MER PLASS: Selskapet Molon Labe Seating har designet et setesystem så den dårligste plassen i rekken blir mer behagelig. Foto: Molon Labe Seating

Nå kan det bli mindre kjipt å sitte i midtsetet på fly

Flere oppgraderinger skal gjøre det mer behagelig å sitte på flysetet «ingen vil ha».

Det er en kjent sak at de aller fleste vil unngå å sitte i midtsetet på flyginger. Det er trangt og det er en evig krangel om hvem som skal få armlenet. Og hvis man tar seg en liten høneblund kan man plutselig ende opp med å sove på skulderen til sidemannen- eller kvinnen.

Men nå skal et amerikansk selskap ha funnet løsningen på det. Molon Labe Seating har nemlig designet et nytt setesystem hvor midtsetet har fått flere oppgraderinger. Blant annet er midtsetet plassert omtrent fem centimeter bak og litt lavere enn de to andre setene.

– Det er nok til at passasjerer som sitter ved siden av hverandre slipper å sitte skulder-mot-skulder og komme borti hverandre med albuene. Endelig så har alle hvert sitt dedikerte armlene, sier Thomas Conrady, visepresident i selskapet, til VG reise.

Midtsetet er også bitte litt bredere enn de to andre setene, slik at den som får setet skal få mer boltreplass. Men dette går ikke utover plassen til vindu- og midtgangssetene som beholder sine opprinnelige bredde. For langbeinte passasjerer er det imidlertid ikke like god nyheter da det ikke bli lenger mellom hvert sete.

les også

Nordmenn bruker fly dobbelt så mye som andre europeere

Grunnen til at de har funnet opp det nye setesystemet er enkel:

– Som vår grunnlegger Hank ville sagt på sin australske måte: Vi ville bidra til at flying suger litt mindre. Eller den litt finere måten å si det på: Vi vil endelig bringe litt mer plass til økonomiavdelingen, sier Conrady.

Det nye setesystemet er nemlig tiltenkt økonomiklassen på kortere flyginger, men de jobber også å med en versjon med TV-skjerm og mer plass som er for langdistanseflyginger. Og det er ikke sikkert det er så lenge til vi får sette oss ned i det splitter nye designet og muligens få en litt mer behagelig flytur. Setesystemet ble nemlig godkjent av det amerikanske luftfartstilsynet i juni.

les også

Kåring: Dette er verdens 10 beste flyselskap

– Vi forventer å se de første passasjerene som sitter på setene i løpet av neste år, sier Conrady.

Molon Labe Seating har også designet en annen versjon, hvor i tillegg til mer plass for midtsetet, kan setet nærmest midtgangen skyves inn slik at det bli mer plass under av- og påstigning.

Norwegian og SAS: Ingen planer om setebytte

Om du håper på en flyging med nye midtseter her hjemme kan det se ut til at du må smøre deg med tålmodighet.

– Vi er hele tiden på jakt etter løsninger for å gjøre reisen mer behagelig for våre passasjerer, men vi har ingen umiddelbare planer om å endre på setene våre nå, sier Astrid Mannion-Gibson, talsperson i Norwegian.

Hun sier at seter ut mot vinduet og midtgangen er mest populære for passasjerer som reiser alene.

– Når det er sagt så opplever vi ikke at dette er et problem, sier hun.

SAS har heller ingen umiddelbare planer om å få disse setene fra Molon Labe Seating inn i sine fly.

– Men som del av fremtidige evalueringer av nye produkter og løsninger på markedet, kan disse stolene bli vurdert. Det som er viktig for oss når vi velger seter er passasjerenes komfort, vekt (ut fra et miljøhensyn) og slitestyrke, forteller pressekontakt i SAS, Tonje Sund.

Hun forteller at de ikke har statistikk på om midtsetet er mindre populært, men at det på generelt grunnlag kan oppleves som trangere enn midtgang og vindu dersom det sitter passasjerer på begge sider.

– Man kan jo sitte relativt trangt om bord i et fly, og da er samarbeidsvilje og høflighet viktig. Det er naturligvis ingen regel, men eksempelvis kan de som har vindusplass eller midtgang gi den som sitter på midtsetet mellom to passasjerer tilgang til armlenene, siden de selv har det litt romsligere. Vår erfaring er at dette bruker å løse seg veldig fint.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder