Han punger ut til influensere for memes

Publisert 19. feb. 2020

– Hensikten er å appellere til nye velgergrupper, altså de som vanligvis ikke er opptatt av politikk og som ikke nødvendigvis følger tradisjonelle nyhetsmedier. Bloomberg er avhengig av synlighet, og det kjøper han seg gjennom denne strategien. Effekten er at navnet hans blir kjent i en større del av befolkningen og kanskje at flere får positive assosiasjoner til navnet hans, sier Gunn Enli.

Hun er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo. Der underviser hun blant annet i sosiale mediers innflytelse på agendasettning i valgkamper.

– En meme-strategi er kanskje nytt for en presidentkampanje, men vi satser på at det er et effektivt verktøy for nå folk hvor de er og konkurrere med President Trumps kraftfulle digitale nervær, sier Sabrina Singh, talsmann for Bloomberg-kampanjen til CNBC.

– Hvis jeg hadde vært en eldre, hvit, litt kjedelig mann med alt for mye penger ville jeg nok gjort noe lignende. Det er et godt eksempel på en kampanje med mye penger. Han bare pøser ut. Det er foreløpig den store styrken med hans kandidatur - masse penger. Han får også mye oppmerksomhet for det han gjør, sier Are Tågvold Flaten, statsviter og redaktør i nettstedet AmerikanskPolitikk.no.

Og oppmerksomhet har kampanjen fått. Ikke bare positiv.

Noen av posten på kontoene har blitt møtt av «Trump 2020»-kommentarer. Andre kontoer har fått mange «Vote Bernie»-kommentarer.

Den populære kontoen @thefatjewish med over 11 millioner følgere har skrevet flere kritiske kommentarer på flere av kontoene som har lagt ut sponsede innlegg. Han - og flere andre - påpeker blant annet flere kontroversielle tiltak Bloomberg innførte da han var borgermester i New York.

TWITTER
Foto: TWITTER

Spesielt New York-politiets omstridte «stop and frisk»-program, som Bloomberg forsvarte så sent som i 2015 i en nylig lekket video, blir trukket frem av kritikerne. Meme-kampanjen startet ikke lenge etter at videoen sirkulerte på nettet.

– Isolert sett er «stop and frisk» noe som ville svekke Bloomberg blant svarte velgere. Unnskyldningene han kom med like før han lanserte sitt kandidatur virket i tillegg politisk kalkulert. Så kom det lydklippet, sier Tågvold Flaten.

– Men meningsmålingene tyder imidlertid på at det er noe han kan overkomme, spesielt om det er slik at det viktigste for Demokratene i dette valget er å slå Trump. Og slik virker det litt som det er når man er ute og snakker med folk og leser meningsmålinger. Da kan det at Bloomberg er villig til å bruke så mye penger være appellerende.

Han har allerede brukt over 400 millioner dollar på kampanjen sin så langt. Det er over tre ganger så mye som Bernie Sanders, Elizabeth Warren, Joe Biden og Pete Buttigieg til sammen. Han har også brukt store summer på å hjelpe demokratiske kandidater i lokalvalg over hele landet

– Bloomberg er på en måte venstresidens svar på Trump. Han bruker noen av de samme strategiene, som å satse offensivt på sosiale medier og å bruke populistiske virkemidler. Tidligere var TV-reklame den eneste måten å effektivt skape seg et navn i den politiske offentligheten, men i løpet av det siste tiåret har sosiale blitt stadig viktigere som et enda mer målgrupperettet alternativ, sier Enli og legger til:

– Effekt er vanskelig å måle, men sosiale medier har den fordelen at betalt innhold virker mer autentisk fordi det deles av vanlige brukere, som dermed låner sin legitimitet til kampanjen.

Natt til onsdag deltar Bloomberg for første gang i en debatt med de andre demokratiske kandidatene før lørdagens valg i Nevada. Han har droppet å drive valgkamp i de fire første statene som holder nominasjonsvalg etter å ha vært sent ute i valgkampen. Han satser tungt i store delstater med mange landsmøtedelegater.

– Det å hoppe over de fire første delstatene er det heller ingen som har gjort før og kommet bra ut av. Men ingen har brukt så mye penger før heller. Denne nominasjonskampen er så uoversiktlig og det er ingen solid favoritt – men en svak en, i Bernie Sanders, sier Tågvold Flaten.

Punger ut til influensere for å lage memes om ham

Han har svidd av over 400 millioner dollar på sin presidentkampanje allerede. I et forsøk på å nå unge velgere, punger milliardær Mike Bloomberg ut for å få noen av Instagrams mest populære kontoer til å poste memes om ham.

«Hei Jerry. Barnebarnet mitt viste meg denne kontoen. Memesene dine er veldig morsomme. Kan du poste en meme som viser at jeg er den kule kandidtaten?» skrev Bloomberg i en fiktiv Instagram-chat med den populære kontoen @fuckjerry.

Bak @fuckjerry står markedsføringsselskapet Jerry Media. Ifølge New York Times er det Jerry Media-direktør Mick Purzycki som har koordinert og ledet kampanjen. Han skal ha startet arbeidet med kampanjen i januar via et nyoppstarted selskap kalt Meme 2020.

I hvert fall 20 kontoer har postet sponsede poster for Bloomberg. Samlet har de over 60 millioner følgere. New York Times sier flere populære meme-kontoer har kontaktet Bloomberg-kampanjen i etterkant i håp om at også de kan lage innhold for milliardæren.