FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Flysalget tar helt av

Av Jan Ovind06.09.12 11:20 | Oppdatert: 07.09.12 21:25

    Del saken på:

    Passasjerflysalget vil eksplodere de neste 20 årene, ifølge Airbus.

    Opp! Opp! Opp!

    Passasjertrafikken vil øke jevnt og trutt med 4,7 prosent årlig, og det vil være behov for 28.000 nye fly innen 2031.

    Verdien på de nye flyene anslås til fire tusen milliarder dollar - i overkant av 23 tusen milliarder kroner.

    Annonsørinnhold

    Mange av de nye flyene vil erstatte dagens lite miljøvennlige maskiner. Tallet på fly med 100 seter eller mer vil øke fra dagens totale på 15.550 fly til hele 32.550 fly, ifølge prognosene fra Airbus - verdens største flyprodusent.

    Mer miljøvennlig

    Trøsten får være at når verdens passasjerflyflåte dobles, vil hvert enkelt fly være langt mer miljøvennlige i dag.

    Årsaken til den store økningen er først og fremst fremveksten av nye sterke økonomiske regioner.

    Også en økende urbanisering og en fordobling av verdens middelklasse - til antatt ca. fem milliarder om 20 år - vil føre til økt etterspørsel av fly.

    Boeing girer opp

    Også konkurrenten Boeing trapper opp flyproduksjonen:

    Boeing vil innen utgangen av neste år lage ti 787 Dreamliner-fly i måneden. Det er en stor økning fra dagens produksjon, som ligger på på 3,5 fly i måneden.

    Flyprodusenten, som ligger langt etter skjema med å introdusere sin nye Deamliner, går likevel offensivt ut for å møte etterspørselen etter flyet og oppretter en tredje produksjonslinje (samlebånd) for flytypen i Everett, nord for Seattle.

    Ryanair velger asiatisk?

    Lavpriskjempen Ryanair, en av verdens mest ekspansive flyselskaper, varsler at de vil se på kjøp av kinesiske fly som et middel for å få omkostningene videre ned.

    Ryanair, som allerede har rundt 300 Boeing 737-fly i sin flåte, skal ha sett seg ut statseide Comacs C919-fly som den perfekte modell for å tjene mer penger.

    Selskapet opererer allerede med de laveste omkotsningene i flybransjen.

    - Vi ønsker et lavprisfly som passer inn i vår forretningsmodell, sier Howard Millar, visedirektør i Ryanair, til The Guardian.

    Kina overtar

    Ifølge Airbus' kundesjef John Leahy vil fire av de største flymarkedene i 2031 - i tillegg til internasjonal trafikk - være «innenlands» i USA, Kina, Vest-Europa og India.

    - I løpet av 20 år vil Kina frata USA førsteplassen når det gjelder innenlands flytrafikk. Luftfart er ikke viktig bare for internasjonal handel, men også for innenriksøkonomier, sier Leahy, som nylig forhandlet fram en avtale med kineserne om kjøp av 50 Airbus-fly til en verdi av 3,5 milliarder dollar.

    Av de nye flyene antar Airbus at 1700 vil være i kategorien Very Large Aircraft - VLA, med 400 seter eller mer.

    Følg VG Reise på Facebook!

    Klikk deg frem til din drømmedestinasjon