Publisert 22. juli 2019
Bør elsparkesyklene bort?

De har blitt populære i hovedstaden og flere andre europeiske storbyer. Men doningene har også blitt et stort diskusjonstema. Her er noen argumenter for og imot.
En sak levert fra nyhetsappen Peil.

SAKEN:

Stadig blir det rapportert om flere personskader knyttet til elsparkesyklene. Samtidig er det mange som har nytte av dem. Her er noen argumenter for og imot.

IMOT:

Den siste måneden har over 250 personer vært på legevakten med skader etter uhell på elsparkesykkel. Det er ikke bare de som kjører syklene som kan bli skadet, men også fotgjengere hvis de blir påkjørt.

IMOT:

Sparkesyklene er ikke så miljøvennlig som først antatt. Det viser seg at elsparkesyklene har en levetid på mellom to og tre måneder.
Anja Bakken Riise fra miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender forteller at batteriene som produseres til syklene også er svært miljøskadelige.

IMOT:

Det er mange klager på at det ser stygt ut at syklene står plassert rundt i byen. Flere av leverandørene har fått klager fra bl.a. Blindeforbundet fordi blinde og svaksynte snubler i dem.

FOR:

Elsparkesykkel er en enkel måte å komme seg rundt i byen på. En undersøkelse viser at over halvparten av nordmenn i alderen 18 til 29 ønsker den nye transporttrenden velkommen.

FOR:

Selv om det skjer ulykker på elsparkesyklene, så skjer også dette ved bruk av vanlige sykler. Ifølge Aftenposten har politiet rykket ut til 1089sykkelulykker i Oslo de siste ti årene.

FOR:

Sparkesyklene kan føre til at flere lar bilen stå hjemme, som igjen vil føre til mindre utslipp av Co₂.

Dette var en sak levert fra nyhetsappen Peil

Den gjør det lettere å henge med:
▫️ Kompliserte saker på en enkel måte
▫️ Rett på sak og null «clickbait»
▫️ Kjapp oversikt over den siste uken

Last ned Peil til Iphone eller Android, eller les mer på peil.no.