VG har fått innsyn i og analysert Vegvesenets rapporter for alle broer på riksvei og fylkesvei, til sammen 16 971 broer.
BERGEN (VG) De mest trafikkerte broene i Bergen er loggført med feil inspeksjonsdato i Vegvesenets register.
Hver eneste dag kjører bortimot 45 000 biler gjennom, over eller under Nygårdstangen-krysset. Det gjør nettet av motorveier og broer til et av Vestlandets mest trafikkerte.
Torsdag kunne VG avsløre at hele 674 broer på Vestlandet var registrert med det Vegvesenet selv kaller en «dummy-dato» da deres store opprydding ble lagt frem for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i februar.
Statens vegvesen har et omfattende kontrollsystem for å sikre at broene er sikre og uten alvorlige skader. Ifølge dette registeret ble alle de ni broene som inngår i Nygårdstangen-krysset, sist inspisert på nyttårsaften i fjor.
I virkeligheten ble ingen av broene inspisert denne dagen, har Vegvesenet innrømmet.
Også året før var det rot i bro-basen. Ifølge Vegvesenets eget register hadde syv av de ni motorveibroene en grundig hovedinspeksjon nyttårsaften 2016. Heller ikke denne datoen stemmer.
VG får opplyst at seks av motorveibroene hadde forsinket hovedinspeksjon i april 2017, og at de ble tilbakedatert til året før for ikke å forlenge intervallet til neste inspeksjon. Tre av broene skal ha blitt inspisert i desember 2016. To av dem er loggført med en reell dato i desember 2016.
– Tilbakeføring av inspeksjonene ble gjort for å ikke å endre på inspeksjonsintervallet i Brutus kommende år, og har ingen praktisk betydning for brotilstand eller skadeutvikling, skriver regiondirektør Helge Eidsnes i en epost.
Region vest innrømmer at broene ble registrert på feil dato for å spare tid da mange inspeksjoner skulle registreres i januar. Regiondirektøren sier at praksisen vil bli endret i år.
Da VG avdekket omfattende mangler i broregisteret i fjor høst, var det Vegvesenets region vest som hadde de største manglene. De fikk samtidig ansvar for å kartlegge hvordan Vegvesenet skulle bli bedre til å følge eget regelverk.
I rapporten som ble publisert i april i år, står det: «Vegvesenet er oppteken av kvaliteten på det som blir lagt inn i Brutus».
– Er det god datakvalitet å registrere inspeksjoner på en annen dato enn de i realiteten er utført?
– Nei, vi skal ha rett dato på det. Men så ser vi at det blir gjort et veldig løft nå med å dokumentere hva som ble gjort i fjor. Og så er det nye systemer på vei som gjør at det vil bli helt riktig, sier regiondirektør Helge Eidsnes.
Da VG avdekket tilbakedatering av 160 inspeksjoner onsdag, sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen at han ikke var klar over at tallene som ble presentert for samferdselsministeren og offentligheten inneholdt slike feil. Han lovet å rydde opp i praksisen.
Hovedinspeksjon: Omfattende kontroll av hele broen over vann. Skal som oftest gjennomføres hvert femte år. Skal loggføres.
Enkelinspeksjon: Enklere, visuell kontroll av alle elementer over vann. Skal som oftest gjennomføres hvert år, men kan droppes det året det er hovedinspeksjon. Skal loggføres.
Laster rapport