Millionbilene

NY POLITIBIL: Grafikken viser hvordan de nye politibilene antakelig vil se ut. Grafikk: Christopher Rognskaug

Ti år med folkelige Passat går mot slutten for norsk politi. Fra høsten skal det bestilles BMW til en million kroner stykket – et bilvalg eksperter mener kan ha vært ulovlig.

Den 28. september i fjor samles 15 av politiets kjøreinstruktører på Rudskogen motorsportsenter utenfor Rakkestad. De har fått det som for mange fremstår som drømmejobben: Prøvekjøre de raske bilene på bane, samt kjøre dem i ulike ruter mellom politianlegget på Jaren og testbanen i Rakkestad.

Syv av testkjørerne skal konsentrere seg om vanlig patruljebil. Det de gjør skal vise seg å bli helt avgjørende for hvordan Norge skal bruke flere hundre millioner kroner på nye biler til politiet.

Til tross for at politiet mener de knapt har penger til å skifte ut en aldrende bilpark, er det denne gangen ikke pris som er det viktigste.

De utvalgte testerne i Rakkestad skal langt på vei avgjøre hvilken produsent som skal få gigantkontrakten, som både gir store inntekter og høy status i bilmiljøet.

– De ble satt til å velge sin egen arbeidsplass for å si det sånn, sier avdelingsdirektør i Politiets Fellestjenester André Laskerud.

Den ene kraftige bilen etter den andre blir kjørt hardt på asfaltbanen – Volkswagen, Mercedes og Volvo.

Til slutt falt valget på BMW- en bil som er 120 000 kroner dyrere VW Passat som politiet har kjørt de siste ti årene.

SAKEN FORTSETTER UNDER ANNONSEN

Polititesterne har vurdert en rekke sider ved bilene. Men både bransjen og uavhengige eksperter reagerte på både testmetodene, argumentene og valget.

De siste månedene har VG i samarbeid med eksperter gjennomgått hele anbudet på en rekke måter:

** VG har gjennom flere runder fått innsyn i anbudsdokumentene, testresultatene og manualene som er brukt.

** VG har snakket med flere titalls kilder om testmetodene, anbudsprosessen, jussen og bilvalget. Eksperter mener anbudsprosessen er preget av «subjektiv synsing» og konkluderer med at den kan ha vært ulovlig.

** Sammen med NAF har VG gått gjennom og målt de mest aktuelle bilene i kupeen og bagasjerommet, for å finne relevante størrelser og andre kriterier politiet omtaler i sine vurderinger.

** Politiets subjektive beskrivelser av bilene er deretter kontrollert opp mot uavhengige målinger.

** Det er også innhentet svenske politibiltester og blindsonemålinger fra den tyske utgaven av NAF, ADAC.

Mens eksperter på utrykning er skeptiske til om politiet har valgt den beste bilen, er politiet selv klare på at BMW var det beste de kunne få.

Her er VGs granskning av norsk politis pris- og kvalitetsvurderinger som ledet frem til valget av det dyreste bilmerket som «liten patruljebil».

DETTE ER POLITIETS NYE MILLIONGLIS Etter fem år med folkelige VW Passat, skal politiet fra høsten kjøpe en trimmet variant av premium-merket BMW. Men er dyrest best?

1 Pris

Prisen teller 40% av karakteren. Politiet anslår at de vil bestille rundt 400 biler av denne type i avtaleperioden. Men med bil til over 100.000 kroner mer enn andre alternativer betyr det at de får råd til rundt 40 færre politibiler.

BMW 520d
970.000
VW Passat 190 hk
850.000
VW Passat 240 hk
910.000
Mercedes E250
820.000
Volvo XC70
840.000
VW Passat Alltrack
870.000

VG har fått avslag på innsyn i de konkrete prisene av konkurransehensyn. Men gjennom beregninger gjort i samarbeid med bilimportører er VG kjent med at anbudsprisene* per politibil, er svært nær dette.

I alt ble det levert inn ti anbud i klassen for liten patruljebil. To mindre modeller, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie, ble vurdert av politiet som for små. BMW 5-serie ble også levert inn med to andre motoriseringer: 525 og 528. Begge disse ble for dyre og nådde derfor ikke helt opp. VG har derfor valgt å fokusere på disse seks modellvariantene.

* Tallet er en vektet gjennomsnittspris for et innkjøp av 30 prosent sivile politibiler og 70 prosent uniformerte.

2 Kvalitet

Det avgjørende for politiets valg av nye biler var kvalitetstesten, som teller 60 % av karakteren. I valget av vanlig politibil, som i anbudet kalles «liten patrulje» besto testen av at syv polititjenestemenn med spesiell erfaring med eller interesse for bil prøvekjørte bilene i tre dager. På Rudskogen ble bilene testet i høy fart.

Sikkerhet, kjøreegenskaper, plass, komfort og garanti blir vurdert.

Poengscoren går fra 0 – 10 og er politiets egen vurdering. 10 poeng gis den de syv testerne mener er den beste bilen i hvert delområde, altså kan en bil få ti poeng selv om det gjerne kan være noen kritiske innvendinger mot bilen.

Sikkerhet

Her blir sikten rundt bilen, akselerasjon og bremselengde vurdert. BMW fikk høyest score på dette punktet.

Politiets karakter: (Blå = vinner)
BMW 520d
9,5
VW Passat 190 hk
7,5
VW Passat 240 hk
8,9
Mercedes E250
6,6
Volvo XC70
7,9
VW Passat Alltrack
8,0

Akselerasjon

Politiet sier:
BMW 520 har «middels god akselerasjon.» VW Passat har «relativt dårlig akselerasjon.»
Men:
Politiets egne GPS-målinger fra Rudskogen viser det stikk motsatte

Passat akselererte faktisk raskere enn BMW-en. Mens den beste målingen fra 0-100 km/t var 10,6 sekunder med BMW 520 greide den rimeligste VW Passaten i anbudet det på 10,37 sekunder. Også i snitt på tre målinger gjorde den 190 hk sterke VW Passat det bedre enn vinnerbilen.

Her er politiets egne tester (pdf)

Bremselengde

Politiet sier:
BMW 520 har «kort bremselengde.» VW Passat har noe lang bremselengde.
Men:
Nok engang viser politiets egne GPS-målinger fra testkjøringen det stikk motsatte.

Politiet evaluerte den beste målingen av tre med samme sjåfør. BMW 520 oppnådde 35,78 meter som korteste bremselengde i testen. VW Passat 190 hk fikk 35,67 meter som tellende resultat.

Her er politiets egne tester (pdf)

I etterkant har politiet innrømmet at de kunne brukt et mer «differensiert» beskrivelse av BMW og VW Passat på akselerasjon og bremselengde. De legger til at de to bilene oppnådde den samme scoren på dette punktet. Forskjellene i poengscore skyldes ifølge dem at testen inneholdt flere elementer som motor/ gir-respons under kjøring og bremseeffekt/bremsevandring. I anbudsdokumentet står for øvrig motor/gir-respons oppført som et punkt som skal testes under et annet punkt - nemlig kjøreegenskaper.

Sikt

Politiet sier:
BMW 520 har meget god innvendig sikt. VW Passat har en litt for bred B-stolpe.
Men:
Ifølge en test utført med måleinstrumenter har BMW 5-serie den dårligste sikten av alle de aktuelle politibilene.

I en test utført med måleinstrumenter av Europas største bileierorganisasjon, ADAC, fikk BMW 5-serie-modellen den dårligste scoren på sikt av alle de mest aktuelle politibilene.

Best i politibilevalueringen var Volvo XC70. Mercedes får også skryt for god sikt. Alle VW Passat-modellene hadde imidlertid en B-stolpe som politiet opplevde som noe bred og hindrer litt for syn til siden. Også små sidespeil ble de ifølge politiet trukket for.

VG målte også både den såkalte A- og B-stolpen på alle bilene. Dette er stolpen mellom henholdsvis frontrute og siderute på sjåførsiden og mellom siderute til sjåføren og bakruten. I sikthøyden var begge BMWs stolper blant de tykkeste av alle testbilene. En bred stolpe kan bety redusert sikt.

Komfort

Under dette punktet vurderer politiet betjeningen av bilen, sittekomfort og støy. BMW fikk toppkarakter og beste score på dette punktet.

Politiets karakter:
BMW 520d
10
VW Passat 190 hk
7,5
VW Passat 240 hk
7,8
Mercedes E250
8,9
Volvo XC70
9
VW Passat Alltrack
7,8

Førermiljø

Politiet sier:
BMW 520s betjeningsfunksjoner er veldig bra. VW Passat sine er noe kompliserte og uoversiktlige.
Men:
Biljournalister roser nettopp VW Passat for et ryddig førermijø. Det er også færre knapper i Passaten.

