De lokale redningsaksjonene

Publisert 05. april 2020

Aksjonene er like viktige som de er mange. I Oslo har Ragnhild By startet kronerulling for Kampen Bistro, som hun beskriver som et ujålete og hyggelig samlingspunkt med fantastisk mat.

– Jeg har vært der mye både alene, med venner og med familien, i mange ulike settinger. Bistroen er et sted for alle aldre og alle livsfaser. Den er identitetsskapende og har en viktig funksjon som møteplass i nabolaget, sier By til VG.

Selv har hun bodd på fire forskjellige adresser i nabolaget de siste 18 årene.

– Det er et sted jeg alltid har kommet tilbake til, både som singel, med samboer og med barn. Stedet må finnes etter denne perioden er over også, så jeg håper folk fortsetter å gi penger.

STAMGJESTER: Ragnhild By gleder seg til å besøke Kampen Bistro når den åpner igjen. Her sammen med sønnen Magnus og daglig leder Kristian Tinnen.
STAMGJESTER: Ragnhild By gleder seg til å besøke Kampen Bistro når den åpner igjen. Her sammen med sønnen Magnus og daglig leder Kristian Tinnen.  
Foto: Terje Bringedal, VG

Daglig leder Kristian Tinnen synes det er rørende å se engasjementet til de trofaste gjestene.

– Det er vanskelig å skulle be om penger i en tid hvor alle sliter, så jeg er utrolig takknemlig for at Ragnhild insisterte på å sette i gang en innsamlingsaksjon, sier han.

Han forteller at de nå har begynt med take away, men at over 90 prosent av den normale inntekten er borte.

– Innsamlingsaksjonen kan være med på å betale utgifter som ikke lar seg kutte, som husleie, strøm og forsikring. Bidragene kan være avgjørende for at en liten bedrift som oss klarer å holde hodet over vannet i denne tiden, sier Tinnen.

Vippser for hjemmebrygget kaffe

På Nesodden utenfor Oslo har Facebook-aksjonen «Redd Annas hybel» bidratt til en mental snuoperasjon hos gründeren Trine Oppegård Persson.

– På den skjebnesvangre torsdagen 12. mars, da alle restriksjonene ble innført, var konkurs det eneste jeg tenkte på. Da så jeg ingen annen mulighet, sier Persson. Nå er hun kommet på bedre tanker.

For redningsaksjonen som ildsjelene Lena Simone Jensen og Marit Eline Spørck har satt i gang, funker. Hver gang folk tar seg en kaffetår eller tekopp hjemme, vippser de penger til kafeen.

– I løpet av to-tre dager kom det inn 25.000 kroner og nå er vi oppe i 90.000. Folk vipser alt fra fem til tusen kroner. Det gjorde at jeg fikk kjørt lønnen til de ansatte før de ble permittert, sier Persson.

Selv har hun og de to andre medeierne andre jobber ved siden av, men kafeen sysselsetter totalt 14 personer som utgjør fire årsverk.

FULL OPPUSSING: Annas Hybel får en total makeover. Stina Klaffmo Røisland (t.h.) og Trine Oppegård Persson eier kafeen sammen med mannen som har tatt bildet, Joakim Moe Røisland.
FULL OPPUSSING: Annas Hybel får en total makeover. Stina Klaffmo Røisland (t.h.) og Trine Oppegård Persson eier kafeen sammen med mannen som har tatt bildet, Joakim Moe Røisland. 
Foto: Joakim Moe Røisland

Nå benytter de nedstengningen til å pusse opp. Gårdeier har frafalt en måneds husleie og det lokale næringsliv sponser deler av oppussingen.

– Dette skal vi kjempe oss gjennom, sier Persson.

Ildsjel Lena kjemper for kafeen fordi den er kjempeviktig i lokalmiljøet.

– Det har den vært det fra dag én, så den må vi bevare, sier hun til VG, og legger til at det har vært en overveldende respons.

Kjøper digitale hårklipper

Frisørsalongen m&e på Nesttun i Bergen selger nå digitale gavekort, som kan brukes til å fikse sveisen når livet vender tilbake til det normale.

På den måten kommer det litt penger inn mens de er pålagt å holde stengt. For regningene renner fortsatt inn.

– Fra onsdag 25. mars og frem til i dag har vi solgt 42 gavekort, og er nå oppe i nesten 40.000 kroner. En person kjøpte gavekort for 3000 kroner slik at hele familien kan klippe seg, sier daglig leder Morten Nordås.

TOM SALONG: Daglig leder Morten Nordås i m&e har lite å gjøre etter at ble pålagt å holde stengt og måtte permittere syv frisører.
TOM SALONG: Daglig leder Morten Nordås i m&e har lite å gjøre etter at ble pålagt å holde stengt og måtte permittere syv frisører. 
Foto: Hallgeir Vågenes, VG

Gavekortene, som selges gjennom firmaet Fixit, bidrar forhåpentligvis til at firmaet overlever krisen.

– Vi tjener også penger på salg av sjampo. Jeg kjører ut varer til kunder hver eneste dag. Det vippses og folk står på, men det blir ikke så mye, sier Nordås, som har måttet permittere syv frisører.

Han er ikke fornøyd med ordningene regjeringen har kommet med så langt. Men Nordås er optimistisk og regner med at myndighetene legger et bedre tilbud på bordet.

– Jeg synes staten skal betale for tapte inntekter når vi ikke får lov til å drive butikk.

Vil redde kulturhus

Perleporten kulturhus i Honningsvåg måtte stenge dørene samme dag som myndighetene lukket Norge.

– Da ble det bom stopp og siden har vi ikke hatt noen inntekter i det hele tatt, sier Birgit Lähdesmäki Johansen, som driver stedet sammen med ektemannen Tore Fosse.

Han mener de ikke klarer å drive på lenge med mindre de får statlig støtte for å komme seg gjennom krisen.

Nå har imidlertid musikeren Endre Hoff i nabokommunen Alta startet en innsamlingsaksjon for å redde kulturbedriften, som også gir sommerjobb til teaterinteressert ungdom i Honningsvåg.

– Vi ble litt flaue i starten, men dette er et velment initiativ som i en kort periode kan hjelpe oss til å stå av han av. Kanskje dette er utløsende for at vi berges, sier Fosse.

HOLDER STENGT: Birgit Lähdesmäki Johansen driver Perleporten kulturhus sammen med ektemannen Tore Fosse.
HOLDER STENGT: Birgit Lähdesmäki Johansen driver Perleporten kulturhus sammen med ektemannen Tore Fosse. 
Foto: Erik Lingjerde

Han sier at de også skal ha konsertforestillinger i Honningsvåg kirke for reisende med Hurtigruten.

– Utgiftene ruller og går. Vi har planlagt 50–60 forestillinger i sommer og hvis turist- og reiselivsbransjen svikter, blir det gigantiske tap. Det er veldig dramatisk, sier Fosse.

Hoff, som startet kronerullingen, forteller at han har spilt masse på Perleporten og at han elsker stedet.

– Det er alltid helt storveis å være der og se hvor mye de bidrar til lokalsamfunnet, sier Hoff til VG.

Han synes også det er veldig positivt at ungdom på et så lite sted som Honningsvåg faktisk kan få seg en sommerjobb som omfatter, kultur, sang, dans og drama.

– Er det noen som fortjener et bidrag så er det dem, sier Hoff om ekteparet som driver Perleporten.

Støtter favoritthyttene

Den Norske Turistforening (DNT) startet med folkefinansiering forrige uke.

– Her har vi fått god hjelp av Spleis, hvor folk kan gi penger til sin favoritthytte eller favorittsti, sier Lars Erik Svanberg, ansvarlig for finansiering og rammevilkår

Han viser til at det i løpet av fire dager er blitt samlet inn 12.000 kroner til oppgradering av Finsehytta.

– Pengene kommer skal gå til prosjektet, sier Rigmor Sæbø, som er vertskap på hytta sammen med mannen Edvard.

– Vi er hardt rammet men når det skjer må vi bare stå sammen og klare å ta det, sier Sæbø, som forteller at det var DNT Oslo som satte i gang kronerullingen etter at Finsehytta stengte 16. mars.

FINSEHYTTA: Hittil har det kommet inn over 12.000 kroner til oppgradering av hytta.
FINSEHYTTA: Hittil har det kommet inn over 12.000 kroner til oppgradering av hytta.  
Foto: Sara Johannessen, NTB scanpix

Ifølge Svanberg har ikke DNT drevet mye med slike innsamlinger før, men fokusert på medlemskap som den viktigste inntektskilden. I dag har organisasjonen 318.000 medlemmer.

Nå satser de på flere medlemmer og spleiselag for å redde driften og enkelthytter. Det er særlig de store betjente anleggene som sliter når de ikke får lov til å ta imot gjester.

– Vi har gjort estimater som viser at hvis påsken ryker, snakker vi om et inntektstap på 40–50 millioner. Forsvinner sommeren også, dreier det seg om 150 millioner totalt, sier Svanberg, som setter sin lit til at DNT også blir omfattet av statens krisepakker.

Enn så lenge ser foreningen økt aktivitet på ut.no, hvor folk henter inspirasjon til å gå tur i nærmiljøet.

Over hele landet kryr det av små og store aksjoner for å redde bedrifter, restauranter, kafeer og andre som lider under coronakrisen. Sveip opp for å lese historien om noen av dem.

Noen starter kronerulling for lokale restauranter og barer.

Andre vippser penger til kafeer mens de tar seg en kaffetår hjemme.

Og mange kjøper digitale hårklipper.