Influenser-ekspert: Færre leser blogg

Publisert 24. feb. 2020

Selv om influensermarkedet er større enn noensinne, er det færre som leser blogg, ifølge influenser-ekspert Marte Bruset Lunde.

Fredrik Myhre
Foto: Fredrik Myhre

– Stykkprisen på blogginnlegg har nok kanskje gått ned, med tanke på at det er så mange andre plattformer som er i vinden, sier Marte Bruset Lunde i kommunikasjonsbyrået Trigger.

VG møtte flere av Norges største influensere på rød løper før utdelingen av Vixen Influencer Awards i slutten av januar. Der er det delte meninger om fremtiden for blogging.

– Jeg skjønner at folk slutter. Jeg personlig leser ikke mye blogg, men folk må få gjøre det de vil, sier Emma Ellingsen.

Hallgeir Vågenes
Foto: Hallgeir Vågenes

– Jeg tror ikke blogg er like aktivt lenger, sier Wanda Mashadi. Tvillingsøsteren er enig:

– Man gidder ikke å klikke seg inn for å lese når man heller kan få det servert gjennom en video eller på øret, sier Vita.

Hallgeir Vågenes
Foto: Hallgeir Vågenes

Søstrene får støtte fra Marte i Trigger:

– Influensere må tilpasse seg flere typer plattformer, og ha flere ben å stå på. Det skjer endringer hele tiden, sier hun.

Selv om det er flere influensere nå enn noen sinne, er det færre som leser blogg, tror Marte.

Blogger Stina Bakken mener derimot at blogging er mer populært enn noen sinne.

– Jeg tror bare at det er enkelte på topp som ikke orker mer, fordi det er sykt mye jobb, og det er psykisk tøft.

Hallgeir Vågenes
Foto: Hallgeir Vågenes

Marte Korsbrekke er kampanjeleder i Egmont Publishing, som eier influenserbyrået som jobber med profiler som Jørgine Massa Vasstrand og Marna Haugen. Hun sier til VG at trafikken på bloggene som er tilknyttet Egmont har holdt seg relativt stabil de siste to årene, men at leserne mer enn før kommer via andre sosiale medier-kanaler.

– Selv om markedet og media flere ganger har meldt bloggens undergang, tegner innsikten vår et annet bilde.

Siden februar 2018 har den gjennomsnittlige nedgangen vært på under 10 prosent, ifølge Marte.

En annen som har gitt seg som blogger, er Emilie Nereng. Allerede som 14-åring startet hun å blogge, og ble raskt en av Norges mest leste. Men i 2017 sluttet hun for godt.

– Da jeg i 2011 la ned bloggen for første gang, kunne 100 av 300 kommentarer være stygge. Det er ganske mye, sier Emilie.

Hallgeir Vågenes
Foto: Hallgeir Vågenes

Nå instagrammer Emilie om mat under navnet @emilienutrition. Hun forteller at hun trives bedre med det.

– Instagram er bare en kjempepositiv plattform.

Marte mener Instagram er en viktig plattform hvis du skal være influenser i 2020.

Hvor det er best å være, kommer an på hvem du vil treffe, men Instagram er generelt et sted alle er og bør være.

Færre leser blogg

I januar la Sophie Elise ned bloggen, etter nesten ti år på topp. Hun er ikke alene om å satse mer på Instagram og YouTube.

Marte Bruset Lunde har vært tett på influenserbransjen i flere år. Hun er prosjektleder i kommunikasjonsbyrået Trigger, og ledet tidligere talentavdelingen i YouTube-nettverket Nordic Screens.