Svingdøren

Mandag velges et nytt storting og det er svært sannsynlig at Norge får en ny regjering. Da kan svingdøren mellom politikk og PR snurre raskt.

Eks-politikere har i årevis blitt kritisert for å ta med seg verdifulle nettverk og kjennskap fra maktens indre korridorer til høytlønnede lobbyistjobber i PR-byråene.

Der tar de godt betalt for å påvirke sine tidligere kolleger i politikk og næringsliv, ofte med hemmelige kundelister.

Etter valget tømmes trolig både regjeringskontorene og stortingskorridorene for utgående politikere og rådgivere. Da starter PR-byråenes høstjakt.

Mange går også den andre veien: Fra å ta betalt for å påvirke politikken til å selv gå inn i den.


Svingdøren svekker tilliten til politikerne, mener Kjell Arne Røvik, professor i statsvitenskap ved Universitetet i Tromsø.

– Vi har tradisjonelle kanaler for å påvirke politikk, som gjennom valg og gjennom de politiske partiene. PR-byråene står for en betal-kanal for påvirkning. Da får man et enda tydeligere skille i demokratiet mellom de som har råd til å betale for å påvirke, og de som ikke har det, sier han til VG.


Både den forrige og den nåværende statsministeren har mistet noen av sine aller nærmeste og mest betrodde medarbeidere til PR-bransjen.

I dag kan VG vise hvordan en PR-topp lanserte politikerkona overfor kunde – uten at hun var klar over det.

Og at en statsråd stilte opp i reklame for et PR-byrå drevet av en tidligere partikollega.

Men hvor omfattende er denne utvekslingen?

VG har for første gang kartlagt svingdøren mellom PR og politikk. Vi har funnet:

148

personer er en av følgende:

  • Aktive politikere med bakgrunn fra PR-bransjen
  • Er i PR-bransjen med bakgrunn fra politikken
  • Har gått mellom politikk og PR siden høsten 2009, men som har annen jobb i dag

128

Har brukt mindre enn ett år på overgangen

En av dem er Zaineb Al-Samarai (Ap). I fjor høst hadde nominasjonskomiteen innstilt henne til den sikre 2.-plassen på Oslo Aps stortingsliste, rett bak partileder Jonas Gahr Støre.

Men hun tapte den endelige avstemningen. Da overrasket Al-Samarai partikollegene ved si å nei til en plass lenger ned på listen.

Nå har hun fått ny jobb – i PR-bransjen.

Det har også Julie Remen Midtgarden (H), som var statssekretær for Høyre-nestleder og kunnskapsminister Jan Tore Sanner fra april 2019 til januar 2020. Da Frp gikk ut av regjering og Sanner ble finansminister, fikk hun jobb i Høyres stortingsgruppe.

For noen måneder siden fikk de to politikerne et jobbtilbud: Å lede hotellkongen Petter Stordalens nye PR-byrå, Storm Samfunn, som skal drive med «samfunns- og myndighetskontakt», på folkemunne kalt lobbyisme.

Foto: Storm/Anton Soggiu

Al-Samarai var klar for minst fire år i folkets tjeneste på Stortinget. Midtgarden kom rett fra maktens korridorer. Nå selger de kunnskap om og påvirkning av norsk politikk.

– Svekker det tilliten til demokratiet?

– Nei. Alle som berøres av et politisk vedtak har rett til å bli hørt i Norge. Det er viktig for politikere og myndigheter å vite om alle konsekvenser og argumenter før de konkluderer, sier Al-Samarai til VG.

– Det bør det ikke! Denne bransjen har i altfor mange år levd godt på myten om at det er noe hemmelig og skummelt. Det er det ikke, svarer hennes kollega Midtgarden på samme spørsmål.

– Hvis jeg har gjort jobben min godt, betyr det at enda flere får fremmet sin sak for politikerne, og at politikerne får et bedre beslutningsgrunnlag. Det mener jeg er en styrking, og ikke en svekkelse, av demokratiet, fortsetter hun.

– Er ikke saken din «god» hjelper ingen råd i verden. Men mange saker som hadde fortjent det, når ikke gjennom fordi politikk og byråkrati er vanskelig, sier Al-Samarai.


48

Har hoppet frem og tilbake mellom politikk og PR

En av hopperne er Maren Aasan (H)

I løpet av ett år og ni måneder gikk hun tre runder i svingdøren.

Oktober 2017 – januar 2019

Politisk rådgiver for kulturminister og barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H).

April 2019 – januar 2020

Ansatt i PR-byrået Kruse Larsen.

Januar 2020 – august 2020

Politisk rådgiver for distrikts- og digitaliseringsminister Helleland.

September 2020 –

Tilbake i PR-byrået Kruse Larsen.

En av hopperne er Maren Aasan (H)

I løpet av ett år og ni måneder gikk hun tre runder i svingdøren.

Oktober 2017 – januar 2019

Politisk rådgiver for kulturminister og barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H).

April 2019 – januar 2020

Ansatt i PR-byrået Kruse Larsen.

Januar 2020 – august 2020

Politisk rådgiver for distrikts- og digitaliseringsminister Helleland.

September 2020 –

Tilbake i PR-byrået Kruse Larsen.

En av hopperne er Maren Aasan (H)

I løpet av ett år og ni måneder gikk hun tre runder i svingdøren.

Oktober 2017 – januar 2019

Politisk rådgiver for kulturminister og barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H).

April 2019 – januar 2020

Ansatt i PR-byrået Kruse Larsen.

Januar 2020 – august 2020

Politisk rådgiver for distrikts- og digitaliseringsminister Helleland.

September 2020 –

Tilbake i PR-byrået Kruse Larsen.

En av hopperne er Maren Aasan (H)

I løpet av ett år og ni måneder gikk hun tre runder i svingdøren.

Oktober 2017 – januar 2019

Politisk rådgiver for kulturminister og barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H).

April 2019 – januar 2020

Ansatt i PR-byrået Kruse Larsen.

Januar 2020 – august 2020

Politisk rådgiver for distrikts- og digitaliseringsminister Helleland.

September 2020 –

Tilbake i PR-byrået Kruse Larsen.

VG har kontaktet Aasan, som ikke ønsker å stille til intervju i saken.

«Det har vært givende å jobbe som politisk rådgiver i tre departement», skriver hun i en e-post til VG.

Hverken første eller andre gang Aasan gikk til PR-bransjen, fikk hun jobbkarantene eller saksforbud av Karantenenemnda. Denne ordningen finnes for å hindre at politikerne kjapt går over i roller der de kan utnytte hemmelig informasjon eller kjennskap til saker fra tiden i regjeringen.

Aasan skriver om jobbyttet i e-posten til VG:

«Det har skjedd på en ryddig måte og helt i tråd med prosessene som er satt opp av regelverket og av Karantenenemnda. Det er bra at det er et strengt regelverk for overganger mellom politikk og annet yrkesliv», skriver hun videre.


54

Har kombinert verv eller jobb i politikken med jobb i PR-bransjen

En av dem er Jorid Juliussen Nordmelan, tidligere First House-rådgiver og nå Ap-nestleder Hadia Tajiks rådgiver.

Nordmelan har vært 1.-vara for Ap i Nord-Trøndelag i to stortingsperioder, og har møtt i Stortinget i 163 dager.

Blant annet mens hun var ansatt i First House.

– Jeg gikk fra foreldrepermisjon, til dagpenger som arbeidsledig, til First House. I løpet av de ti månedene jeg jobbet der, sørget jeg for å ha åpne kundelister, slik at alle har innsyn i kunderelasjoner jeg hadde da. Disse er fortsatt offentlig tilgjengelig, skriver Nordmelan i en SMS til VG.

For øvrige kommentarer viser hun til Snorre Wikstrøm, sekretariatsleder for Arbeiderpartiet på Stortinget.

Han sier at Nordmelan kun møtte på Stortinget i to perioder mens hun jobbet i First House.

– Hun jobbet da ikke med saker som hadde med noen av sine kunder å gjøre i de korte periode hun var inne.

Hadia Tajik og Snorre Wikstrøm Foto: Tore Kristiansen/VG

Wikstrøm sier det er en svært få personer som har gått fra Arbeiderpartiet til PR-bransjen.

– Det var noen tilfeller for ti år siden, under Stoltenberg-regjeringen, men i nyere tid har det vært svært få overganger fra Ap til PR-bransjen. Kanskje du finner to-tre eksempler.

Slik har vi gjort det

VG har kartlagt overgangene mellom politikk og PR fra stortingsvalget 2009 og frem til i dag. Alle som er med i oversikten har vært i både PR-bransjen og i politikken i løpet av disse årene.

Informasjonen kommer fra regjeringens og Stortingets nettsider, Karantenenemnda, byråenes nettsider, Wikipedia, kommunene og fylkenes nettsider, mediesaker og de omtaltes egne oppføringer på internett. Politisk nivå viser det høyeste nivået personen har vært på, selv om de senere har hatt andre verv.

