TV-ekspert: – Kan slå hverandre litt i hjel

Publisert 09. mars 2020

Morten Wiberg, TV- og radiosjef i mediebyrået Carat, mener imidlertid at konseptene fort kan komme til å slå hverandre litt i hjel.

– Men seertallenes utvikling kommer nok veldig an på hvor ekstremt innholdet i programmene er. Jeg er dessverre også litt redd for at denne reality-sjangeren blir delvis vannet ut i løpet av kort tid, sier TV-eksperten.

Les også: Så mange så «Love Island»

Han sier at både «Paradise Hotel» og «Ex on the beach» har fungert bra for kanalene.

– Det gir ikke minst god oppslutning på Viafree og Dplay. Kanalene ser at slike konsepter gir dem mange «unge» seere, og melker konseptene for hva det er verdt, sier han.

Håkon Mosvold Larsen
Foto: Håkon Mosvold Larsen

Mistet 100.000 seere

2019-sesongen av «Ex on the beach» hadde i snitt 261.000 seere – 114.000 færre enn sesong 1.

Wiberg tror grunnen er mangel på fornyelse.

– Konseptene er de samme, bare med nye folk. Seerne går nok litt lei. Fortsetter det slik blir det fort tatt av, sier han.

Kronikk: – Er det dette «fansen» ønsker seg?

Fjorårets sesong av «Paradise Hotel» ble i snitt sett av 145.000 på TV3 og Viafree. NENT Group vil ikke si hvor mange som så serien på Viaplay, men hevder hovedvekten av seerne er der.

– Totalt sett, med Viaplay inkludert, er «Paradise Hotel» det mest sette programmet i sin sjanger i Norge, hevder Horni.

Les også: «Paradise Hotel»-deltaker reagerer på Dagbladets «knulle»-vinkling

TV-ekspert Wiberg mener NENT Group har grunn til å være fornøyd med seertallene, men:

– Tendensen er ikke god.

Gjør endringer

Mandag sparkes en ny sesong av «Paradise Hotel» i gang – denne gangen med noen endringer. Sendedagene er kuttet fra fire til to, som betyr at parseremonier og «Pandoras eske» kan skje når som helst.

I 2020 skal TV3 sende to runder med «Paradise Hotel». Thomas Horni i NENT Group, som eier TV3, forteller at sesongene spilles inn rett etter hverandre, med bare noen dager pause mellom. Sesong 13 skal sendes på TV i høst.

Også Discovery har skjerpet innsatsen i kampen om reality-seerne, og skal sende to sesonger av «Ex on the beach» i år. Vårsesongen har premiere 17. mars, og i år har produksjonen flyttet seg fra Mauritius til Brasil.

– Det virker på ingen måte som om folk er metta på god reality-TV, og vi tror konsepter som «Paradise Hotel» og «Ex on the Beach» fint kan leve side om side. Vi gleder oss til å se hvordan det går, litt sunn konkurranse har vi alle godt av, sier presseansvarlig Ola-Magnus Svihus i Discovery, som eier TVNorge.

Horni i NENT Group mener konkurranse er sunt.

– Det gjør at vi jobber ekstra hardt for å lage bedre programmer selv. At det kommer flere programmer som ligner på Paradise Hotel, betyr at sjangeren er populær og at mange ønsker å se disse programmene, sier han.