Publisert 13. feb. 2020
Blogg.no vinner årets Gullbarbie

Hvert år deler ungdomsorganisasjonen Press ut Gullbarbien til aktører som bidrar til ting som kroppspress og unødvendig seksualisering i samfunnet. I år er det Blogg.no som mottar prisen.

Blogg-plattformen stakk av med 63 prosent av stemmene. Press kritiserer plattformen for å ikke ha strenge nok retningslinjer for hva som kan annonseres for på plattformen, skriver de i en pressemelding. De mener ungdom blir eksponert for ting som tannbleking, selvbruning og kosmetiske behandlinger.

Ung i Egmont, som eier Blogg.no, sier til VG at det ikke er noe stas å vinne en slik pris, og at de tar kritikken på høyestealvor. – Vi har allerede satt ned en prosjektgruppe for å jobbe med retningslinjene til Blogg.no, og er absolutt bevisst vårt ansvar som leverandør av en slik plattform, sier direktør Martine Lunder Brenne.

– Vi er lei at noen tjener seg rike på at ungdom får dårlig psykisk helse, sier leder i Press, Mina Vinje, og har en klar beskjed til Blogg.no: – Dere er best på å få ungdom til å føle seg verst. Det er helt uakseptabelt at dere ikke tar ansvar.

– Vi inviterte Press til å kommer på en valgfri dato og fortelle oss hva de tenker vi bør gjøre bedre. Vi ba også om konkrete eksempler slik at vi kunne moderere dem omgående. Ingen av delene svarte Press på, men det regner jeg med at de kommer til å gjøre, sier Lunder Brenne.

– Årets Gullbarbie viser at ungdom er lei av å få sponset reklame for tannbleking, selvbruning eller kosmetisk behandling ufrivillig opp på mobilen sin, fortsetter Vinje. På andreplass havnet Dagbladet, med 21 prosent av stemmene, mens appen Facetune kom på tredjeplass.

Saken er også publisert i VGs nyhetsapp Peil.

Peil gjør det lettere å henge med:
▫️ Toppsakene du trenger å vite om
▫️ Kompliserte saker på en enkel måte
▫️ Kjapp oversikt over den siste uken

Last ned til iPhone eller Android, eller les mer på peil.no.