FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Kjos: - Det som har skjedd er helt forferdelig for oss

Av Eirik Mosveen07.01.14 00:40 | Oppdatert: 07.01.14 08:02

Del saken på:

WASHINGTON (VG) En tynnkledd Bjørn Kjos sto solbrun og smilende i bitende kulde utenfor den norske ambassaden i Washington mandag kveld norsk tid.

Men Norwegian-sjefen har ikke mistet troen

Tilsynelatende var pulsen imponerende lav tross de utallige forsinkelsene på Norwegians ruter de siste ukene.

Og han er like bråkjekk og selvsikker som vanlig.

Annonsørinnhold

- Dere får maks fem minutter! fastslår han og ler høyt.
Han skal nemlig rekke et fly fra hovedstaden Washington til Miami i løpet av den neste timen. Og han tør åpenbart ikke ta sjansen på at lavprisselskapet JetBlue er like forsinket som hans eget.

I dette intervjuet med VG legger Bjørn Kjos fortsatt nesten all skyld på Boeing og Dreamliner - og tar bare litt selvkritikk på Norwegians vegne.

- Fødselsproblemer

- Er det med langdistanseflygning og Boeing litt emosjonelt for deg, er det din drøm å bli et sånn langdistanse-lavprisselskap?

- Nei. Egentlig er alt vi gjør veldig rasjonelt. Det er mye beregninger, mye kurver, mye matematikk, alt fra hvordan folk reiser i dag, til hvordan de vil reise i fremtiden, hvordan priser vil påvirke dem, det er et veldig sammensatt bilde, egentlig.

- Så det er ikke et ulykkelig kjærlighetsforhold til Boeing og Dreamliner vi ser nå?

- Det er det ikke. Jeg har ikke mistet troen på den type konsepter, det har jeg ikke gjort. Jeg tror Dreamlineren kommer til å bli et fantastisk produkt. Så har den hatt større fødselsproblemer enn jeg tror Boeing, det vil si, det er jeg helt sikker på, egentlig forutså.

- Ifølge en flyanalytiker i London, John Strickland?

- Ja, jeg kjenner han.

- Han kritiserte dere ganske sterkt for at dere kjører et for tett program.

Her begynner Bjørn Kjos å snakke om at det Strickland sier hadde vært riktig hvis man snakker om «330» og «340».

- Vi kunne hatt en sånn flygning for de aller fleste av modellene. Men vi legger det fram for Boeing, og så snakker vi frem med Boeing og så sier vi at «nei, vi må kanskje ha større luker der og der». Så dette er et system som er lagt opp som flyet er lagd for å tåle. Flyet er bygd for å tåle det.

- Det Strickland spør om er vel om det ikke burde vært lagt inn litt mer tid, men det er mulig han er helt på jordet?

- Nei, det er han ikke. Du kan si at hadde du flydd bare halvparten av flightene, så hadde du fått bare halvparten av forsinkelene, ha-ha-ha. Så det kan han selvfølgelig ha rett i. Alt sånt er lett å si i ettertid. Og så kan vi si at vi ble tatt litt av forsinkelsene (på leveringene av Dreamliner - red. anm.) For det vi hadde planlagt hele tiden var å fly flyet på europeisk trafikk, for jeg veit, fordi jeg har drevet så mye med fly, og sjøl har vært og flydd nye flytyper som har kommet til Norge, at det er småfeil med nye flytyper. Så hvis du kan fly av det på korte distanser, så er det mye bedre, for der kan du erstatte det med en «737». Det var egentlig planen vår. Og problemet var at vi fikk forsinkelser, så det var ikke mulig. Men du kan si at utover i februar nå, da vil vi ha rom for å få «wash-out» av sånne småfeil på flyene.

- «Wash-out»?

- Det vil kanskje være småfeil som du ikke oppdager under testflyvinger, som du da kan korrigere underveis.

- De som har blitt rammet av forsinkelsene har vært mest opptatt av at det ikke er noe apparat rundt dem, ikke nok informasjon, ingen å henvende seg til på stedet. Er det noe folk rett og slett må finne seg i når de bruker et lavprisselskap?

- Nei, egentlig ikke, fordi de andre selskapene har heller ikke haugevis av ansatte på de stedene de flyr til. Alle har såkalte «handlere» som tar imot trafikken. Og det betyr ganske enkelt at de «handlerne» vi har brukt, hvis folk ikke har fått nok informasjon, enten ikke er gode nok eller så er de ikke blitt godt nok satt inn i den jobben de skal gjøre.

- Jeg får litt følelsen av at du mener at det er andres ansvar?

- Nei. Det er som jeg sier, da har ikke folk blitt godt nok satt inn i jobben, vi har ikke gitt dem nok informasjon. Det kan være en feil. Dette er ting vi må se på ved noen av destinasjonene. Og så kan det hende at vi i verste fall må vi bytte «handlere», og det har vi gjort flere ganger i Europa. Fordi «handlerne» ikke har vært flinke nok av forskjellige årsaker.

- Når det er store forsinkelser, så har vi ikke inntrykk av at det er det som står på topp på nettsidene til Norwegian. Er det sånn at dere ikke vil bruke de nettsidene til å informere folk? Folk rapporterer jo om en ganske monumental informasjonskrise?

- Systemet er slik at det først og fremst skal gå SMS-er til passasjerene. Men så har du det problemet at når du har grupper som kjøper billetter eksempelvis gjennom et reisebyrå eller gjennom andre, så vil ikke gi mobilnumrene til de enkelte reisende. Så dermed har ikke vi noen kontakt med nettopp de passasjerene.

- Hvorfor er det ingen nyhetstjeneste på nettsidene med spesifikasjoner av hva folk kan foreta seg?

- Det er en feil hvis det ikke er satt opp. Vanligvis så skal du finne informasjon på nettsidene. Men det er klart at når du driver et flyselskap med 500 avganger, så vil enkelte avganger være forsinket. Det er derfor du bruker sms. Du vil ikke bruke nettsiden til det. Det er et spørsmål om hvor store er forsinkelsene.

- Må informeres

- Når noen henger fast i Bangkok eller Fort Lauderdale i jule- og nyttårshelga?

- Da skal de informeres skikkelig! Og det er helt på det rene at de ikke er blitt informert godt nok. Det er ting som vi sitter og ser på i dag, hvordan kan du dekke alle passasjerene og være sikker på at de får informasjon. For et er helt på det rene at det har vært altfor dårlig informasjon. Noen har fått det, men du har mange som ikke har fått det, og det er ikke godt nok.

- Mange sier nå at «nå har jeg flydd Norwegian for siste gang.» Men det virker som om dere blir tilgitt ganske mye. Og du er en slags Espen Askeladden-figur for mange i Norge, en som har lyktes. Og du har sjarm og spiller på sjarm. Er du redd for at du nå snart går tom for sjarm?

- Nei, altså...dette har ikke noe med sjarm å gjøre. Du må levere et produkt som er godt nok. Og hvis du ikke greier det, så skal du ikke være i businessen. Du må levere et produkt som folk vil ha. Og vi er et av Europas punktligste selskaper, det var vi både i 2012 og 2013. Det er et selskap nede på Kanariøyene som har vært bedre enn oss, men de har ikke sett mye til snø nedpå der. Så det som har skjedd på langdistanse er jo helt forferdelig for oss. Vi skal jo ikke ha det sånn, vi. Vi skal ha informasjon ut til passasjerene og flyene skal gå presist.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon