Publisert 28. sep. 2019
Da «Estonia» sank

Hele 852 menneskeliv gikk tapt da «Estonia» gikk ned på vei fra Tallinn til Stockholm. I dag er det 25 år siden. Og de etterlatte krever fortsatt svar.

Aldri funnet

Kvelden den 27. september forlot «Estonia» Estlands hovedstad Tallinn, i rute til Stockholm. 989 personer var om bord. De fleste, 760 personer, ble aldri funnet.

Mayday, mayday

Klokken 01.24 plukket et skip opp beskjeden «Mayday, mayday» fra fergen, som da befant seg på åpent hav mellom Utö i Finland og Dagö i Estland.

Feil på baugporten

En internasjonal etterforskningsgruppe slo i 1998 fast skipet hadde en feil ved baugporten,som var årsaken ulykken.

Skadet av bølger

Porten foran på skipet, inn til bildekket, skal ifølge en etterforskningsrapport fra 2008 ha blitt skadet av flere kraftige bølger. Låsene og festene sviktet på porten.

Vann strømmet da inn på bildekket, før porten løsnet helt og tok med seg bilrampen.

Sank raskt

Skipet fikk kraftig slagside mot styrbord, noe som gjorde det vanskelig for passasjerer å komme seg ut.

Det sank raskt ned i det mørke vannet.

Farlige forhold

25 helikoptre og over ti fartøy deltok i en dramatisk redningsaksjon. Svært vanskelige værforhold gjorde arbeidet både vanskelig og farlig.

Kraftig vind og høye bølger gjorde at flere av skipene fort fikk slagside, og det ble vanskelig å sjøsette livbåter.

Aldri funnet

Det var 989 mennesker som hadde gått om bord i Tallinn tidligere den kvelden. 143 av disse var besetning.

94 omkomne ble hentet opp fra vannet i tiden etterpå. De fleste, hele 760 personer, ble aldri funnet.

Få overlevende

Bare 137 overlevende ble reddet opp av vannet etter fergen hadde gått til bunns. Det offisielle tallet på omkomne er 852, og 501 av disse var svensker.

Seks av de omkomne og to overlevende var norske.

– Viktigste er svar

– Det viktigste nå er at å få klarhet i hvorfor den forliste, å få årsaken til ulykken, sier Lennart Berglund til VG.

Han leder en svensk stiftelse, Estonia-ofrene og pårørende (EOA) som har samlet de etterlatte og berørte av ulykken.

Vraket liggende

Flere etterlatte har kjempet for at skipet skal heves – så de kan begrave sine kjære på land. Det har ikke skjedd – og fergen med de omkomne ligger der fortsatt.

Fartøyet ligger på havets bunn, mellom 54 og 80 meter under overflaten. Baugvisiret ble funnet tre uker etter forliset, og ble reist og tatt med til Finland.

Vraket

2008-rapporten anbefalte en nærmere undersøkelse av baugporten.

Berglund understreker at det viktigste for etterlatte-gruppen nå er å få et endelig svar på hvorfor fergen sank.

– Vi behøver at vraket undersøkes med røntgen eller dykkere med kamera, sier Berglund.

Strengere regler

Ulykken førte til en kraftig innskjerping av regelverk på passasjerlister, nødutganger, redningsutstyr og begrensning av åpne flater på bildekk.

Det ble også innført krav om et ekstra vanntett skott på ferger som skal hindre vann i å strømme inn i skipet, selv om baugporten skulle bli skadd.

25 år etter er ingen ennå dømt som ansvarlig for ulykken.