FLYPASSASJERER: Her lander indiske passasjerer med ett av flyselskapet Comtel Air sine fly 2. oktober. Ved en flygning i forrige uke, skal selskapet ha bedt passasjerene punge ut for drivstoff. Foto: SCANPIX

Flyselskap pengelens - passasjerer måtte spleise på drivstoff

(VG Nett) Passasjerene på et chartret fly fra India til England ble nærmest holdt som gisler av flyselskapet Comtel Air ved en mellomlanding i Østerrike. Årsak: Selskapet hadde ikke råd til drivstoff.

  • Bjørn-Martin Nordby

De 180 passasjerene var i harnisk da de landet på flyplassen i Birmingham i England etter å ha blitt presset til å samle inn over 180.000 kroner til drivstoff ved mellomlandingen i den østerrikske hovedstaden. Hvis de ikke gikk med på dette, ville både bagasje og passasjerer bli fysisk fjernet.

Det er den engelske Birmingham Post som melder om den spesielle flyturen som gikk fra byen Amritsar i India. Hendelsen skjedde i midten av forrige uke, skriver avisen.

VGTV: Her samler flypersonalet inn pengene

- Ingen har fortalt oss noe. De ville ha alle pengene i kontanter. Alle var rasende, det var derfor vi nektet å forlate flyet og brukte seks timer i Wien, forteller Tarlochan Singh (57) fra Wolverhampton til Birmingham Post.

Gurhej Kaur, en blind 80-åring fra Handsworth Wood, var en annen av passasjerene som totalt tilbrakte mer enn 15 timer på flyet, mens medisinene hennes lå i lasterommet.

Tre avganger kansellert

Passasjerene skal ha blitt eskortert til minibankautomater på flyplassen og flere av de mange eldre og yngre inderne ble nødt til å låne penger av andre, ettersom de ikke hadde penger selv.
Satbarg Nijjar (60) fra Coventry var på flyplassen i Birmingham for å plukke opp sin kone etter hennes fire uker lange ferie i India. Han uttalte følgende til den engelske avisen:

- De har blitt fortalt at Comtel Air ikke har betalt landingsavgifter og skatter, og at selskapet er i finansielle problemer.

De planlagte avgangene som skulle traffikere den samme strekningen påfølgende fredag, lørdag og søndag, ble senere kansellert. Det anslås derfor at totalt 600 passasjerer er rammet av flyselskapets manglende betalingsevne.

Utilgjengelig direktør

Etter hendelsen har nettsiden til Comtel Air vært nede «på grunn av vedlikehold», og kunder av flyselskapet ble bedt om å kontakte firmaets direktør for planlagte flyreiser, Bhupinder Kandra, på et telefonnummer. Men ifølge en innspilt talemelding var nummeret ikke i bruk.

Da Birmingham Post kontaktet direktøren på mobiltelefon, hevdet han at han var ute og kjørte bil, men lovet å ringe tilbake og kommentere hendelsen senere. Ved nye forsøk på å nå ham, ble ikke telefonen besvart.

Comtel Air innførte ruten mellom England og India så sent som i begynnelsen av forrige måned, ved hjelp av en innleid Boeing 757. Ifølge en talsmann for Birmingham Airport har selskapet blitt anbefalt av en rekke britiske reiseselskaper.

- Comtel Air har vært i drift fra Birmingham til Amritsar siden oktober, og har så langt tilbudt en vellykket tjeneste til flere hundre passasjerer. Vi er derfor svært skuffet over at operatøren nå har disse problemene, og vi vil raskt sette i gang å etterforske saken for å få klarhet i hva som skjer i tiden fremover, sier talsmannen.

BBC melder at luftfartsmyndighetene nå vil etterforske saken.

Mer om

  1. Reiseliv

Flere artikler

  1. Norwegians flygesjef innrømmer: Vi har for få piloter

  2. Brann om bord i passasjerfly i Dubai

  3. Måtte tilbringe 34 timer om bord i passasjerfly

  4. Heathrow stengt etter brann i Dreamliner-fly

  5. Avis: Flygeleder har fått drapstrusler etter flystyrten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder