FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Test av direktefly fra Oslo til New York

Av Jostein Matre Av Egil SvendsbyAv Hege Lyngved Odinsen14.12.13 10:22 | Oppdatert: 19.12.13 08:42

Del saken på:

Norwegian, SAS eller United? Hvilket av de tre selskapene som flyr direkte fra Oslo til New York er best å reise med?

Fra 30. mai i år har tre selskap flydd direkte mellom Oslo og den amerikanske storbyen New York. SAS og amerikanske United har holdt på lenge, mens Norwegian er nykommeren.

En nykommer som de første månedene støtte på mange utfordringer. Først måtte de fly hele sommeren med innleide fly i stedet for de flunkende nye Dreamliner-flyene, som var satt på bakken verden over.

Deretter ble selskapet beskyldt for dårlig service av passasjerer som fikk hverken vann eller pledd på den lange turen.

Når så selskapets nye stolthet endelig kom i luften, så var det stadig med store forsinkelser.

Mange har også vært kritiske til Norwegians bruk av thailandske piloter og kabinbesetning.

Den verste stormen er nå ridd av. Kanskje er det nå tingene som angivelig skal gjøre det å fly med dreamlineren til en bedre opplevelse, passasjerene vil legge mest merke til.

Samtidig som alt dette har pågått blir det stadig mer populært blant nordmenn å reise til New York. Det bekrefter reisebransjen selv, senest Finn.no på et pressemøte for noen få uker siden.

LES VGs MINIGUIDE TIL MANHATTAN

De ser at New York er et av stedene folk ofte søker på for å finne reiser. I en undersøkelse de har gjort for hvilke storbyer nordmenn planlegger reiser til i 2014 toppet New York, foran andre populære byer som London, Barcelona og Roma.

VG har derfor besluttet å teste hvilke av de tre selskapene som er best å fly «over dammen» med. Under kan du lese dommen.

Norwegian: Billig og bra

HEGE LYNGVED ODINSEN

OSLO-NEW YORK (VG) Norwegian er det beste valget til New York. Så lenge de holder seg i rute.

Norwegian flyr med Boeings 787 Dreamliner til JFK-flyplassen i Queens i New York.

BOOKING PÅ NETT

Norwegians lavpriskalender er en fryd å bruke: Oversiktlig med priser, hvilke dager de flyr direkte og hvilke dager du må ha flybytte. Enkel og grei bestilling. Bra at det er tydelige påminnelser til de ekstra skjemaene som må fylles ut ved en USA-reise.

ANTALL AVGANGER

Bare fire avganger i uken gir mindre fleksibilitet til å dra akkurat den dagen man ønsker.

INNSJEKKING OG BOARDING

Sjekket inn over skranke, litt kø. Boarding forløp uten større problemer, folk fant sine plasser så raskt som nordmenn pleier, tidvis litt kø i midtgangene.

SERVICE OM BORD

Hyggelig og hjelpsomt engelsktalende kabinpersonell - raskt på pletten når jeg trykker på knappen som indikerer at jeg ville snakke med dem.

Det som trekker ned på servicebiten på flygingen er at du må betale for mat og drikke (kan forhåndsbestilles, men koster likevel ekstra utover billettprisen), høretelefoner og pledd. Vann koster 4 dollar.

KOMFORT OM BORD

Sammenlignet med de fleste fly er det en drøm å fly Dreamlineren på langdistanseturer. Kabinen er romslig, det er høyt under taket, og «danseplass» på toalettet.

Støyen i kabinen virker mindre påtrengende enn på andre fly, som de andre selskapene bruker.

Store vinduer som kan mørklegges og justeres ut fra passasjerens behag. Bra at kabinlyset ble forholdsvis raskt dempet etter første matservering.

UNDERHOLDNING OM BORD

Alle passasjerene har hver sin berøringsskjerm i seteryggen foran, og her finnes en rekke underholdningstilbud som er gratis forutsatt at du har høretelefoner: Musikk, filmer som «Hobitten», «Argo», og «Die Hard», samt «Lilyhammer»-serien, er noe av det du kan velge blant - og du velger helt selv når du skal starte eller stoppe moroa. Funket prikkfritt. Jeg kunne imidlertid ha ønsket å kunne velge i enda flere filmer og serier.

MAT/DRIKKE OM BORD

Varmmat med drikke og dessert - en såkalt «Nice and Tasty menu» - må forhåndsbestilles 72 timer før. Dette betaler du i så fall ekstra for. Du kan også kjøpe drikke og mat av typen sandwicher om bord uten å bestille på forhånd.

Jeg hadde bestilt varm mat fikk velge mellom kylling og biff på begge turene. Den kom med pasta, soltørkede tomater, og coleslaw ved siden av, og smakte bedre enn den så ut. En smakfull mudcake, kaffe eller te avsluttet måltidet.

REISETID

7 timer og 25 minutter

PUNKTLIGHET

Vi landet et kvarter før oppsatt ankomsttid. Med tanke på alle forsinkelsene Norwegian har hatt på denne ruten tidligere, fryktet vi langt verre.

TAXI

Fra vi stilte oss i taxikøen til vi var på hotellet tok det 48 minutter. Selve kjøringen tok 36 minutter.

RETURFLY OM NATTEN

Vi ble noe forsinket ut av JFK-flyplassen, men etter en rask overfart på 6 timer og 5 minutter, landet vi bare et kvarter etter tidtabell. Selv om returen ellers var av samme kvalitet som reisen til New York blir det litt trekk for forsinkelsen.

PRIS

Snittprisen for tur/retur-billetter på datoene vi sjekket er 4229 kroner. Selv om vi hadde tatt med mat og setevalg i prisen, så hadde Norwegian vært over 2000 kroner billigere enn SAS. Og det er nettopp prisen som gjør at Norwegian til slutt vinner testen.

SAS: Dyreste gutten i klassen

EGIL SVENDSBY

OSLO-NEW YORK (VG) Når prisen er høy og underholdningen om bord tragisk, blir SAS straffet selv om mye annet er på plass.

SAS flyr med en Airbus A330-300 til Newark, flyplassen i New Jersey, like utenfor New York.

BOOKING PÅ NETT

Nettsiden er enkel og lett forståelig. Pluss for at det kommer opp priser for forskjellig dager. Det gjør det enklere å finne billigste reisedag, hvis du kan være fleksibel.

ANTALL AVGANGER

I vintersesongen er det bare fire avganger, mens det er hver dag fra slutten av mars til slutten av oktober.

INNSJEKKING OG BOARDING

Siden jeg har arbeidsvisum, og ikke vanlig turistvisum til USA, ble jeg avvist på automatinnsjekken. Men det er ikke SAS som har bestemt det, men amerikanere. Dessuten, da ble jeg loset rett til skranken og det gikk raskere. Boardingen var effektiv.

SERVICE OM BORD

Det lå en flaske vann klar i setet, ingen big deal kanskje, men det er både deilig og smart å drikke vann før en lang flytur. Pledd, pute og headset lå også klart. Det er kun gratis drikke servert sammen med måltidene. Det virker litt smålig. En cola utenom kostet 20 kroner. Men du kunne få mer enn en flaske både av øl, vin og brus til maten hvis du spurte. Og da var det gratis. Hyggelig kabinpersonale.

KOMFORT OM BORD

SAS bruker en flytype med 2-4-2 rader bakerst. Jeg satt ytterst i en toseter. Så lenge personen foran meg ikke la ned ryggen, var det for så vidt grei plass. Men jeg var uheldig. Paret foran meg hadde setet nede nesten hele veien, og med mine 186 cm har jeg litt lengre bein enn gjennomsnittet. Så at det var komfortabelt er å ta i. Men som forventet.

Det er relativt mye støy i denne maskinen.

UNDERHOLDNING OM BORD

Dette var bedrøvelige saker. SAS har et håpløst gammeldags, system der filmene starter automatisk. Du kan ikke starte og stoppe filmene selv. Med andre ord: i praksis var det ikke mulig å se film. Og når personen foran meg la ned setet sitt ble vinkelen slik at det var umulig å se noe uansett. På flere seter virket ikke monitorene heller, noe kapteinen beklaget over høyttaler. Det var ikke WiFi på dette flyet.

Men pluss for livekamera så du kan se både rett foran og rett ned fra flyet. Morsomt, spesielt ved avgang.

MAT/DRIKKE OM BORD

Skandinavisk middag med Snøfrisk fra Tine, smør fra Danmark, Vestlandslefse, kylling med ukjent opprinnelse og Fairtrade sjokolade. Kyllingen smakte mye bedre enn den så ut. Middagen ble servert temmelig nøyaktig to timer etter avgang. En stund før landing fikk vi en varm wrap og juice. Det var ikke all verden.

REISETID

7 timer og 25 minutter

PUNKTLIGHET

Vi landet et par minutter før angitt ankomsttid.

TAXI

Det var litt kø utenfor, men det er godt organisert og du blir garantert ikke lurt her. For i køen får du en lapp hvor det står hvor mye du skal betale. Dette respekterer sjåførene. Inn til Times Square betalte jeg 78 dollar, pluss litt tips.

RETURFLY OM NATTEN

Servicen og flytypen var nøyaktig lik den vi hadde fra Oslo til Newark.

PRIS

Snittprisen for tur/retur-billetter på datoene vi sjekket er 6726 kroner.

