Laila Mjeldheims ansatte

Læres opp til å rundlure kundene

Skjulte lydopptak avslører hvordan Det Norske Kartselskapet har trent opp rusavhengige til å manipulere kunder gjennom telefonsalg.



Her kan du høre dem

De siste 11 årene har selskapet til Laila Mjeldheim (41) solgt for over 140 millioner kroner.



Det Norske Kartselskapet AS har tilbudt oppføringer på sitt eget kart.



Kundene har vært offentlige og private virksomheter.



I 2013 bestemte Mjeldheim at alle selgerne hennes måtte gå i terapi.



Kartselskapet skulle bli Norges første rusfrie bedrift. Mjeldheim begynte å rekruttere nye medarbeidere blant rusavhengige.



Sturla Haugsgjerd (36) ble én av dem.



Se og hør historien hans.

Jobbet i kartselskapet

RUSAVHENGIG SKRIBENT: Sturla Haugsgjerd (36) har lenge vært åpen om sin avhengighet. Han er også en profilert samfunnsdebattant, spesielt på rusfeltet.

En kort periode i 2015 var Sturla Haugsgjerd én av Laila Mjeldheims pågående selgere.



Det var gjennom rusbehandling i 2014 at han kom i kontakt med flere som gikk i terapien til Espen Andresen i Addictologi Akademiet. De fascinerte ham med sin kompromissløse beundring for terapeuten.



Mange av dem var også ansatt i kartselskapet.



Vinteren 2015 søkte han derfor jobb som telefonselger i kartselskapet.



Mål: Å dokumentere hva som foregikk på innsiden.



Metode: Skjulte lydopptak med mobiltelefonen.

Opplæringen: «Som om»-metoden

Etter å ha fått jobb i Kartselskapet, måtte Haugsgjerd gjennom en coaching-samtale med en av Mjeldheims underordnede. I videoen kan du se ham fortelle om hvordan han ble lært opp til å manipulere kunder.

Da Haugsgjerd ble trent i å lure kunder, tok han opptak i skjul. Han har nå gitt VG tilgang til opptakene. Under publiserer vi utdrag fra disse.

Hør samtalen

Ansatt i kartselskapet

Ansatt i kartselskapet

Sturla Haugsgjerd

Sturla Haugsgjerd

For vi selger dem inn som om de har stått der før, uten å si at de har stått der før.

Og vi selger dem inn som om de har behov av å stå i kartet uten å egentlig ha funnet ut noe behov.

Men vi selger dem inn på overbevisning, selvfølgelighet.

Og jo mer trygg og flink du blir til å mestre det, jo flinkere du klarer å være ekte, når du klarer å kommunisere det, –

– jo mindre sjanse er det for at kunden gidder å sjekke opp om han har stått der før.

For da kjøper han deg, han kjøper det du sier.
Skjønner du greia?

Mhm.

Så det er liksom det som en «som om»-selger må trene mye på, da.

Dette selger de

Etter omtale i Aftenposten i 2013 ble kartselskapet politianmeldt flere ganger for bedrageri og saksøkt av to sykehus. Søksmålet endte med et forlik.



Anmeldelsene ble henlagt av Oslo-politiet, som mente det ikke var mulig å bevise noe.



Det Norske Kartselskapet fikk fortsette sin lukrative virksomhet.



De tar betalt for tjenester andre tilbyr gratis. I videoen ser du hvordan.

Prøveår-teknikken

Om selgerne ikke lykkes med å lure den man ringer med «som om»-metoden, kan de prøve et annet triks. Her forklarer Haugsgjerd hva det går ut på:

I dette skjulte lydopptaket drilles Haugsgjerd i hvordan han bløffer seg ut av en fastlåst situasjon med en mulig kunde.

Hør samtalen

Ansatt i kartselskapet

Ansatt i kartselskapet

Sturla Haugsgjerd

Sturla Haugsgjerd

Det som jeg kan bruke i forhold til prøveår er hvis jeg liksom har rodd meg litt langt ut noen ganger, hvor:

«Ja, men har vi betalt for det her før?» og
«Jeg kan ikke finne noe faktura på dette før» og –

– «Jeg finner ikke noe avtale, hvor er det dere sender faktura fra?», ikke sant, begynner sånn som det.

Hvis jeg liksom har rodd litt langt ut, da …

«Men du vet du hva jeg ser her? Jeg ser det at dere hadde et prøveår i fjor.»

Og da hadde de ikke egentlig et prøveår?

Nei, da. Men «Å, ja», sier de da.

Men det er ikke noe ulovlig det?

Nei, nei, nei. Det er ingenting som er ulovlig.

Vi sier bare: «Dere hadde et prøveår i fjor, og da lå dere inne med det adressesøket og da hadde dere alle tjenestene våre uten å betale for det», sier jeg.

