Hovedinnhold

PS3-kalddusj for Europa

VURDERER ABONNEMENTSLØSNING: Playstation-sjef Kaz Hirai. Foto: RUNE FJELD OLSEN
VURDERER ABONNEMENTSLØSNING: Playstation-sjef Kaz Hirai. Foto: RUNE FJELD OLSEN
LOS ANGELES (VG Nett) Sony har ingen planer om å kutte prisen på PS3 i Europa. Det sier toppsjef Kaz Hirai til VG Nett.

Denne saken handler om:


Klagene om at Playstation 3 er for dyr har vært mange og høylydte. Tidligere denne uken reduserte Sony prisen på konsollen med 100 dollar i USA, men det er ingen planer om tilsvarende for Europa.

- Vi ser på hvert marked separat når det gjelder markedsdynamikken, hvilke spill som er tilgjengelige, vi ser på salgsrate og bestemmer oss for hva prisen er basert på det, sier toppsjef for Sony Computer Entertainment, Kaz Hirai, til VG Nett, når vi møter ham i hans suite på Loews Hotel på Santa Monica i Los Angeles.

VGTV:Se intervjuet med Hirai

- Dette er en prosess som pågår hele tiden, og som absolutt er i bakhodet mitt hver eneste dag. Når det gjelder prisreduksjon eller -justering har vi ingen planer akkurat nå om å justere prisen i andre territorier enn Nord-Amerika, sier Hirai.

Les også:Sony lanserer PS3-pakke i Europa med to spill og to håndkontrollere

- Når man ser på valutakursen, er nå PS3 nesten dobbelt så dyr i enkelte europeiske land i forhold til USA. Er ikke det et stort problem for Sony?

- Forbrukere ser på pris på tvers av territorier og sammenligner, og jeg synes det er naturlig. Men samtidig har vi selvrådende selskaper i hvert territorie. Vi må vurdere prisen basert på det, ikke på hva gjeldende valutakurser er, sier Hirai.

Hirai understreker til og med at prisen på Playstation 3 IKKE er satt ned i USA heller, men at det i steden handler om en midlertidig justering i forbindelse med lanseringen av 80 GB-modellen av PS3 på det amerikanske markedet, en modell som ikke ser ut til å komme til Europa.

- Vi har gjort dette mange ganger tidligere, vi har introdusert nye Playstation-modeller og justert prisen på eksisterende modeller for å tømme lageret hos spillbutikker før julesesongen, sier Hirai, som legger til:

- Vi produserer ikke 60 GB-modellen for det amerikanske markedet lenger, så når den modellen er borte fra butikkhyllene står vi utelukkende igjen med 599 dollar-modellen. Vi har ikke en todelt prisstrategi for det amerikanske markedet, og vi fant ut tidlig at forbrukerne ikke ønsker to forskjellige modeller.

KOMMER FØR JUL: Gran Turismo 5 Prologue. Foto: Polyphony Digital/Sony
KOMMER FØR JUL: Gran Turismo 5 Prologue. Foto: Polyphony Digital/Sony

Her på spillmessen E3 i Los Angeles, har Sony fokusert knallhardt på kommende spill - ikke på alle multimediafunksjonene i PS3, som har stått mer i fokus tidligere.

- Det er viktig å understreke at Playstation 3 først og fremst er en interaktiv underholdningsmaskin. Hvis du begynner å miste fokus på hvor du forsøker å plassere produktet, ender du opp med å forvirre forbrukeren, sier Hirai.

Et annet hovedtema på messen er at «alle» nå ønsker å nå et publikum som egentlig ikke er så opptatt av spill - en utvikling som er spesielt forårsaket av den enorme suksessen til Nintendo med konsollene Wii og DS. Kaz Hirai ønsker konkurrentene velkommen etter.

- Forsøkene på å nå et «lettere» spillpublikum er noe vi har gjort siden den første Playstation-maskinen, sier Hirai og peker på spill som «Singstar», «Buzz» og «Eye Toy Kinetic».

- Når det gjelder Playstation 3, er vårt første mål å komme med spill som er myntet på spillentusiaster. Det er viktig å ha en kjerne av entusiaster som kan støtte plattformen og snakke om den, sier Hirai, som legger til at denne strategien sørger for å utvide målgruppen gradvis.

- Det er mer eller mindre samme strategi som vi hadde med Playstation 2. Det at PS2 har solgt 118 millioner eksemplarer betyr at vi ikke bare har nådd spillentusiaster, vi har nådd et massemarked, sier Hirai.

Sony har i det siste mistet flere tidligere Playstation-eksklusive toppspill til konkurrenter. Det bekymrer ikke Hirai.

PLAYSTATION-FAVORITT: Metal Gear Solid 4. Foto: Konami
PLAYSTATION-FAVORITT: Metal Gear Solid 4. Foto: Konami

- Eksklusive titler er en viktig del av en plattformstrategi, peker på «Haze», «Unreal Tournament III», den ferske avtalen med NCSoft, «Metal Gear Solid 4» og egenutviklede titler.

- Men det vi forsøker å gjøre samtidig er å snakke med utviklermiljøet og funnet hvordan vi kan gjøre noe unikt med Playstation-versjonen av et multiplattformspill. For eksempel utnytte SIXAXIS-kontrolleren, hvilken grad av integrering med «Home» spillet kan ha og hvordan man kan utnytte det faktum at vi har Blu-ray, hvilket betyr at utviklerne har en kapasitet på 50 GB, sier Hirai.

- Det kan være ekstra brett, bonusvideoer og så videre - elementer som kan hjelpe oss med å skille PS3-versjonen fra versjoner til andre plattformer, legger han til.

PS3 har åpenbart ikke solgt så bra som Sony kanskje hadde forventet til nå. Men Kaz Hirai mener det ville ha vært uaktuelt å lage en mindre ambisiøs konsoll dersom han fikk starte på nytt.

- Det ville ha vært lett å lage en plattform som er mindre ambisiøs enn PS3. Men vi ser på dette med et perspektiv på ti år. Vi vil ikke selge et produkt som kan være avlegs om tre til fem år, sier Hirai.

- Hvorfor har ikke den nye PSP-modellen innebygget harddisk?

- Vi vurderte flere sider ved dette, blant annet prisen på komponenter og hvor tynn vi kunne lage maskinen. Samtidig har prisen på Memory Stick gått betraktelig ned samtidig som lagringsplassen har gått opp. Alle disse faktorene gjorde at vi bestemte oss for å beholde Memory Stick som lagringsmedie, sier Hirai.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill