Mina (18) om boksuksessen: - Helt uvirkelig

Publisert 18. des. 2019
KAOTISK: Mina Jacobsen møter mellom 200–600 følgere per signering. Her fra Ski storsenter for noen uker siden. Foto: Trond Solberg
KAOTISK: Mina Jacobsen møter mellom 200–600 følgere per signering. Her fra Ski storsenter for noen uker siden. Foto: Trond Solberg 
Foto: Trond Solberg

18 år gamle Mina Jacobsen har på kort tid tatt over det norske YouTube-landskapet med videobloggene sine. Best kjent er hun for serien om «bullet journaling», et konsept som nylig har kommet over havet fra USA. Tanken bak er å lage sin egen dagbok med personlig preg fra en blank notatbok.

– Jeg kom over bullet journals på YouTube, fra amerikanske YouTubere. Det er blitt et verktøy for meg til å organisere, holde styr på og planlegge alle deler av livet mitt, forteller Jacobsen, som altså står bak «Minas bullet journal».

I oktober lanserte hun sin egen bullet journal, halvferdig, med plass til at brukeren selv kan fylle ut de tomme sidene.

– En bullet journal er et personlig verktøy, og alle har jo egne måter å utvikle de på. Likevel er det noen grunnelementer som man ser igjen hos de fleste. Det er de jeg har inkludert i min bullet journal, sier Jacobsen.

De siste seks ukene har «Minas bullet journal» solgt ut to opplag. Om man regner almanakken som en bok, plasserer den seg komfortabelt på toppen av bestselgerlistene. Jacobsen har solgt ut tre opplag på 34000 på bare seks uker.

Selvmotsigende

Jacobsens utgave har et forhåndsbestemt layout med kalender, humøroversikter og diverse lister. YouTuberens ønske er at brukeren skal fylle sidene med seg selv.

– Det har jo alltid vært budskapet mitt, at man skal få være den man vil, uavhengig av hva andre mener, forteller Jacobsen.

– Er ikke en ferdiglaget bullet journal litt selvmotsigende?

– Det er jeg enig i. Det fine med «bullet journaling» er jo at man har et fast setup, for eksempel en kalender. Det jeg har laget er det grunnleggende, så kan man bygge på det man ønsker selv. Det er en del blanke sider som man kan bruke til oppsett for trening, skole eller jobb. Det har jeg ikke satt inn, for det er ikke alle alt gjelder for, forteller YouTuberen.

Markeds- og netthandelssjef i Norli, Caroline Heitmann, kaller «Minas bullet journal» en av høstens store salgssuksesser.

– Om dette hadde blitt regnet som en bok, ville den hatt 3 førsteplasser på besteselgerlista hos Norli siden den kom for 6 uker siden - og da regner vi både nyheter og tilbudsbøker. De øvrige ukene ville den ligget fra 2.-5- plass, forteller hun.

Redd ingen skulle dukke opp

Med boklansering kommer signering, og 18-åringen var intet unntak. Selv var hun nervøs før sin første signering.

– Jeg er kjempenervøs, tenk om det ikke dukker opp folk og jeg sitter der alene. Gud så spent jeg er, fortalte Jacobsen i en YouTube-video fra lanseringsdagen.

– Jeg hadde hørt fra andre at det ikke var noe særlig oppmøte på deres første signering, så jeg visste virkelig ikke hva jeg gikk til. Jeg gikk inn med null forventninger. Det kom over tre hundre stykker, som er helt utrolig, sier Jacobsen.

Hun startet med YouTube i 2018, vant samme året Vixen-prisen for årets livsstilsinfluencer. Samme året dro hun også hjem med to gullsnutter, P3s YouTube-prisutdeling, for årets livsstil og årets stjerneskudd.

– Det er helt uvirkelig å tenke på. Jeg ser jo ikke på meg selv som prisvinner og kjendis, så det blir veldig rart når folk kaller meg det, forteller Jacobsen

Norges hemmelige bestselger

Om youtuber Mina Jacobsens spesialdesignede almanakk hadde blitt regnet som bok, hadde den toppet bestselgerlistene. Sveip opp for å lese mer!

Bullet journal?
Selger mest

På seks uker har «Minas bullet journal» solgt ut to opplag. Om man regner almanakken som en bok, plasserer den seg på toppen av bestselgerlistene til Norli bokhandel.