Hvor rik er TikTok-stjernen?

Publisert 23. mai 2020

Nettopp Insta-kontoen er en gullgruve for unge D'Amelio. Men her om dagen holdt det på å gå galt. 16-åringen skal ha klart å slette kontoen sin med 18,5 millioner følgere.

– Jeg våknet klokken fire av gråt og latter. Det var Charli som ved et uhell hadde slettet kontoen sin, skrev moren på Twitter nylig.

Spons

Ikke rart hun tilsynelatende fikk panikk. Ifølge celebsfortune.com kan hun tjene så mye som 500.000 kroner på ett sponset innlegg. Fansen oppdaget det også, og det strømmet på med TikTok-reaksjoner i den korte perioden siden hennes var borte.

På formiddagen var alt i orden.

– Jeg er ikke den smarteste, tvitret 16-åringen, som ikke har forklart i detalj hva som skjedde. Men kontoen kom i alle fall opp igjen.

– Hun ble ikke hacket, men slettet kontoen ved et uhell, skrev søsteren Dixie.

Inntekter

Instagram antas å være en solid del av den unge stjernens inntekt. Selv om hun har tre ganger så mange følgere på TikTok, skal reklameinntektene være omtrent de samme på de to plattformene.
Les også: Derfor forlot hun Hype House

Marius Karlsen er ekspert på sosiale medier.
Marius Karlsen er ekspert på sosiale medier. 
Foto: Scanpix

TikTok er et annerledes medium når det gjelder inntektsmuligheter, selv om pengene ruller inn for de aller største. To millioner følgere der er langt mindre verdt enn på for eksempel YouTube.

– Generelt kan man vel anta at TikTok er en utfordrende plattform for annonsører, ettersom flertallet av brukerne er mindreårige, og innholdet fra brukerne er uformelt og flyktende ut fra trender, sier Marius Karlsen i «Helt Digital» til VG.

– Du må altså finne en annonsør som ikke er redd for å legge penger hos en avsender hvor mindreårige brukere utgjør et overveldende flertall av følgerne, og hvor den tilgjengelige dataen om rekkevidde og engasjement er begrenset.

Hvor rik er TikTok-stjernen?

Skal man tro diverse kjendisnettsteder kan Charli D'Amelio (16) tjene over 400.000kr på én video.

16-åringen fra USA har rukket å opparbeide seg en formue på 40 mill.kroner, ifølge celebritynetworth.com. Hun har selv ikke bekreftet dette tallet.

Men helt sikkert er det at hun har et navn og en merkevare som er svært attraktiv for annonsører.

Mye på grunn av TikTok-populariteten har hun en enorm Instagram-konto. Der kan hun ifølge celebsfortune.com tjene mellom 300.000 og 500.000 kr på en sponset post.
På TikTok skal det ligge mellom 280.000 og 470.000 kr.
I tillegg lønnes hun av United Talent Agency som jobber med å skaffe henne lukrative avtaler og oppdrag.