Jobber med TikTok-videoer hver dag

Publisert 09. mars 2020

Henriette Kjørmo begynte da plattformen het Musical.ly, en app der man for det meste mimet etter musikk, gjerne på en kreativ måte.

Da appen ble til TikTok i 2017 ble dette videreført. Men man kan også snakke rett til følgerne, chatte privat og egentlig legge ut alt det innholdet man selv ønsker innenfor retningslinjene.

Sandra Surdal
Foto: Sandra Surdal

– På Musical.ly fikk jeg raskt 100.000 følgere og senere har det bare økt. Det er masse positivt med TikTok, som har gitt meg både selvtillit og mestringsfølelse, sier Kjørmo.

Hun la ut for det meste humoristiske og kreative videoer i starten, men fokuserte senere mer på hår og mote. Hun kaster seg også på de forskjellige trendene som dukker opp.

Appen har en åpningsside for alle som heter «For you». Det som kjennetegner de største kontoene er at de ofte havner her og blir eksponert for mange. Enda flere når man hvis man havner på «viral»-siden. Der har Kjørmo ligger et par ganger, forteller hun.

23-åringen jobber med videoene hver dag, og da bruker hun alt fra 15 minutter til to timer. Som regel poster hun daglig.

Etter flere år på plattformen har hun også sett ting som ikke er bra, blant annet hets.

– Jeg mener det kommer av sjalusi og sterke meninger, det gjør at det kan være lett å henge seg på og bli revet med. Alle har et ansvar når de laster ned appen, både barn og unge og foreldre.

Hallgeir Vågenes / VG
Foto: Hallgeir Vågenes / VG

Organisasjonen Barnevakten jobber for trygg og bevisst mediebruk blant barn og unge. De registrerer den stigende bruken av sosiale medier blant de yngste.

– Jeg vil anbefale at voksne selv oppretter en TikTok-konto og det ideelle er om man følger ​noen av de samme som barna og ungdommene sine. Da får man et innblikk i hva som skjer og det er lettere å prate om det, sier faglig leder Kjellaug Tonheim Tønnesen.

Mer enn halvparten av norske 9-åringer er på Snapchat, TikTok og/eller Instagram, viser undersøkelsen Barn og Medier 2020, der 3395 barn og unge deltok.

Samtidig viser nye tall fra Barnevakten at 70 prosent av grunnskoleforeldre mener at 13-årsgrensen er riktig og at barna egentlig ikke er modne nok for sosiale medier.

På grunn av den kreative utfoldelsen med dans og musikk, er det lettere for foreldre å la barna bruke TikTok før andre sosiale medier, mener Barnevakten.

– Barn risikerer å se ting som de ikke får bearbeidet, som for eksempel dyremishandling. At voksne ikke er til stede på de digitale lekeplassene er en utfordring.

– Barn kan trenge voksne til å filtrere og bearbeide sterke inntrykk, og upassende innhold er også en del av sosiale medier. Derfor er det viktig å vise interesse og at alle barn har voksne de kan snakke med om livet på nett, sier Tønnesen.

Hun mener barn under 13 år på sosiale medier bør ha privat profil, og har best av å følge de man vet hvem er og kjenner fra det virkelige livet.

TikTok lanserte nylig familiekontroll i Storbritannia. Det betyr at foreldre kan kontrollere tidsbruk, antall direktemeldinger og sette på en modus uten «upassende» innhold. En forutsetning er at den foresatte har en egen konto, og linke den til barnets konto.


Norges største på TikTok

Bruken av det sosiale mediet har eksplodert, og her i landet har noen profiler kapret over en million følgere.

Henriette Kjørmo (23) fra Flekkefjord følges av 1,1 millioner.

Emilie Lein (17) satser mye på humor og sketsjer. Det setter TikTok-folket pris på. Jenta fra Haugesund har hele 2,1 millioner følgere.

Aller flest følgere har Marcus og Martinus med 4,1 millioner. Artistene har vært med helt siden mai 2016.