Utforsyklingen tar av i Hafjell

HAFJELL (VG) Glem oppoverbakkene! Sykling er best nedover, bratt nedover.

- Legg én finger på forbremsen, ikke mer. På bakbremsen kan du bruke to.

Vi står ved toppen av gondolbanen til Mosetertoppen, høyt over Gudbrandsdalen. Foran oss venter utspekulert svingete traseer ned gjennom granskogen.

Snorre Pedersens (39) formaninger bærer likevel ikke preg av bekymring. Snarere tvert imot. Han gleder seg. Og snart skal også jeg skjønne hvorfor utforsykling er i ferd med bli stort.

Besøket i Hafjell Bike Park har økt med 15-20 prosent hvert år siden det startet som et prøveprosjekt i 2005. Antallet utleiesykler har gått fra ti til 80, og i sommer har sykkelparken 40 ansatte.

ÅPNER SNART: Oslo får en av Skandinavias største sykkel- og klatreparker

Forsnakkelse

TOK SJANSEN: Daglig leder Snorre Pedersen. Foto: GJERMUND GLESNES / VG

Da Snorre Pedersen begynte å grave i 2001, hadde han ikke engang spurt Hafjell Alpinsenter om lov.

Dermed kunne solskinnshistorien ha fått en brå slutt. Under OL i Salt Lake City møtte han nemlig den daglige lederen i alpinsenteret, Geir Ø. Olsen - uten å vite hvem han var.

- Han syntes det var kult at de lagde sykkelløyper der. «Vi holder på litt i et anlegg i Norge også,» svarte jeg. «Å? Hvor da?» «I Hafjell.» Først da fortalte han at han var daglig leder der, forteller Pedersen, som var i Salt Lake City som deltager (14. plass i skeleton).

Han ler nå. Men akkurat der og da var det ikke like morsomt.

- Det var bare «oops! Nå har jeg bæsjet på leggen.» Men han var syklist akkurat som meg, så han bare skrattet, sier Snorre Pedersen.

De 14 løypene i Hafjell Bike Park er inndelt som alpinbakkene: i grønne, blå, røde og svarte løyper. Vi begynner med nummer fem, den blå Parkløypa.

Flytfølelsen
Den er en god start. Store, doserte svinger gjør det nesten mulig å kjenne på det «proffene» snakker om: Flytfølelsen, når du nesten ikke bruker bremser og lar doseringene hjelpe deg gjennom svingene.

Det virker slett ikke så farlig som jeg hadde trodd. Sykler har jo bremser. Og disse er over gjennomsnittlig gode.

Artikkelen fortsetter under bildet.

FULL RULLE: Som tidligere alpinist hadde Kari Anne Tragethon et godt utgangspunkt for å finne flyten i utforsykling, der du skal komme høyt inn i svingene og skyte fart ut av dem. Foto: GJERMUND GLESNES / VG


Ifølge Pedersen, som er sommer- og sykkelansvarlig i Hafjell, ligger skaderisikoen omtrent midt mellom alpinski og snowboard. I fjor tok sykkelpatruljen i anlegget seg av 44 skader blant 10.000 besøkende.

Jeg skal ikke påstå at jeg jager sykkelen ned bakken. Men litt etter litt får knokene i hvert fall tilbake fargen, og smilet stopper kun når jeg får en knott i øyet.

Nedoversykling er rett og slett forbaska artig!

Det samme fant Kari Anne Tragethon (30) ut for fem år siden. Hun var alpinist og kiter, men en skade gjorde at hun trengte ny inspirasjon. Den fant hun i alpinbakken. Om sommeren.

Nå lager hennes lyse hestehale punktering i stoltheten til machomenn som mener kvinner bør ha kurv og støttehjul på sykkelen. For Tragethon er hektet. Og hun sykler fort.

Elsker adrenalinet

NULL HJUL: For drevne syklister venter også luftige svev over bakkenes kuler. Foto: GJERMUND GLESNES / VG


- Jeg elsker å pushe grenser. Å føle adrenalinet og kjenne at jeg lever, sier hun.

Hun benekter likevel at nedoversykling er så ekstremt som folk tror.

- På fem år har jeg ennå ikke skadet meg. Og det er akseptert å bremse. De få som bøller med folk som kjører sakte, får høre det, sier hun.

Også førstegangssykler Maja Kvalvik (21) fra Kjøpsvik er solgt.

- Dette er første gang. Men det blir definitivt ikke siste. Jeg hadde trodd det skulle være mye mer skummelt. Dette er rett og slett kjekt, sier hun.

PÅ VEI OPP: Jan Tore Solberg og kjæresten Maja Kvalvik tar plass i stolheisen mot toppen - med syklene trygt plassert i sykkelstativ. Foto: GJERMUND GLESNES / VG

Bruk lånte pedaler

Nesten uansett hvor godt sykkelen din fungerer på stier i skogen der du bor, bør du bruke leiesykkel i sykkelparken.

Ikke bare får du fulldemping både foran og bak, også rammen er annerledes enn på en vanlig terrengsykkel.

- Det er som med ski. Du ville ikke stille opp i Birken med alpinski eller i alpinbakken med langrennsski, sier Snorre Pedersen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder