FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Blogger på sponset tur slaktet reisemål

Av Mona Langset12.07.18 23:12 | Oppdatert: 13.07.18 12:11

Del saken på:

Den danske bloggeren Fie Laursen (22) ble sendt på sponset tur til Sunny Beach i Bulgaria for å skryte av reisemålet. Reiseselskapet DUF-rejser likte dårlig hvordan hun fremstilte stedet i ettertid.

Flere og flere bedrifter gir gratis produkter og reiser til såkalte «influencere», som en effektiv form for markedsføring. Kort fortalt er en «influencer» en person som lever av å påvirke på sosiale medier.

Tidligere har vi skrevet om hvordan Instagram endrer våre reisevaner og hvordan billeddelingstjenesten er blitt en pekepinn for å finne de hotteste reisemålene.

Annonsørinnhold

Ikke fornøyd

– Vi betalte fly og firestjerners hotell med all inclusive for Fie Laursen og kjæresten. I tillegg betalte vi et beløp til byrået som formidlet kontakten med bloggeren for at hun skulle gi oss god reklame. Det gikk bra helt til den siste dagen. Da var det ikke god reklame lenger, sier DUF-rejsers direktør Anders Marcuslund til VG.

Så lenge bloggeren var i Bulgaria postet hun fine bilder av hotellet og området på Instagam. Etter at hun kom hjem postet hun en video på bloggen, der hun advarer sine følgere om utryggheten i det bulgarske festparadiset.

Her forteller hun engasjert om MacBooken som forsvant fra kofferten hennes, og om rusmiddelet «poppers» som ble sniffet overalt.

Det var den danske avisen BT som først omtalte saken om bloggeren, som også har vært med på Paradise Hotel Danmark.

Etter at saken ble omtalt i media endret bloggeren status på Instagramkontoen fra åpen til privat, slik at du er nødt til å følge henne for å se bildene.

Ville advare mot rusmiddel

– Alle de andre gikk rundt og tok poppers, og jeg ble fortalt at det bare var neglelakkfjerner. Så det skremte meg da jeg prøvde det. Det var ikke godt. Jeg ble varm i kroppen og følte at jeg kunne besvime. Det var som om jeg skulle være i narkose, som da jeg fikk laget brystene mine, forteller hun til avisen BT.

Bloggeren legger ikke skjul på at hun har prøvd narkotiske stoffer tidligere, men har sluttet med det nå. På Sunny Beach ble hun lurt til å prøve poppers. Derfor ville hun advare sine unge følgere gjennom videoen.

«Alle går og tror at dette ikke er et (narkotisk) stoff fordi folk i Sunny Beach normaliserer poppers. Du kan kjøpe det i en butikk like foran hotellet. Alle tar det hele tiden. Vitterlig hvert femte minutt,» advarer hun i videoen.

Ifølge rustelefonens nettside ble «poppers» opprinnelig utviklet som akutt hjertemedisin, fordi det utvider blodårene og dermed øker blodtilførselen til hjertemuskelen. I Norge selges dette kun på apotek, og da som medisin. På Sunny Beach ble det ifølge blogger Fie Laursen solgt og brukt overalt.

Kommer til Norge neste år

DUF-rejser markedsfører seg som ekspert på ungdomsreiser til typiske party-destinasjoner som Sunny Beach i Bulgaria, Ayia Napa på Kypros, Alanya i Tyrkia og Magaluf på Mallorca. På nettsiden står det under overskriften «De vildeste ungdomsrejser i 2018» at selskapet har gjort det til en dyd å arrangere de villeste og feteste reisene for unge dansker.

Ifølge direktør Anders Marcuslund er selskapet nylig etablert i Sverige, og vil utvide til Norge sommeren 2019.

– Er det trygt for foreldre å sende ungdommene sine til Sunny Beach med DUF-rejser?

– Vi er ekspert på ungdomsreiser, og legger stor vekt på at det skal være trygge rammer. Det innebærer blant annet mange reiseledere per gjest, mange flere enn TUI og Apollo har. Det skaper både fellesskap og trygghet. På informasjonsmøtet advarer vi mot rusmidler, og har nulltoleranse for narkotika. Poppers er ikke noe vi har opplevd som et problem tidligere, men nå vil vi informere spesielt om det også, sier han.

– Hva synes dere om Fie Laursens fremstilling av Sunny Beach?

– Hele opplevelsen er litt uheldig. Det mest uheldige er at hun reiser med oss og har det fint hele tiden, helt til hun mister datamaskinen sin den siste dagen. Da kommer hun hjem med ikke den beste opplevelsen i bagasjen, og det avspeiler hennes tilbakemelding etter at hun kommer hjem, sier direktør Marcuslund.

Den uken Fie Laursen bodde på DUF-rejsers hotell i Sunny beach postet hun bilder på sin Instragramkonto med over 259.000 følgere, og fortalte hvor fint hun hadde det der.

Bloggvideoen om «poppers» ble publisert etter at hun kom hjem.

Dette oppfatter reiseselskapssjefen som et avtalebrudd, selv om han aldri ga noen instruksjoner om hva bloggeren skulle skrive – eller ikke skrive.

– Hun er jo en riktig person og må få gi uttrykk for sin ærlige holdning, sier Marcuslund, men legger likevel ikke skjul på at han er skuffet.

– Vi stilte fly, et godt hotell og alt paret trengte til disposisjon for at de skulle få en topp ferie og lage det beste innholdet. Vi skulle også betale et ytterligere honorar til selskapet som formidlet kontakten, men den delen av avtalen er det ikke rimelig at vi betaler nå, sier han.

Vanlig å betale turer for bloggere

– Hvor vanlig er det at bloggere reiser på gratisferie betalt av reiseselskap?

– Det er første gang vi gjør det selv, men dette er svært utbredt. Å benytte seg av infuencere og bloggere blir mer og mer vanlig. Jeg tror at dette bare blir større, sier han.

– Kommer dere til å benytte denne formen for markedsføring en annen gang?

– Ja, det er en fin måte å treffe våre gjester på, som i hovedsak er i alderen rundt 20 år. De ser på Instagram og YouTube, men ikke vanlige annonser, sier direktør Anders Marcuslund i DUF-rejser til VG.

PS: du kan følge VG reise på Instagram her.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon