Publisert 20. feb. 2020
Millioner har sett Haaland-hiten: – På sin plass

Erling Braut Haalands suksess i Borussia Dortmund har ført til en boom på sosiale medier.

I 2016 la Haaland ut sangen «Kygo Jo»YouTube, sammen med Rosenborg-spiller Erik Botheim og Lillestrøm-spiller Erik Tobias Sandberg. Flow Kingz, som de kalte seg, har fått medieomtale før, men etter at 19-åringen scoret to mål mot PSG, har seertallene snart passert to millioner.

Kommentarfeltet flyter over av brukere som «er her etter de to målene mot PSG», og selvom mange ikke skjønner bæret av hva som synges, er det flere som melder det er bra at Haaland satset på fotball fremfor musikken.

– På sin plass, svarer Erik Botheim på spørsmål om hvordan det er å få «hiten» sin eksponert for en hel verden. Når VG spør han om det kan bli aktuelt med en reunion, eventuelt en ny låt, svarer han «Stay tuned». Muligens noe humoristisk.

Også på Instagram har det tatt av for 19-åringen. Den siste måneden har han fått hele én million nye følgere, og ifølge 730.no steg tallet fra 1,9 til 2,2 millioner bare i løpet av kampen. I skrivende stund har tallet nådd 2,6 millioner. Martin Ødegaard har til sammenligning «bare» 2,3 millioner følgere.

Saken er også publisert i VGs nyhetsapp Peil.

Peil gjør det lettere å henge med:
▫️ Toppsakene du trenger å vite om
▫️ Kompliserte saker på en enkel måte
▫️ Kjapp oversikt over den siste uken

Last ned til iPhone eller Android, eller les mer på peil.no.