til å kjøpe kampbillett til sesongens siste kamp mot Strømsgodset om halvannen uke.

Videre i artikkelen skriver RBK om den enorme interessen for Ødegaard fra internasjonale storklubber, og at Strømsgodset fort må selge 15-åringen etter sesongslutt for å sitte igjen med penger.

Rosenborg forsøker tydelig å utnytte ungguttens popularitet for å skape blest rundt oppgjøret. Ikke greit, mener lederen i Rosenborgs Supportklubb.

– Dette blir helt feil! Det er snakk om siste kamp for sesongen, det i seg selv er grunn nok til å komme til Lerkendal. Vi skal spille om sølvet - det er en annen grunn god grunn. Jeg skjønner hva som er tenkt med den Ødegaard-reklamen, men at han kanskje spiller sin siste kamp, er ikke en god grunn, sier Kenneth Kjelsnes i Kjernen.

«Pinlige greier»

Han snakker på vegne av supporterne. Rosenborg har delt Ødegaard-artikkelen på Facebook, og reklame-stuntet ser ikke ut til å slå an blant klubbens tilhengere.

SE ØDEGAARD: Slik ser Rosenborgs Martin-sak ut. (Faksimile: RBK.no). Foto:,

«Pinlige greier. Jeg drar på Lerkendal for å se Rosenborg!», skriver en supporter.

«Må dere virkelig hype en motspiller for å få solgt billetter til årets siste hjemmkamp?», skriver en annen.

– Jeg har jo fått det med meg. Og jeg skjønner at det reageres. En gang var RBK en storklubb som tok imot langt større stjerner enn Ødegaard. Og vi spilte rundt dem. Nå skal vi liksom reklamere for en 15-åring, sier supporterlederen.

– Kjempeflott!

Martin Ødegaards far Hans Erik har ingenting i mot at RBK forsøker å trekke folk til kampen ved å vie oppmerksomhet til sønnen.

Men å lokke med at det kan bli siste gangen unggutten spiller på Lerkendal og muligens også i Norge, blir feil, mener pappa Ødegaard.

– Det er å forskuttere ting. Rosenborg vet i hvert fall ikke om Martin spiller i Tippeligaen neste år, sier Hans Erik.

Strømsgodset-trener David Nielsen synes det er moro at én av hans spillere trekkes frem på RBKs hjemmesider.

– Jeg synes det er kjempeflott! Det er flott for Rosenborg og det er positivt for kampen om det kommer mange tilskuere, sier Nielsen til VG.

Hva tenker du om at RBK lokker med at Ødegaard kan bli solgt innen neste sesong?

At de spekulerer i våre spillere, vil jeg ikke si så mye om, svarer Godset-treneren.

– Jeg synes dette egentlig sier mye om at vi gjør mye riktig i vår klubb, når de bruker én av våre spillere for å selge billetter, fortsetter Nielsen.

Angrer ikke

– Det er moro med Ødegaard. Men ikke i denne settingen. Ikke som reklame. Det blir feil. Vi vil at han skal spille dårligst mulig, sier Kjelsnes og trekker på smilebåndet.

Supporterlederen sier til VG at han fikk et inntrykk av at Ødegaard-artikkelen kan ha vært en redaksjonell glipp, men det tilbakeviser kommunikasjonsleder i Rosenborg Trond Alstad.

– Artikkelen blir liggende på våre nettsider. Det er klart det er mange grunner til å komme til Lerkendal, og vi sier ikke at Martin er den eneste. Men vi ser med beundring på det Godset har fått til og den forbilledlige jobben de gjør med Martin. Han er Tippeligaens største profil. Da er det ikke rart vi omtaler det, sier Alstad til VG.

– Men jeg forstår at supporterne reagerer. I mine øyne er det supporternes oppgave å snu det vi gjør litt på hodet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder