Tise: – Vi er lei oss

Publisert 16. april 2020

Idéen bak innlegget var en konkurranse, hvor vinnerne kunne vinne plagg med Joika-logoen. Dette ble gjort i et samarbeid med Nortura, som nylig presenterte ny emballasje for Joikakakene.

Innlegget ble slettet mandag kveld, etter mye kritikk. I etterkant mottok enkelte brukere en SMS fra selskapet, hvor de beklaget seg, og opplyste at de jobbet med å avslutte kampanjen. Den jobben er nå gjort.

– Vi har fjernet Instagram-innlegget, men konkurransen er fortsatt synlig i appen for at vi skal kunne trekke en vinner så fort konkurransen avsluttes.

Hun sier de må avslutte konkurransen for de 2500 deltakerne som har meldt seg på, men at kampanjen etter det ikke vil få noen ytterligere spredning.

– Jeg synes det er helt sykt at Tise fremdeles skal trekke en vinner av konkurransen. Da er unnskyldningen deres null verdt, sier Ella Marie Hætta til VG.

For henne er det problematisk at noen prøver å tjene kulturen hennes på denne måten.

– Joika er et ordspill på joik, som er en stor del av den samiske kulturen og stoltheten. For mange er det hellig, og å assosiere det med kjøttkaker blir helt feil.

– Vi mister makten til å definere oss selv, og det er ubehagelig.

Den tidligere «Stjernekamp»-vinneren har blitt kjent for sitt engasjement for saker hun brenner for, blant annet da hun i fjor ville lenke seg fast mot gruvedrift, og kalte det et «overgrep mot samisk kultur».

– Mange har vært kritiske før, uten at de har endret på det. Det ironiske er at de nylig skiftet emballasje for å være mer miljøvennlige og tidsriktige, da blir det rart at de ikke endrer det enda mer utdaterte designet de har. Det har trigget aggresjon blant folk.

Til NRK uttalte Nortura, som altså produserer Joika, tidligere i uka at de er overrasket over kritikken som kom mot Tise.

– Dette vil vi ta med oss videre, sier kommunikasjonsrådgiver Marthine Haugen Petersen til kanalen.

I samme intervju forteller hun at selskapet har planer om å lage et nytt design for Joikakakene.

Janne Møller-Hansen
Foto: Janne Møller-Hansen

Erlend Elias Bragstad er tv-profil og samfunnsdebatant med samisk bakgrunn. Han reagerer på at Tise og Nortura kunne kjøre kampanje på Joikakaker i 2020.

- Det er veldig mange ting fra 1960-tallet som vi har lagt bak oss. Joika-kakene burde vært en av dem. Dette vitner om kunnskapsløshet hos Nortura, og Tise burde også gjort litt research før de inngikk den avtalen  sier Bragstad.

- Hva er det du reagerer på?

- Joikakakene ble skapt av at en nordmann dro til Finnmark en liten tur, kom tilbake sørpå  og lagde en oppskrift som hadde null med det samiske å gjøre. Tegningen av en same utenpå emballasjen er stigmatiserende og vitner om svak forståelse av både samer og den samiske kultur, iallfall sett med dagens øyne sier Bragstad.

Tise snur etter Joika-kritikk

Gjenbruks-appen Tise har måttet tåle mye kritikk etter at de i et innlegg reklamerte for Joikakaker, i et samarbeid med produsenten Nortura. Selskapet tar til seg kritikken, og avslutter kampanjen.

Markedssjef i Tise Victoria Hauk sier til VG at de er lei seg om de såret noen.

– Det har ikke vært vår intensjon. Vårt fokus har ligget på bærekraft. Vi så ikke dette komme.

Joikakaker er en hermetisk kjøttkake-rett, og har stått i butikkhyllene siden starten av 60-tallet. Produktets branding har lenge skapt debatt. Både logo og navn spiller nemlig på samiske tradisjoner. Det til tross for at kun 17 prosent av kjøttkaken består av reinsdyrkjøtt.

Den samiske artisten og vokalist i bandet ISÁK, Ella Marie Hætta Isaksen, er én av de som har gått ut mot produktet. Hun mener logoen og navnet er rasistisk.

– Det er ikke sånn vi ser ut, og det er i hvert fall ikke slik vi ønsker å fremstå. Dette er ikke et samisk produkt, sier hun til VG.

Hun ble oppgitt da hun så at Tise reklamerte for produktet.

Jeg ble skuffet, for jeg bruker appen selv. Jeg tror ikke de hadde noen vonde intensjoner, men det er så utrolig dumt, sier hun.