FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

SAS og Widerøe innfører kredittkortgebyr

Av Gjermund Glesnes30.07.12 12:26 | Oppdatert: 31.07.12 09:12

Del saken på:

(VG Nett) Fra 1. oktober må du betale 2,2 prosent av billettprisen hos SAS og Widerøe hvis du betaler flybillettene med kredittkort.

- En SAS-billett skal ikke ha skjulte gebyrer og avgifter, lovet SAS-sjef Rickard Gustafson overfor VG etter at han tiltrådte i jobben i fjor vinter.

Fra 1. oktober innfører flyselskapet likevel sitt første gebyr. Det samme gjør datterselskapet Widerøe.

Etter den datoen må kundene betale gebyr for å betale med kredittkort når de bestiller billettene. Gebyret blir på 2,2 prosent av det billettene koster.

Lover gratismuligheter

- Det vil fortsatt være gratis å betale med debetkort, og vi jobber for å få på plass en nettbankløsning som også vil være gratis, opplyser pressekontakt Tormod Sandstø til VG Nett etter at Reiselivsavisen og Aftenposten omtalte saken.

For en langdistanseflyvning kan gebyret bli på flere hundre kroner.

Norwegian krever til sammenligning 50 kroner per reservasjon, mens Ryanair tar det samme per strekning per passasjer (slik at to personer betaler 200 kroner for en tur/retur-billett).

- SAS' gebyr kan dermed bli høyere enn hos konkurrentene?

- Det stemmer. Men veldig mange av våre passasjerer reiser Oslo-Trondheim eller Oslo-Bergen. Da vil kredittkorttillegget ha en helt annen pris, svarer Sandstø.

For å gi en pekepinn på gebyrets størrelse har VG Nett søkt opp billetter Bodø-New York på SAS' nettsider. 9.-16. august koster denne reisen 9883 kroner - som vil gi et gebyr på 217 kroner.

I den andre enden av skalaen vil billigste tur/retur-billett Oslo-Bergen de samme datoene få 30 kroner i kredittkortgebyr.

Også selskaper som KLM og Air France krever gebyr for kredittkortkjøp.

Ikke inntekt

Sandstø understreker at gebyret ikke skal være noe de to selskapene tjener penger på, men at de kun skal dekke inn sine faktiske utgifter. Kredittkortselskapene legger nemlig en avgift på sine transaksjoner, som SAS og Widerøe inntil nå har dekket.

- Dette er en tredjepart som fakturerer oss for noe vi ikke har kontroll over selv. Kostnaden er på flere hundre millioner kroner i året. Derfor er det nødvendig for oss å ta grep, sier han.

- Vil SAS fortsatt markedsføre seg med at dere er uten gebyrer?

- Vi mener fortsatt at SAS er et gebyrfritt selskap. Den normale flyreisen er uten gebyrer: både bagasje, setevalg og kaffe. Det er kun hvis folk velger å betale med kredittkort, at de må betale ekstra. Derfor mener vi at dette ikke endrer vår posisjon om at vi ikke tar gebyr for det vi driver med, svarer han.

Han lover også at avgiften vil komme tydelig frem i hele bestillingsprosessen, og ikke som en overraskelse helt til slutt.

Ifølge Reiselivsavisen sier SAS at kredittkortgebyret vil spare selskapet for et sted mellom 200 og 300 millioner norske kroner årlig, for hele SAS-konsernet.

Gebyret vil kun gjelde for bestillinger foretatt etter 1. oktober. Folk som har bestilt sine flybilletter før den datoen, vil dermed slippe gebyret.

- Bør kalle en spade for en spade

Norwegian har belastet kunden for betaling med kredittkort siden 2009, og SAS har hyppig understreket forskjellene i gebyrer i sin markedsføring.

- Vi tror at kundene er smarte nok til å gjennomskue retorikken til SAS når det gjelder gebyrer, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

- Er SAS redelige?

- Vi har hele tiden vært åpne og ærlige når det gjelder våre tilleggstjenester og hva de koster. Også SAS bør ha nok integritet til å kalle en spade en spade, svarer han.