Biljournalister roser VW Passat nettopp for et oversiktlig og ryddig førermiljø. «Brukervennligheten er som vanlig i Volkswagen-sammenheng meget god», skriver klikk.no. «Her har alltid Volkswagen vært flinke og er det fremdeles i nye Passat,» skriver Dagens Næringsliv. «Layouten på interiøret er forbilledlig» skriver BilNorge. «Lesbare instrumenter og topp betjening» sier VG om den nye VW Passat.

VGs opptelling av alle knappene i førermiljøet viser dessuten at VW Passat hadde klart færrest knapper i førermiljøet blant alle de testede bilene.

Støy

Politiet sier:
Politiet sier at «det oppleves lite støy i kupeen» i BMW, men at det «oppleves noe motor- og vindstøy» i høyere hastighet på VW Passat.
Men:
Støy måles i desibel, og er enkelt å måle. Volkswagen lurte på hvorfor ikke politiet brukte en vanlig desibelmåler i stedet for å «mene».

VW fikk blant annet trekk for «opplevd» vind- og motorstøy. Da importøren av Volkswagen spurte politiet hvorfor de ikke brukte en desibelmåler til å måle den faktiske støyen i kupeen fikk de følgende svar:

«Støy oppleves ulikt- man ønsker her å få foretatt en politifaglig vurdering om hvordan ulike støykilder virket inn på den daglige operative tjenesten – herunder særlig samband – under kjøring.»
Politiet har ikke villet utdype dette overfor VG.

Plass

Her vurderer politiet både den «polisiære» plassen i kupe, bagasjerom og hvor lette bilene er å komme inn og ut av.

Politiets karakter:
BMW 520d
7,9
VW Passat 190 hk
5,5
VW Passat 240 hk
5,7
Mercedes E250
9
Volvo XC70
10
VW Passat Alltrack
5,7

Innvendig plass

Politiet sier:
Passat-variantene oppleves noe redusert i baksete og bagasjerom. BMW får skryt for delt bakluke men at baksetet er noe begrenset.
Men:
Generelt er BMW 520 blant de bilene i testen med bra plass foran men dårligere i baksetet og minst plass bak.

VG har benyttet seg av både offisielle målinger (såkalt VDA), egne målinger og målinger foretatt av Nordens største bilmagasin, Vi Bilägere.

I den svenske politibiltesten blir derimot VW Passat karakterisert som «romslig.» Ifølge de offisielle VDA-målingene av bagasjerom er også både VW Passat og Passat Alltrack klart større enn BMW 520.

I en praktisk test hvor bladet Vi Bilägere lastet inn brett med brusbokser fikk de plass til 18 brett brus i BMW-en. Nest dårligst av disse ble VW Passat som tok 20 brusbrett. Volvoen kunne ta 21 brett, og Mercedes E-klasse hele 24.

I det norske politiets vurdering får Mercedes karakteristikken «meget god plass.» Volvo vinner kategorien for meget god plass både i kupe, bagasjerom og i baksetet.

Her er bilenes mål (pdf)

Inn og utstigning

Politiet sier:
VW Passat Alltrack er trang og lav ved inn og utstigning
Men:
BMW 520 får ingen slike bemerkninger – selv om den er langt lavere.

Da svensk politi testet BMW 5-serie i 2013 fikk den poengtrekk nettopp for å være «trang å sitte i og lav og stige inn og ut av.»

Nøyaktig den samme VW Passaten med to forskjellige motorer, 190 hk og 240 hk, får også forskjellige poeng av politiet på kriteriet plass (5,5 og 5,7.).

I etterkant har politiet innrømmet at den forskjellige karaktergivningen i 400-millioners kroner anbudet rett og slett skyldes en skrivefeil fra deres side og at begge disse bilene selvsagt skulle hatt den samme scoren.

Kjøreegenskaper

Her vurderer politiet blant annet bilens stabilitet, motor/girkasse og førerstøttesystemene.

Politiets karakter:
BMW 520d
9,3
VW Passat 190 hk
6,7
VW Passat 240 hk
9,8
Mercedes E250
7,6
Volvo XC70
7,8
VW Passat Alltrack
8,2
Politiet sier:
Volvo XC70 har noe høyt tyngdepunkt og krenger en del ved kurvekjøring.
Men:
Volvo valgte en høyere variant av sin V70- XC70 nettopp fordi politiet til nå har valgt biler med ekstra høy bakkeklaring.

Den råsterke VW Passat med 240 hestekrefter og et adaptivt understell gjorde det meget skarpt på den plettfrie asfalten på Rudskogen. Biler med høyere bakkeklaring, som Volvo XC70 med hele 21,5 centimeter, blir i praksis straffet for dette.

I 2012 kom nemlig den nåværende Passaten med en Alltrack-variant. Det er en bil som innvendig er lik vanlig Passat, men der den store endringen er flere centimeter høyere bakkeklaring. Det går litt på bekostning av stabilitet i høy hastighet, som ved kurvekjøring, men gjør det mye lettere å kjøre over fortauskanter og i ulendt terreng.

Etter at denne bilen ble tilgjengelig har et stort flertall av politidistriktene valgt denne bilen. I det siste hele året Alltrack var tilgjengelig, 2014, var 88 prosent av de bestilte politibilene en Alltrack.

BMW er i motsatt ende av skalaen, med en bakkeklaring på bare 14,1 centimeter, til og med lavere enn vanlig Passat, på 14,5 cm.

Alltrack er i det store og hele en Passat med et stivere understell, noe beskyttelse og hele 17,4 centimeter bakkeklaring.

Garanti

Politiets karakter:
BMW 520d
10
VW Passat 190 hk
7,5
VW Passat 240 hk
7,5
Mercedes E250
5
Volvo XC70
5
VW Passat Alltrack
7,5
Politiet sier:
BMW har den beste garantien.
Men:
I en test som Forbrukerrådet har gjort, der større deler av innholdet i garantien blir vurdert, kommer Mercedes klart bedre ut enn BMW.

Politiet vurderte ikke innholdet i de forskjellige garantiene. De vurderte bare antall år og antall kilometers dekning. Dette har imidlertid Forbrukerrådet gjort. Når alt med liten skrift også var vurdert kom Mercedes klart best ut.

Også selve utregningen er spesiell. BMW hadde garanti i fem år og 200.000 kilometer. Dersom de to elementene teller like mye, fem poeng hver - ville Volvo XC70 fått 7,5 poeng, fordi også de har garanti i fem år, men bare halvparten så mange kilometer, 100 000.

Men Volvo fikk bare fem poeng, halvparten av BMW. Matematisk sett innebærer det at antall år dermed er tillagt null verdi, og at antall kilometer har 100 prosent betydning for poengscoren, i strid med hva de opplyste i anbudsdokumentene.

Dette får stor betydning for Volvo XC70 sammenlagt, fordi bilene i andre kategorier ligger mye nærmere hverandre i verdi. 5 poeng tap i stedet for 2,5 i garantikategorien betyr veldig mye.

I første omgang var ikke garanti med som et element i kvalitetsvurderingen, men den ble etter hvert tatt inn. Politiet valgte å bruke kun to faktorer: Antall kilometer garantien gjelder og antall kilometer.

Forbrukerrådets bilgarantiguide (pdf)

3 Slik ble resultatet

I alt deltok hele ti biler i dette anbudet. BMW 3-serie og Mercedes C-klasse ble begge vurdert som for små. To mer motorsterke BMW 5-serie alternativer ble også vurdert, men de ble for dyre. VG har derfor valgt å se bort fra disse i vår vurdering. Etter at politiet hadde vurdert både prisen (40 prosent av resultatet) og kvaliteten (60 prosent) på alle de ti bilene som deltok i anbudskonkurransen, ble rekkefølgen slik:

Bil Prisindeks Kvalitetsindeks Vektet indeks
1 BMW 520 60,42 97,49 82,66
2 Volvo XC70 78,26 82,88 81,03
3 BMW 525 54,94 98,33 80,98
4 BMW 528 48,62 100 79,45
5 Mercedes-Benz E250 81,88 77,45 79,22
6 BMW 320 78,37 77,24 77,69
7 Mercedes-Benz C200 100 62,21 77,33
8 VW Highline 240Hk 67,99 82,88 76,93
9 VW Alltrack 74,85 77,66 76,54
10 VW Highline 190Hk 76,7 72,44 74,15

Her endte den nåværende politibilen, VW Passat, klart nederst. Bilen som blir vurdert som den beste i begge kategoriene får indeks 100. Deretter blir de andre bilene vurdert opp mot dette. BMW 528 er best på kvalitet og Mercedes C200 er best på pris.

Hjelp oss å finansiere mer viktig journalistikk: Kjøp VG+ her

Publisert: 28. juni 2016

ANNONSE