Det er jo ikke noe de gidder å sjekke opp, da tenker de bare:
«Å, fint, da gikk det år og …»

Det er jo en hvit løgn, bare.

Ja, ikke sant, «Jeg har jo fått et år uten å ha betalt for det med alle tjenestene.»

Også sier jeg det at «Men nå i 2015 så er det en oppdatering i forhold til kart og GPS, og da …»

For det prøveåret er ikke en faktisk tjeneste man kan …

Nei. Nei, nei. Det er bare noe jeg sier for å få det korrekt.

For å ikke lyve for kunden og for å ro meg tilbake igjen. Så …

Slik lurte han kunden

Haugsgjerd lurte en menighet i Bergen til å kjøpe det han selv omtaler som «søppel». – Jeg var ganske manipulerende, innrømmer han.

Hør lydopptak der Haugsgjerd lurer en kunde:

Hør samtalen

Sturla Haugsgjerd

Sturla Haugsgjerd

Grete Smørås

Grete Smørås

Så det vi jobber med da, det er jo det som er GPS-markeringene i de store kart-databasene og i GPS-ene til Garmin, det som folk flest bruker, da.

Ja, akkurat.

Og nytt av året er jo det at vi har såkalt digital logo.

Ja, nei, det er nok ikke aktuelt for oss.

Sånn at Laksevåg så får dere …

Ja, nei.

Det andre er jo digital logo, sånn at logoen spretter opp når folk kommer langveis fra for deltakelse, så ser de logoen til kirken.

Og da får du med våpenskjoldet og de to øksene osv.

Ja …

Men de aller fleste, og spesielt kirker blir jo bare liggende ute på en sånn vanlig grunnoppføring.

Ja.

Og det er 3900 kr årlig.

Ja.

Så da tenker jeg at det er best at dere bare ligger der.

Der ligger vi.

Ja. Så det jeg trenger fra deg da er en mail-adresse.

Ja, det er Grete … Eller, ja, du kan sende til meg, grete.smoras@bergen.kirken.no

Vet du hva, jeg er så –

– salig i dag at jeg skal faktisk gå litt utenfor mitt mandat og slenge på en sånn logo, jeg.

For jeg synes det er kult at kirken får opp den logoen digitalt.

For jeg er litt sånn … Det er litt sånn hjertebarn av meg at kirken skal melde seg litt på sosiale medier og sånt.

Ok.

Så jeg slenger med den som egentlig er 500 kr årlig, så får dere den i pakkeprisen på 3900.

Det var jo veldig snilt av deg, tusen takk.

Men da trenger jeg uansett en fakturaadresse.

Ja. Da kan du sende den til Nygård menighet.

Nygård menighet.

Ja, Alfred Offerdals vei. Ja.

Så da har vi en avtale for i år, så ringer vi tilbake neste år hvis dere ønsker noe mer.

Så er det bare på den minsteoppføringen på 3900, også får dere med digital logo i pakken.

Gud signe maten, holdt jeg på å si.

He-he, ja.

Ja, men det er kjempebra, da legger jeg bare avtalen inn på lyd, så slipper du masse mikk-makk med mail og sånt, så sender jeg bare kontaktinfo også trenger ikke du å svare.

Nei, vel. Ok.

Ok? Nei, men da har vi en avtale for i år.

Ble rundlurt av kartselskapet

Slik reagerer Grete Smørås (65) i Nygård menighet da VG spiller av opptaket fra salgssamtalen.

Dette sier Laila Mjeldheim

Etter denne telefonsamtalen sendte VG en epost til Laila Mjeldheim. Gjennom sin advokat, Pål Sverre Hernæs, sendte hun følgende svar tilbake:



«Jeg tar sterk avstand fra den type salgsmetoder som opptaket etterlater inntrykk av at finner sted ved DNKS. Det er ikke riktig at selgerne i DNKS blir opplært i metoder eller teknikker for å manipulere kundene, slik det insinueres av VG. Opplæringskursene i DNKS  varer i 5- 8 dager. Dersom VG sitter på lydopptak fra kurset i sin helhet - og ikke kun små utdrag som bevisst tas ut for å fremstille DNKS i et dårlig lys – vil det fremgå at selskapet er  opptatt av  ryddige salgsprosesser og har klare retningslinjer for hvordan et salg skal foregå. Dette fremgår også av selskapets interne instrukser om «retningslinjer for salg».



DNKS er avhengig av fornøyde kunder og vi tar alle klager på alvor. Dersom noen av våre kunder skulle være misfornøyde, oppfordrer vi dem til å ta direkte kontakt med oss. På den måten får vi også anledning til å forbedre oss».



VG har vært i kontakt med kvinnen som stod for coachingen av Haugsgjerd. Hun ønsker ikke å kommentere saken.

ANNONSE