Vi har i hovedsak kartlagt politikere som har vært i regjeringsapparatet, sittet på Stortinget, hatt ledende verv i partier eller jobbet i partienes hovedorganisasjon eller stortingsgruppe. Disse utgjør størstedelen av oversikten, men vi har også inkludert lokale verv, særlig i de største byene, der de fleste PR-byråene holder til.

Ser du feil eller mangler? Listen er ikke uttømmende, og vi setter stor pris på innspill! Ta kontakt med VGs journalister på runa@vg.no/martin@vg.no.

Bilder er hentet fra VGs egne arkiver, Scanpix, stortinget.no, regjeringen.no, firmasidene til de aktuelle byråene og i noen tilfeller fra sosiale medier.

VG har funnet overganger mellom PR-byråene og alle de ni partiene på Stortinget – unntatt Rødt.

Og mer enn to-tre eksempler fra Ap. Bare i denne stortingsperioden (2017-2021) har minst 13 personer gått fra jobb eller verv i Ap til PR-bransjen.

I Venstres regjeringsapparat finner man i dag to statssekretærer og én politisk rådgiver som kom rett fra jobber i First House, Try og Gambit.

Selv en av de hardeste kritikerne, Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum, har en rådgiver i stallen som jobbet i Geelmuyden Kiese frem til 2019.

Men i vår kartlegging, som strekker seg helt tilbake til 2009, er Høyre-folk aller mest aktive i svingdøren:

1

4

7

7

9

23

38

59

1

4

7

7

9

23

38

59

Hans Geelmuyden er styreleder i PR-byrået Geelmuyden Kiese, som han var med på å starte i 1989. Han svarer på professor Røviks påstand om at svingdøren bidrar til å svekker tilliten til demokratiet slik:

– Dette er professoralt vissvass, og gjelder ikke bare «PR-bransjen». Overganger mellom politikk, organisasjoner, Bondelaget, LO og advokatbransjen er minst like problematisk. Jeg mener PR-bransjen demokratiserer myndighetskontakt.

PR-toppen erkjenner likevel hyppige overganger mellom politikk og andre bransjer skaper et omdømmeproblem:

– Jeg er enig med professoren i én ting, nemlig at det etterlatte inntrykket når folk går inn og ut av bransjen og politikk, så fremstår det som en korrupsjonslignende tilstand, sier Geelmuyden.

Han etterlyser bedre regulering av forholdet mellom PR, politikk og andre lobbyaktører – men sier at han ikke vet hvordan det skal løses.

– Jeg liker begrepet «svingdør» dårlig. Det gir inntrykk av at vi driver koblingshandel. Det gjør vi ikke. Vi er ute etter menneskers kunnskaper, ikke deres kontaktnett, legger han til.

Professor Røvik er ikke enig.

– Det er i så fall en betydelig redigert versjon av «businessen» deres. Ingen betaler en halv million kroner for å få informasjon som ligger et tastetrykk unna. Det man kjøper er vel så mye deres kontakter og de faglige og sosiale nettverkene som rådgiverne er deler av, sier han.


Her kan du selv utforske overgangene mellom politikk og PR. Snu eller trykk på kortene for å lese detaljer, og bruk nedtrekksmenyene for å sortere på dette:

Partitilknytning

Nåværende stilling

Politikk

Raskt bytte

Overgangen var direkte eller tok mindre enn ett år.

PR og Politikk

PR

Dobbeltrolle

Har hatt jobb i PR-bransjen samtidig som de har hatt verv eller jobb i politikken.

Ute

Hopperne

Har vært flere ganger i enten politikk eller PR - eller i begge deler.

Politisk nivå

Det høyeste politiske nivået personen har vært på

Partitilknytning

Nåværende

stilling

Raskt bytte

Overgangen var direkte eller tok mindre enn ett år.

Politikk

PR og Politikk

PR

Dobbeltrolle

Har hatt jobb i PR-bransjen samtidig som de har hatt verv eller jobb i politikken.

Ute

Hopperne

Har vært flere ganger i enten politikk eller PR - eller i begge deler.

Politisk nivå

Det høyeste politiske nivået personen har vært på

Partitilknytning

Raskt bytte

Overgangen var direkte eller tok mindre enn ett år.

Stilling i dag

Politikk

PR og

Politikk

Dobbelt-

rolle

Har hatt jobb i PR-bransjen samtidig som de har hatt verv eller jobb i politikken.

PR

Ute

Hopperne

Har vært flere ganger i enten politikk eller PR - eller i begge deler.

Politisk nivå

Det høyeste politiske nivået personen har vært på

Vis
Nåværende stilling
Politisk nivå
Flere valg