Publisert 18. mai 2020
Får kritikk etter sminkelansering

I helgen annonserte Youtube-stjerne og sminkeguru Jeffree Star sin nyeste sminkepalett. Etter lanseringen har Star fått kritikk for navnet på paletten. Flere mener navnet er usmakelig midt i pandemien.

Youtuberen er en av verdens største, med over 18 millioner følgere på kanalen sin. Han skapte kaos i Oslo, da han besøkte byen i forbindelse med en annen sminke-lansering i 2018. I fjor tjente han 152 millioner kroner.

«Cremated»

Sminkepaletten består av det Star selv omtaler som «gotisk-nøytrale» farger, og har fått navnet «Cremated».

Kritikere omtaler palettens navn som hensynsløst og tonedøvt, under en pandemi som har tatt livet av flere hundre tusen verden over. Særlig på Twitter har paletten vekket reaksjoner.

Også i kommentarfeltet på Jeffree Stars Instagram-poster er det mange som synes navnet er direkte upassende.

– Jeg gledet meg til lanseringen, men nå føler jeg meg tom. Bestefaren min ble kremert forrige uke på grunn av den globale situasjonen, og jeg synes ikke dette er passende, kommenterer en under Jeffrees post om paletten.

Selv svarte Star på kritikken på sin Instastory.

– Dere kan tolke paletten slik dere vil, men fra min side er det ment som noe godt, sa han til sine 16 millioner instagramfølgere. Ellers har youtubestjernen svart lite på kritikken.

Paletten lanseres fredag.