United: Et trygt valg

JOSTEIN MATRE

OSLO-NEW YORK (VG) United leverer varene, men ikke så veldig mye mer enn det.

United flyr en Boeing 757-200, som med bare én midtgang er et mindre fly enn hva både SAS og Norwegian bruker. Selskapet flyr til Newark, flyplassen i New Jersey, like utenfor byen New York.

BOOKING PÅ NETT

Nettsiden er ikke spesielt oversiktlig, og alt skjer på engelsk. Likevel klarer vi relativt greit å få bestilt turen.

ANTALL AVGANGER

United flyr én gang hver dag, begge veier. Det gir full fleksibilitet til å velge den avreisedagen som passer deg best.

INNSJEKKING OG BOARDING

Jeg ankom Gardermoen 1,5 timer før avgang, og det var ingen kø ved innsjekking. Etter en rask spørsmålsrunde om bagasjen, samt adresse vi skulle bo på, var jeg klar. Pluss for at jeg allerede her fikk utdelt tollklareringsskjema.

Boardingen var delt inn i seksjoner etter hvor man satt på flyet. Effektivt.

SERVICE OM BORD

Hyggelig, amerikansk kabinpersonale, som deler ut vann og juice med jevne mellomrom. Vi fikk også vann umiddelbart når vi spurte etter det. I flysetet ligger det også pledd, pute og headset ved boarding.

KOMFORT OM BORD

Jeg reserverte et midtgangssete på venstre side for å ha mulighet til å strekke ut et dårlig høyrekne. At jeg da fikk et midtgangssete på andre siden av midtgangen var i utgangspunktet negativt. Når det viste seg at dette setet var i «Economy Plus» og dermed hadde mer benplass (som var eneste fordel), så var det positivt. Hvorfor jeg ble flyttet vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke om det var tilfeldig hvilket sete jeg ble flyttet til.

Lys, lyd og lufttrykk var som normalt på fly av denne typen. Motorstøyen var spesielt høy bak i kabinen. Trangt toalett, men mulig å stå oppreist for voksen mann på 180 cm.

UNDERHOLDNING OM BORD

Alle hadde egen skjerm der man kunne velge mellom over 60 filmer og 100 TV-program. Her var både gammelt og nytt. Alt starter og stopper man når man måtte ønske. Negativt at bildet flere ganger gikk i svart i 1-2 sekund av gangen.

Det fantes store mengder musikk, samt spill og et standard «flykart» man kunne følge reisen på. Det var ikke WiFi om bord.

Headsettet var ikke spesielt bra. Jeg valgte å bruke mitt private.

MAT/DRIKKE OM BORD

Måltidene var en smakfull middag der man kunne velge kylling eller kjøtt - inkludert salat og dessert, samt en god kalkunsandwich mot slutten av flyturen. Vann, brus og juice fulgte med.

Trekker litt ned at man må betale ekstra for vin og øl.

REISETID

7 timer og 47 minutter.

PUNKTLIGHET

Vi forlot Gardermoen til oppsatt tid, men parkerte ved gaten på Newark hele 49 minutter før oppsatt ankomsttid.

TAXI

Fra jeg stilte meg i taxikøen på Newark til jeg gikk av ved mitt hotell gikk det en drøy halvtime.

Prisen er fast (ikke taksameter), men vil variere alt etter hvor du skal. Jeg betalte 79 dollar + tips.

RETURFLY OM NATTEN

United leverte på samme nivå på returen som på reisen til New York. Flyet landet til oppsatt tid.

PRIS

Snittprisen for tur/retur-billetter på datoene vi sjekket er 4875 kroner.

SAS: - Vi er konkurransedyktige

Kommunikasjonsrådgiver i SAS, Tormod Sandstø, sier at SAS over tid kan vise til konkurransedyktige priser på sine langdistanseruter, selv etter at en ny aktør har kommet til.
- Vi kan jo ikke ha mye dyrere priser over tid. Da ville vi ikke hatt kunder, sier Sandstø.
Han tror én mulig forklaring på at SAS kom dårlig ut av VGs prissjekk er at selskapet nylig avsluttet en USA-kampanje med priser ned i 3700 kroner.
- Dermed kan mange av de billigste billettene på avgangene dere har sjekket være kjøpt opp allerede.
SAS påpeker også fordelen av å fly med et nettverksselskap.
- Blir det store forsinkelser, kjøper vi seter hos andre selskap. Vi vet også at rundt halvparten av våre reisende til New York skal videre til andre steder i USA. Da kan vi tilby gjennomgående billett til endelig destinasjon, sier Sandstø.
Han forteller også at i løpet av 2015 vil SAS foreta en overhaling av langdistanseflyene. Gradvis vil nye maskiner bli faset inn og alt interiør vil bli mer moderne.
- Det gjelder også underholdningssystemene våre.