Publisert 06. feb. 2020
Fergeopprøret kort forklart

De nye fergene på Vestlandet og i Nordland skaper store problemer for folk. Her er en kjapp gjennomgang av saken.

Iris Holm Otting og samboeren regner med å betale 130.000 kroner i året for ferger når prisene øker på nytt i sommer, forteller de i dette VG-intervjuet.

Fergene skal ta folk over fjorden der det er langt og vanskelig å kjøre rundt.

Mange synes billettprisene var høye fra før. Men med overgangen til elferger har det blitt enda dyrere.

Det er de enkelte fylkene som har ansvaret for fergetilbudet. Da gamle fartøy skulle byttes, krevde regjeringen at de ble erstattet med elferger.

Fylkene mener de har fått altfor lite penger fra staten til å kjøpe og drifte disse fergene. Dermed har de sett seg nødt til å skru opp billettprisene.
Her kan du høre mer om det i VGs podcast-episode

Nordland opplevde den største økningen. Men der ble prisene nylig skrudd tilbake til 2019-nivå igjen. I stedet planlegges det en kraftig økning i sommer.

Møre og Romsdal har sammen med Nordland flest fergesamband i Norge. Regjeringen mener fylkespolitikerne må finne løsninger selv, og vil ikke tilføre mer penger eller bestemme prisene.

– Vi har fått mindre penger enn vi fikk før. Hvis vi skal bruke mer penger på å drive ferge, må vi kutte andre steder, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll i Nordland til NTB.

Dette var en sak levert fra VGs nyhetsapp Peil.

Den gjør det lettere å henge med:
▫️ Toppsakene du trenger å vite om
▫️ Kompliserte saker på en enkel måte
▫️ Kjapp oversikt over den siste uken

Last ned Peil til iPhone eller Android, eller les mer på peil.no.