FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Boeing-ansatte skylder Dreamliner-trøbbel på leverandører

Av Jan OvindAv Jostein Matre 07.02.13 09:50

Del saken på:

Altfor mange underleverandører på altfor mange steder rundt i verden har ført til at Boeing mistet totaloversikten over sin nye 787 Dreamliner.

Det er påstanden fra teknikere og ingeniører som avisen Seattle Times har pratet med på Boeing-fabrikken i Everett, nord for Seattle.

Mer enn 50 underleverandører

Ingen vet i øyeblikket når drømmeflyet igjen kan gå til værs. Foreløpig står alle maskinene på bakken. Det antydes at de først vil være i luften igjen til neste år.

Ifølge de anonyme kildene som jobber med Dreamlineren, har mange av komponentene som kommer fra underleverandører dårlig kvalitet.

Boeing har outsourcet delproduksjon av 787 Dreamliner til over 50 underleverandører - i land som India, Italia, Japan, Sør-Korea, Frankrike, Sverige (SAAB lager cargodører, flydører og nødutgangsdøren for flygerne), Storbritannia og forskjellige virksomheter i USA.

Panelet

En ingeniør som jobber med Dreamlineren sier at litium-ion-batteriene - som hittil har skapt flest problemer - ikke er den største risikoen for flytypen og Boeing-fabrikken.

- Det virkelige problemet på Boeing 787 er innmaten på panelet som distribuerer strømmen til alle systemene om bord.

Han karakteriserer innmaten som «fra Radio Shack» (en amerikansk forhandler av forbrukerelektronikk) - og hevder den er «billig, av plastikk og tilbøyelig til å gå i stykker».

En annen tekniker sier at antall feil på 787 ikke overstiger nybegynnerfeilene på Boeing 777 - men at det denne gangen er en overvekt av elektriske feil.

En elektrisk brann om bord i et fly er noe av det aller siste piloter og flyselskaper ønsker seg.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Norwegian

Norwegian skal etter planen hente sin første Dreamliner i Seattle i slutten av april, og sette den inn i trafikk i slutten av mai. Enn så lenge forventer de at ting skal gå som normalt.

- Det har vært mange hypotetiske problemstillinger knyttet til Dreamlineren i media den siste tiden, men vi vil ikke spekulere i mulige alternativer når faktum er at byggingen går helt som normalt, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Han forklarer at de har en plan B dersom ting likevel ikke går som planlagt, men han ønsker ikke å gå i detaljer om hva den er, uten om å si at det kan innebære å leie inn fly fra andre selskaper, omrokere på eksisterende flyflåte eller bestille billetter med andre flyselskap.

Sandaker-Nielsen ønsker heller ikke å si når de har satt deadline for å iverksette plan B.

- Dersom det mot formodning skulle bli en forsinkelse vil vi naturligvis informere våre reisende om våre konkrete planer.