Trader merkeklær med stor gevinst

Publisert 01. mars 2020

– Til litt eldre folk pleier jeg å sammenligne det med et vinslipp på Vinmonopolet, sier Enis Salimzadeh (19) til VG.

Han har akkurat pakket ned fra en pop-up i Oslo sentrum forrige helg. Der solgte han og venner eksklusive klær og sko til andre «hypebeasts».

– Når det kommer supereksklusiv vin, pleier folk å sove utenfor. Det samme gjør folk med sko. I ettermarkedet kan man selge de for enda mer enn de kostet ut av butikk, sier Salmizadeh.

Merket Supreme har en nærmest mytisk status i gatemote-kretser.
Merket Supreme har en nærmest mytisk status i gatemote-kretser. 
Foto: ALESSANDRO BIANCHI

Men hva er egentlig en såkalt «hypebeast»?

– En hypebeast er en person som alltid følger med på det nyeste som kommer av klær og sko. En som er ekstremt oppdatert på alt nytt, sier Erik Schjetne.

Han er daglig leder i Oslo-butikken Stress. Der har de solgt sneakers og streetwear siden midten av 90-tallet. De er en av få butikker i Europa som selger klær fra A Bathing Ape, bedre kjent som BAPE.

Da VG var innom var flere unge gutter innom for å se og kjenne på T-skjortene. De billigste koster 1100 kroner.

– Et mønster vi ser veldig tydelig er at folk kjøper færre ting, men investerer mer i et par sko eller plagg som de synes er ekstra spesielt, sier Schjetne.

Før en ny sko slippes, må en ofte gjennom en slags loddtrekning der heldige får lov til å kjøpe. Andre ganger er det førstemann til møllen og da kan det være kø utenfor lenge før butikken åpner. Noen ganger overnatter folk utenfor for å sikre seg par sko.

Slik er det også i utsalgsstedene til merker som for eksempel Supreme. Prisene er ikke ekstreme, men opplagene er begrenset og det er vanskelig å kjøpe produkter fra utsalgsstedene. Dermed presses prisene opp i annenhåndsmarkedet.

Enis Salimzadeh under pop-upen han hadde sammen med kompiser i Oslo forrige helg.
Enis Salimzadeh under pop-upen han hadde sammen med kompiser i Oslo forrige helg. 
Foto: @suietv

Fra 1500 til 20.000 kroner

Salimzadeh holder en modell av nevnte Travis Scotts samarbeid med Nike. Et par Air Force Jordan 1. Han kjøpte de for 1700 kroner, men vil nå ha 13.000 for å selge dem videre.

På StockX går par i lavere størrelser for over 20.000 kroner. Lavere størrelser har generelt høyere priser på grunn av etterspørsel fra asiatiske kunder og kvinner.

– Det er vanskelig å si hvor mye man kan tjene, men det finnes folk som tjener nok til 10.000 liv på dette. Men det er en frilanser-jobb, og møter du de riktige folkene og jobber hardt nok kan du tjene utrolig mye, sier Salimzadeh og trekker frem amerikanske Benjamin Kickz som eksempel.

21 år gamle Benjamin Kicks selger sneakers til superstjerner som blant annet Drake.
21 år gamle Benjamin Kicks selger sneakers til superstjerner som blant annet Drake. 
Foto: @benjaminkickz

Han begynte å samle på sneakers da han var 13 år, og selger nå videre til superstjerner som Drake, Migos-medlem Quavo og P. Diddy. Kickz har nesten én million følgere på Instagram og har ifølge nettstedet The Cut tjent flere millioner dollar på å selge sneaker-salg.

Artisten Isah på popupen til Salimzadeh og @limitedheath.
Artisten Isah på popupen til Salimzadeh og @limitedheath. 
Foto: @suietv

Fra subkultur til populærkultur

Gatemote-trenden startet som en subkultur, men nå lager til og med store motehus som Gucci og Louis Vuitton gatemote. Skuespillere, artister og modeller har gjort gatemote til en del av populærkulturen.

– Trender kan oppstå på så mange måter i 2020. Det kan være kjente mennesker som bærer klærne, merker som får vist frem ny design og teknologi på for eksempel forskjellige moteuker. Selv blir jeg nok mest inspirert ute på reise og av sosiale medier, sier Helsø.

Salimzadeh er enig.

– I Norge spesielt er det viktig å være med på trendene. Skoene og klærne som er brukt av kjendiser vil være mest populære, mens i andre land ser man oftere at folk går med litt mer det de vil.

– Folk i miljøet går mye i det samme. Alle har på seg Yeezys, en Supreme-tskjorte og BAPE hettegenser.

At det nærmest har gått inflasjon i bruk av klassiske streetwear-merker tror Salimzadeh er noe av grunnen til at mange nå vil ha klær fra klassiske motehus som Gucci og Balenciaga.

Hanna Helsø foran sneakerveggen sin hjemme i Stjørdal.
Hanna Helsø foran sneakerveggen sin hjemme i Stjørdal. 
Foto: @helsoe

Hvorfor er vi så opptatt av merker?

I sitt nye program «Avkledd» utforsker Jenny Skavlan hva som skaper en trend og hvorfor vi er så opptatt av merker.

– Klær handler jo om at vi vil fortelle omgivelsene noe om oss selv. Med merker forteller du omgivelsene noe om verdiene dine og hvem du hører sammen med, sier Skavlan.

– Vi har jo aldri søkt mer aksept fra omverden rundt hva vi har på oss. Derfor har det blitt et jag om å ha nye og dyre ting. Du skal imponere mer enn bare de i klassen. Du skal imponere potensielt millioner av følgere. Nå lar du deg inspirere og ser opp til de rikeste og mest fancy folka i hele verden. Da legges jo listen veldig høyt, sier hun.

Har 250 par sko

Hanna Helsø har over 250 par sko og nesten 65.000 følgere på Instagram. Hun er en av flere tusen norske ungdommer som kjøper og selger gatemote på nett. Ofte med stor gevinst.

Enis (19) er deleier av Facebook-gruppen Hypebeast Norge med over 24.000 medlemmer. Der trades klær for flere tusen kroner hver dag. Gruppen består hovedsakelig av unge mellom 14 og 24 år.

Apper som StockX lar brukere handle sko og klær som en aksje, med tikkere og prisgrafer. Klærne har vanlige priser ut av butikk, men siden det er trykket få eksemplarer av dem stiger prisene på ettermarkedet.

Nike samarbeidet i fjor med rapstjernen Travis Scott om et par Air Jordan 1. Ut av butikken kostet de 1500 kroner, men enkelte størrelser koster nå over 20.000 kroner på ettermarkedet.