Publisert 16. juni 2020
Unge ser videoer av vold i sosiale medier

Tre av ti nordmenn mellom 13 til 18 år har sett noen slåss, planlegge slåsskamper eller selge rus på sosiale medier det siste året, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet.

Medietilsynet håper nå sosiale medier-aktører som Snapchat, TikTok og Instagram ta større ansvar og kaster ut brukere som deler vold.

– Nettpatruljen i Kripos og de lokale nettpatruljene får jevnlig tips om kontoer som deler voldsvideoer og tilbyr narkotika, sier Kjersti Rønholt, som leder politiets tilstedeværelse på internett.

Politiet skriver i en pressemelding at voldsvideoer på sosiale medier er en økende trend, noe VG har skrevet om flere ganger.

Det er ungdom selv som skal ha spurt Medietilsynet om å undersøke deling av voldsvideoer. – De opplever at dette er blitt ganske vanlig. Det bekrefter funnene i undersøkelsen, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at en av fire har sett innhold med hasj eller marihuana. Andelen unge som ser rus på sosiale medier øker betydelig med alder ifølge undersøkelsen. En av fem unge ser ofte salg av alkohol.

– At så mange unge blir eksponert for denne typen innhold på nett, kan bidra til at flere får lyst til å prøve rusmidler i tidlig alder, sier Velsand.

Politiet har tidligere advart hvordan livsfarlig ungdomsvold er blitt underholdning for hundretusener på sosiale medier.

  • Ungdomsvold er underholdning for hundretusener les her
  • Arrangerer og filmer brutale slåsskamper les her
  • Publiserer videoer av ungdommer som slåssles her