Tross hyppige kontroller raste trebroen sammen etter bare ti år. Ingeniørene klør seg i hodet over Tretten-mysteriet. Her er noen av teoriene.
Når en bro kollapser, vet man som regel årsaken innen ett døgn. Nå vet ikke Statens vegvesen hva som er galt, og har stengt alle lignende broer i Norge.
Hvordan kunne det skje?
Nedenfor presenterer vi ni teorier om den spektakulære brokollapsen. Men først må vi forklare hvordan den spesielle broen var bygget opp:
staver
i stål
i limtre
Tretten bro var en fagverksbro. Det betyr at den består av en rekke «trekanter» med vertikale og skrå staver langs hele lengden.
På Tretten var de vertikale stavene av stål, mens de skrå var av limtre.
Stavene var festet sammen i såkalte knutepunkter.
Knutepunktene er svært sårbare. Ryker ett, faller gjerne hele broen som et korthus.
Som figuren nedenfor viser, var det festet stålplater til stålstavene, mens det i enden av trestavene var spor som passet til stålplatene.







stav
Treverket og stålplatene hadde hull som passet sammen, slik at de deretter kunne festes sammen med såkalte dybler.
Disse tynne stålstengene ble slått inn gjennom både limtreet og stålplatene, klare for å overføre kreftene fra stav til stav i fagverket.
Så kommer spørsmålet: Var det knutepunktene som sviktet, eller var det andre effekter som førte til kollapsen?
Teoriene VG har samlet, er en blanding av temaer knyttet til broens «sykdomshistorikk», ekspertuttalelser og egne funn.
Teoriene nedenfor er delt inn i egne blokker som kan utvides. Du kan klikke her for å utvide alt innholdet på én gang:
Flere teorier etter annonsen
Flere teorier etter annonsen